Volvo 940 problem med slavcylinder

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
frutte
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 13, 2015 2:30 pm

Volvo 940 problem med slavcylinder

Inlägg av frutte »

Hallå, jag har precis monterat en ny orginalkoppling från Volvo och bytt slavcylinder pga att den gamla läckte lite lätt.

Problemet är att när jag lufta den "nya" slavcylindern så börja den också läcka, skaffade då ytligare en beg och monterade och luftade, körde sen 2km utan bekymmer sedan började även den läcka.
Drog iväg och köpte mig en renoveringssats eftersom själva cylindern och kolven ser felfria ut. Men precis som de begagnade så gick packningen sönder igen.
Kolven ser ut att gå väldigt långt ut när man fått bort luften, så jag förlängde pinnen som sitter mellan cylinder och gaffel ca 7mm men felet kvarstår. Jag vet att lamellen glider lätt på axeln i lådan och allt är monterat på rätt sätt. Har säkert bytt koppling ett 20tal gånger på m90 utan bekymmer.

Kulan och plastklipset som håller fast gaffeln ser bra ut.

Det är precis som att det blir för högt tryck när man pumpar på pedalen och tillslut så trycker den ur kolven ur cylindern. Alla fyra packningar ser likadana ut, det går ur 5mm så att det blir som en grop.

Någon som vart ute för samma bekymmer?
Några tips på vad jag kan kolla?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 940 problem med slavcylinder

Inlägg av mauser240 »

Har du rätt trycklager?
//MartinL
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Volvo 940 problem med slavcylinder

Inlägg av StefanM »

om det beror på att du trycker ut kolven så borde ju inte kopplingen gå tillbaks heller? Isåfall skulle den ju börja på och slira innan kolven trycks ut? Går inte kolven tillbaks som den ska så sitter ju felet i huvudcylindern. Med allt i viloläge ska ju vätskan kunna gå tillbaks uppåt.
Skriv svar