Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 8:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hur fungerar en mellanaxel?
InläggPostat: tis mar 29, 2016 11:05 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
https://www.facebook.com/ScottTuningFor ... 586937318/

en bra film om mellanaxlar och hur man ska välja vinklar mm i en sån.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 4:49 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 7:07 pm
Inlägg: 5
Hej Jens!
Kikade på filmen o fick väl infon jag redan hade, bra info dock :D

Håller på o stoppar ner en Volvo t6 maskin med tillhörande m90 i en gammal 164.a. Har fått några funderingar jag hoppas och tror du kan hjälpa mig med.

1. Hur mkt är lämpligt att luta motorn bakåt? Eller spelar det mindre roll? Tänker mest på oljedistubition o kylvattenflöden. Tänker rakställa maskinen i övrigt. Motorn lutar just nu inget alls bakåt, den är helt i våg med bilen i övrigt.

2. Om man tänker köra hel kardan, måste första och sista knuten som jag förstått det, ha samma vinkel. Hur blir det om man kör med delad kardan?

Har just nu problemet att utgående axel från växellådan ligger väl högt i kardantunneln.
Det finns ju några lösningar på det :-) . Bygga ny tunnel. Eller tilta motorn något mer bakåt och låta första delen av en delad kardan ta upp förändringen, eller blir det vibrationer då. För om stödlagret har nollgrader i vinkel så bör det ju oxå vara noll grader på axeln ut från lådan????

Känns som att bygga ny tunnel och flytta stödlagret så att kardan är rak genom lagret och ta samma vinklar vid växellåda och bakaxel är melodin. Eller??

Vilka för och nackdelar finns för finns för hel eller delad kardan??? Tänker ju att bilen ska bli någorlunda svängtrevlig oxå förutom att producera raktframglädje :-)

// Jokke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 6:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 7:07 pm
Inlägg: 5
Eller blir det så att om det är 0 graders vinkel ut från lådan. Då skall det vara 0 grader in i stödlagret. Och det gradantal kardan tiltar ut ur stödlagret skall vara lika med bakaxelns tilt :D

// Jokke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 7:54 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5114
Ort: Lykksällä
Vinkla utgående på växellåda lika mycket neråt som bakaxeln pekar uppåt
Bild

Stödlagret lutar ju då lika mycket som motor/låda gör

Delad kardan från nyare 240 eller 740 funkar fint

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 8:06 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 7:07 pm
Inlägg: 5
Mmmmmm. Misstänkte att det är så det bör göras. Stödlagret behöver dock flyttas upp en bit för att få hela kardan i rak linje. Var inom ett gradområde bör man hålla vinkeln vid växellåda o bakaxel? Har läst "någonstans" att man inte bör få större vinkel än 5 grader.
Klurar på att tilta motorpaketet 3 grader. Det borde funka?
Får då oxå vettig uppsättning av "körhöjd" på bakaxel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010