Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 18, 2018 9:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: fre feb 02, 2018 8:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Funderar om det inte skulle vara enklare sätta i en bakvagn från en BMW i PV:n istället för Volvos grejer. Men vad skiljer dom åt? Tex en 318 mot en 325. Känns sådär montera nåt som inte håller en stund. Är det samma med bakaxel som det är med lådorna att det är dieslar som håller bäst?

Behöver inte det värsta men vill kunna uppgradera. Givet man håller sig till samma serie då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: fre feb 02, 2018 9:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4674
Ort: Boden
Tänk på att dieslar har väldigt hög utväxling. Iallafall från e36.
Om jag inte minns fel har 325tds 2,56:1

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: lör feb 03, 2018 9:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Ok bra info! Har nyss på en 318 men vet ju inte hur klen den är. Om man monterar den funkar det då att med tiden om man ska ha mer effekt att sätta i stadigare grejer.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: tis feb 27, 2018 2:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 896
Ort: Skellefteå trakten..
Jag är inte alls insatt i BMW varianter på bakaxlar. Men jag vet däremot i alla fall att det finns minst 2 storlekar på diffarna. Sen om det skiljer ute vid hjulen låter jag vara osagt. Det är väl bara E30 M3 som har 5 bult mig veterligen så det känns ju som att naven bör vara samma på allihop?

318 har dock med stor sannolikhet den klenare diffen. 325 bör ha den starkare, samtidigt tror jag diffar från andra karossmodeller också ska passa.

Vad ska bilen användas till? E30 bakvagnen har både sina för och nackdelar.. Den erbjuder bättre åk komfort, men för t ex dragracing får du vid större infjädring ganska stor vinkelförändring på hjulen som gör att du tappar grepp.

En E36 bakvagn är bättre på alla punkter förutom möjligen installationslätthet jämfört med en E30. Bara en tanke.. :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: tis mar 06, 2018 8:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Tänkte mest om man kan ta en brygga från en 318/320 och sen uppgradera? Är ju lättare få tag på och kommer inte ha så mycket effekt.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: fre mar 09, 2018 4:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Du "måste" ange kaross kod eller årsmodell. :wink:

318 började tillverkas 1976 och tillverkas fortfarande.

Äldre 80-90 tals bilar har 3 olika storlekar på diff, i massor olika utföranden.
168 188 210

Där 210 diffen är stora 45kg klumpen. (tex. e28 535)

Bild

Bakaxel till en e30 318 -83 med trumbromsar.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=33_0213

Bakaxel (multilänk) till en e36 325 med skivbromsar.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=33_1004

Real Oem sidan hittar du ALLT på med lite vilja.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: lör mar 10, 2018 10:34 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
Är 210,188 och 168 kronhjulets diameter i mm?

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: lör mar 10, 2018 5:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Tanken var väl E36. 90 tals modeller iaf. Dom är ju vettiga i pris.

Skickat från min Lenovo TB-X704L via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: mån mar 12, 2018 11:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 440
Ort: Kalix
fugazi skrev:
Är 210,188 och 168 kronhjulets diameter i mm?
Jo det är kronhjulets diameter.

Bakvagn från 320 och uppåt har skivbroms och är att rekommendera.

320-323 här 168 diff. 325-m3 3.0 här 188 och m3 3.2 här 210.

320-328 Har samma brygga och armar.
M3 har annan brygga och bärarmar med grövre hjullager och grövre drivknutar.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: mån mar 12, 2018 12:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Vanliga e36 har ju multilänk axel

Men e36 Compact och Z3 har samma typ av axel som en e30 men med 5 bultat nav.

Många Compact har dock trummor.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: tis mar 13, 2018 4:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 440
Ort: Kalix
Daniel-635 skrev:
Vanliga e36 har ju multilänk axel

Men e36 Compact och Z3 har samma typ av axel som en e30 men med 5 bultat nav.

Många Compact har dock trummor.
Vanligtvis har dom 4 cylindriga bilarna trumbroms förutom 16v som brukar ha skivor.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: tor mar 15, 2018 8:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Får ligga och lura på blocket tills det dyker upp en rostburk. PV:n står ändå nu då annat tar all tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: sön maj 13, 2018 8:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Köpte en 528 -96. Känns som att det kan vara vettig donator!?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: sön maj 13, 2018 11:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4674
Ort: Boden
Blir inte en sådan väldigt bred? Är den inte typ 20cm bredare I spårvidd?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad bakvagn BMW
InläggPostat: mån maj 14, 2018 6:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
1600 i spårvidd. Blir nog inga problem med rätt fälgar.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010