Skall konvertera från 717.450 till 6 växlad låda 716.6XX. Funderar hur M104 dubbelmasse svänghjul samt koppling passar.
Har fått information om att M104 paketet kanske inte passar bolt-on på lådan. Har någon gjort något liknande och kan belysa hur det är smartast att gå tillväga?
Finns det en bolt-on lösning?
mvh
Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghjul?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 06, 2014 8:52 am
- Ort: Helsingfors, Finland
Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghjul?
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Mercedes 250CE M104 3,2L
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 06, 2014 8:52 am
- Ort: Helsingfors, Finland
Re: Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghj
Ingen som vet
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Mercedes 250CE M104 3,2L
Re: Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghj
jag kör den 6vxl 716.6xx på min M111. kolla så det sitter ett pilotlager i svänghjul som stödjer utgående axeln från lådan.hismajestics skrev:Skall konvertera från 717.450 till 6 växlad låda 716.6XX. Funderar hur M104 dubbelmasse svänghjul samt koppling passar.
Har fått information om att M104 paketet kanske inte passar bolt-on på lådan. Har någon gjort något liknande och kan belysa hur det är smartast att gå tillväga?
Finns det en bolt-on lösning?
mvh
har du inget pilotlager i svänghjulet på din m104 så kan du köpa ett svänghjul från M111 för det är samma bultdelning på dom som m104.
jag vet inte om dom nya 6vxl lådorna passar på m104 det låter jag vara osagt.
varför byter du till den 6vxl lådan?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 06, 2014 8:52 am
- Ort: Helsingfors, Finland
Re: Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghj
Bytte planer efter lite forskning.
Jag kör med en 1:3,69 slutväxel och tillsammans med 717.450 lådan ger den en rapp acceleration som funkar bra på bana. Lådan har rak 5:a så det blir lite högt varvtal i motorvägsfart. Det var orsaken till att byta till en 6-växlad Merca låda. För att få en överväxel.
Nu så visade sig att 6-växlade Merca lådan inte är av den snabbaste och smidigaste sorten så det fick bli en ZF från BMW. En GS6-37DZ. Sökte länge efter en BZ men dom är sällsynta och väldigt mycket dyrare än diesel lådan.
Jag kör med en 1:3,69 slutväxel och tillsammans med 717.450 lådan ger den en rapp acceleration som funkar bra på bana. Lådan har rak 5:a så det blir lite högt varvtal i motorvägsfart. Det var orsaken till att byta till en 6-växlad Merca låda. För att få en överväxel.
Nu så visade sig att 6-växlade Merca lådan inte är av den snabbaste och smidigaste sorten så det fick bli en ZF från BMW. En GS6-37DZ. Sökte länge efter en BZ men dom är sällsynta och väldigt mycket dyrare än diesel lådan.
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Mercedes 250CE M104 3,2L
Re: Mercedes 6-speed låda och M104 E320. Dubbelmasse svänghj
vad kör man för tryckplatta som är något att ha på mercedes m104 svänghjul?