Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2019 9:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: sön dec 30, 2018 11:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 542
Ort: Lule
Letar lite lätt efter grejer till ett S1 bygge som gnagt i huvudet i över 10 år. Funderar över drivlinor som sitter i lite nyare bilar. Tex 2,5TDI Quattro, inte den mest effektstinna bilen men känns ändå som att låda/axlar tål en del pulver. Diesellådor används ju friskt i många byggen tänkte jag. Nordicaudi-forumet är ju dött numera så vet inte riktigt vart man ska hitta info.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: tis jan 01, 2019 6:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4758
Ort: Boden
Vad är effektmålet?
En b5/b6 1,8t drivlina verkar ju hålla för 300+ whp.
Annars är ju det uppenbara valet motor och drivlina från en s4/s6, men kanske drar iväg lite väl mycket i pris.

Personligen hade jag gått på en drivlina/växellåda från en bensinare, vet inte hur det är på audi men växellåda och slitväxel från en diesel blir ju sällan en bra match på en bensinmotor.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: tis jan 01, 2019 11:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 750
Ort: Umeå
Har du koll på om det skiljer i slutväxel?

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: ons jan 02, 2019 11:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 542
Ort: Lule
Håller som sagt bara på att kika runt nu efter delar så några mål är inte uppsatta. Men nåt 1000hk monster blir det inte utan den ska vara körbar på gatan. Effekten du nämner blir nog rätt vettig. Annars får man ju uppgradera.

Hittade en TDI i närheten men efter koll på utväxling får man nog backa. Utväxlingen lämpar sig mer för en salt flats bil med 0,56 på sexan bla. Diffarna ska va samma utväxling på verkar det som.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: mån feb 11, 2019 8:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 236
Ort: Sävar förstås
En vanlig 01E från S4/S6/A8/S8/S2/RS2 är väl spot on? 4.11 i slutväxel. Ingen ide att satsa på nåt annat. 01A håller väl säkert och är billiga men de känns ju så jävla trist att växla med - typ som att tvåan aldrig riktigt går i...så inge kul med en sån. Nyare, 01X är säkert trevliga också, hel alu har jag för mig till skillnad från 01E som ju har mellanhuset i stålgjutgods. Men - tjorva inte till det. Det finns ju växelllänkage som funkar både för hängabnde och stående spak till 01E så inte ens det blir trassligt. 01E. Bara söka. Skiljer typ inget i utväxlingar. Finns en 5vxl 01E också och jag har för mig attd en har breda krugg på 1:an - 6:an på den 6 växlade är ganska onödig, den är liksom alldeles för låg, bilen får ju en osexigt hög teoretisk toppfart med det.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drivlina Audi Quattro
InläggPostat: tis apr 16, 2019 6:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 958
Ort: Skellefteå trakten..
Diesel lådorna är väl "populära" pga tillgången, de var vanligare med 6 pet manuell där än på bensinarna.

01X är en klart lättare låda, nästan lika kraftigt byggd som 01E (av vad jag fått fram är det väldigt små skillnader), men den är heller inte alls lika beprövad som 01E.

Vad du dock kan faktorera in är att de finns lådor med 50/50 delning (t ex 01E) och lådor med 60/40 delning (60% drift bak). De senare kan jag inte beteckningarna på, men dom kom först med RS4 B7 som har lite annat utseende mot motorn än 01E och passar således inte bolt on på en femma (inga jätte skillnader dock, så de går lösa). Däremot ska 2.0 TFSI ha samma bultmönster mot lådan mig veterligen som 01E, och från och med A4 B8 karossen har Quattro lådorna 60/40 split.

RS4 B7 lådan verkar stå pall för upp mot 1000hk utan konstigheter i alla fall så den är nog minst lika stark som 01E. Priserna är inga jätteskillnader heller, jag gav 10' för min RS4 låda, den hade då gått 12k mil.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010