Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2020 10:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koppling för ca 500whp?
InläggPostat: lör jul 18, 2020 6:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
Vad kör folk med för kopplingar till gat/lekbilar?
Kör just nu med ca 450whp 600nm och har 712 tryckplatta, 6puckad fjädrad sinter från tenachi och enkelmassesvänghjul följt av en zf låda.
Den biter bra och man kan sparka och den greppar ändå.
Problemet är när man kör på 5an och varvar mella 4500-5500 så slirar de (har dock aldrig känt någon lukt)
Alla delar är bytta förra veckan så alla ytor var helt plana och lamellen ny, kört max 30 mil på gatan
Vad är mitt problem och vad kan jag köra med som håller?
Mvh jakob


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2020 9:01 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9917
Ort: Sävar
Att du nämner 500 whp är inte relevant, för det kopplingen känner av är vridet och det är ju där du har problem (motorns maxvrid vid 4500-5500 rpm). Så 600 Nm borde det hålla till. kolla inspänningsdjupet du har, alltså hur mycket du spänner ihop tryckplattan, det finns en lång klistrad tråd om detta. Tar du isär allt och ser var du haft slitage på slitytor och lamell så är det inte säkert du ser att det tagit överallt heller, slitytan på tryckplattan sjunker lätt mot mitten med värme.
När jag kör bilar i bromsbänken med nya grejer måste jag ofta "slira" in grejerna lite försiktigt så ytorna sliter in sig om vridet det ska hålla för är på gränsen för vad jag tar ur motorn - din gatkörning borde gjort jobbet.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 19, 2020 7:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 262
Du hade ju nästan 600wnm på den bilen.
Tror nog 712an e på gränsen där tyvärr...
Vet iaf nån mer som fått slir runt den effekten.
Min egna 712 höll dock många år utan slir...

(Jag har svarvat om svänghjulet och mätt inspänning)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 21, 2020 12:03 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
hur mäter man spelet mellan utrampningslagret och solfjädern?
har läst att man ska mäta från sprängkåpan till utrampningslagret när slavcylindern är trycksatt och under maxtryck (koppa i botten) men hur ska jag trycksätta slaven på lättast sätt då? lägga den under bilen och koppla in slangen utan att hänga på lådan eller finns de ett lättare sätt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2020 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4906
Ort: Boden
Vad ska du med det måttet till?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2020 10:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 133
Ort: Linköping/Vadstena
Läs det här om du inte redan har gjort det.
viewtopic.php?f=13&t=10267

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2020 11:20 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lykksällä
Jakob Olsson skrev:
hur mäter man spelet mellan utrampningslagret och solfjädern?
har läst att man ska mäta från sprängkåpan till utrampningslagret när slavcylindern är trycksatt och under maxtryck (koppa i botten) men hur ska jag trycksätta slaven på lättast sätt då? lägga den under bilen och koppla in slangen utan att hänga på lådan eller finns de ett lättare sätt?


Antingen förklarar du väldigt konstigt eller så har du ingen aning om hur en koppling fungerar? :)

Vill du veta spelet så inte kopplingen ligger på? Då ska du inte mäta med slavcylindern trycksatt...eller är det nåt annat du tänkt mäta dig fram till?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2020 12:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 544
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tror T.S. är ute efter att hitta rätt tjocklek på lamellen för högsta tryck när det väl är monterat, kanske han däremot missat hur det går till.....
Det finns en sak till man kan kolla och det är hur puckarna är utformade.

Maximalt överförbart moment hänger på 3 saker:
1. Friktionskoefficient (går inte att påverka i garaget, beror på material sammansättning i puckar/svänghjul)
2. Trycket på tryckplattan, detta påverkas av sånt som diskuteras ovan och kan ibland trixas med ännu mer i garaget om man slipar på rätt ställen så att solfjäderns hävarm ändras till det bättre.
3. Medelareans diameter, detta går att påverka massor (även om det inte diskuteras på såna här forum) och det gäller att anliggningsytan koncentreras i periferin och tas
bort närmast centrum. Den totala arean påverkar inte överförbart vridmoment men blir den mindre så slits kopplingen fortare vid slirning med den. (den blir också varm fortare när man slirar)

Du kan alltså "trimma" din lamell om du ligger på gränsen för vad den klarar.

Hur Tenaci gjort med puckarna vet jag inte men jag har sett 6-pucks som sitter felmonterade för bästa funktion (de har suttit med 3 st i ytterkant och 3st i inner, skulle alla suttit längst ut så skulle den klarat mera) Detta gäller bara 6-pucks, har aldrig sett fenomenet npå 4-pucks.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 27, 2020 10:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
"Tips:
Justera in rätt spel mellan solfjäder och urtrampningslager innan montering.
Ta ett mått från block till solfjäder.
Sen ett mått från sprängkåpa till urtrampningslager med slaven på intryckt max, det måttet ska vara ca 3-5mm större än måttet från block till solfjäder.
Alla bmw lådor kräver lager i veven till axeln."
de är detta jag ska mäta som bradt skrivit på sin facebook, hur tar jag måttet från sprängkåpan till utrampningslagret? som jag tolkat det menas det att man ska ha "fullt tryck" på slaven alltså som när man kopplar i botten. har jag då förståt rätt? så man ska trycksätta slaven när lådan inte är monterad på motorn och då mäta från sprängkåpan till där utrampningslagret hamnat när kopplingspedalen är i botten?
har jag fattat rätt eller helt tvärt om?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 27, 2020 11:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 544
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Du har ju fått frågan om vad du ska med det måttet till? Jag tror inte att han som frågade gjorde det för att jäklas :?

Jag förstår inte heller vad du ska med det måttet till, eftersom din koppling verkar funka hur bra som helst utom att den inte "orkar" när du kör på full belastning på höga växlar.

Har du läst länken som Hasse Bus hänvisar till? Det är den översta, klistrade tråden i denna avdelning. Jag tycker du ska läsa den och begrunda de tips jag gett dig.
Alternativ till detta är nog att köpa hårdare tryckplatta, kanske två/treskivig koppling eller sänka laddtrycket. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2020 12:19 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
har köpt en 765a och en kep lamell (för tenaci va tydligen dåliga grejer) och tänkte att utrampningslagret kanske kommer fel nu eftersom att den tryckplattan är mycket tjockare.
man behöver väl de måttet för att veta på vilket "läge" man ska sätta utrampningslagret eller ifall de behöver kortas ner.
den tråden förklarar ju hur man mäter själva kopplingen vilket jag inte ska göra själv


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2020 10:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 544
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Eeeeehhhh.... Förstår du själv att du förklarar helt jättedåligt (uselt) vad du är ute efter? Är ju svårt för oss att läsa här och med det vi läser FÖRSTÅ att du gått o köpt en ny koppling? :doh: :doh:
Tenaci är inte dåliga grejer bara för att du slirat sönder den, så såna saker tycker jag inte att du ska skriva här. (du har haft för klen tryckplatta eller för mycket vrid, allt beror på hur man vill se det)

"765" antar att du menar Sachs hårdaste 240mm platta? Den är avsedd för BMW så hur den passar för dig vet jag inte men tråden som det hänvisas till är viktig när du byter tryckplatta på det sättet. Jag vet många som bara "bultat dit" ---- 765 och fått det till att inte fungera för att de inte följt den tråden (den behandlar inshimsning av tryckplattan, för att få rätt höjd)

Det måttet som du frågar efter är inte tillräckligt för att allt ska bli rätt.

Vill du kolla det måttet så är det smartast att skruva tillbaks den koppling du kört med på svänghjulet och sedan mäta med en tumstock hur långt det är från "botten" upp till solfjädern. Även om de måtten är lika så är det inte säkert att kopplingen fungerar för dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2020 12:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
Jag vet inte om tenaci är dålig men, en återförsäljare (nämner inte vem) sa att han upplevt dom som "no name" lamellerna, och de vsr de jag gick på (dumt av mig sorry)

Jag lämnar bort tryckplatta och svänghjul för att få de inmätt och svarvar och om stiftat för att passa.

Jag vill bara försöka lära mig och eftersom där jag köpte lådan skriver att man ska mäta fram så att man får utrampningslagret rätt, då ville jag fråga här ifall jag förståt rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2020 5:52 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lykksällä
Jakob Olsson skrev:
"Tips:
Justera in rätt spel mellan solfjäder och urtrampningslager innan montering.
Ta ett mått från block till solfjäder.
Sen ett mått från sprängkåpa till urtrampningslager med slaven på intryckt max, det måttet ska vara ca 3-5mm större än måttet från block till solfjäder.
Alla bmw lådor kräver lager i veven till axeln."
de är detta jag ska mäta som bradt skrivit på sin facebook, hur tar jag måttet från sprängkåpan till utrampningslagret? som jag tolkat det menas det att man ska ha "fullt tryck" på slaven alltså som när man kopplar i botten. har jag då förståt rätt? så man ska trycksätta slaven när lådan inte är monterad på motorn och då mäta från sprängkåpan till där utrampningslagret hamnat när kopplingspedalen är i botten?
har jag fattat rätt eller helt tvärt om?


Du har fattat fel, helt tvärtom

Måttet du ska mäta är med slavcylindern i bottenläge. Det är för att mäta att du har rätt spel mellan urtrampningslager och solfjäder så att inte lagret ligger på hela tiden eller ligger för långt ifrån. Kanske finns nån film på youtube hur en koppling fungerar så blir det lättare att förstå

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2020 6:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 84
Tack för de svaret steve, de var de jag undrade :)
Då mäter jag med det helt i botten


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010