
2. När tryckplattan är obelastad, mät hur långt det är mellan ytan där lamellen ligger till ytan där svänghjulet sitter. tex. ( B=4.3mm)

3. Tryck förbi där det är maxtryck och släpp sedan tillbaka till där trycket peakar så får du veta hur mycket tryckplattan klarar av (den här plattan trycker ca 550kg).

4. Håll kvar trycket där det peakar och mät nu på samma sätt som du gjorde när tryckplattan var obelastad tex. ( A=6.2mm).

5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)

6. Lägg lamellen och tryckplattan på svänghjulet. Nu ska mellanrummet mellan tryckplatta och svänghjul vara samma som skillnaden mellan fulltbelastad (A=6.2mm) och obelastad (B=4.3mm). (C= 6.2-4.3=1.9mm).
När man fått fram måttet C så kan man alltid schimsa om allt eftersom lamell m.m blir slitet.

7. Om skillnaden mellan fullt belastad (A) minus obelastad (B) är mer än C (i vårat fall var C=4mm), så lägg brickor i mellan så du kommer så nära måttet C som möjligt. I detta fall la vi brickor som var ca 2mm tjocka och vårat C blev 2.0mm (1.9mm var optimalt). rörigt?



På denna tryckplatta blev resultatet: 550kg vid 1.9mm , 0.10mm konkav
8. Verktyget för att mäta trycket är en cylinder med diametern 35.7, det gör att trycket på mätaren blir 1/10 av verkligt tryck i kg. (10bar=100kg och 100bar =1000kg). Den är gjord av en bromsslang, egensvarvad kolv och cylinder med en vanlig oring och fylld med hydraulolja.

Den är även praktisk till både koll av ventilfjädrar och bilens vikt.
Är det oklarheter eller nånting fel så kommentera gärna