Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 3:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2010 5:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
g-krafter ? och 9.82 vad?

som Erik säger så på väg att tryckas ner får man stora friktionsförluster,
om man smörjer plattan så blir det nästan lika ner och upp!
(inget man ska göra men så blir det)
mät på uppsläppet helt enkelt.
mvh Fredde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2010 7:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Inlägg: 510
Gravitationskonstanten (g) = 9.82. Varierar lite beroende på vart man befinner sig på jordklotet.
Kraften (Newton, N) är lika med massan gånger gravitationskonstanten. Sitter inte högstadiefysiken i ryggmärgen :wink:

Jag mätte min tryckplatta på tillbakavägen, alltså när jag släppte på trycket. Har även dragit av ca 50 kg pga att jag vill vara på den säkra sidan och inte uppge ett för högt värde. Repeterade även mätningen några gånger för att se att samma värde uppnådes vid varje provtryckning.

_________________
Volvo 242 - vitsexa och ZF låda - Byggtråd
Volvo 242 A whiteblock build - Youtube channel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2010 12:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
35,36mm håller jag med om, men skalan spelar ju ingen roll om man bara vill veta hur man ska chimsa den, ska man dock veta att plattan klarar en viss effekt kan det ju vara bra att veta ungefärliga trycket.
Själv ska jag köra med en sachs förstärkt BMW M30B35 tryckplatta, den ska klara runt 600hk med organisk lamell har jag hört, så den trycker nog rätt hårt.
Undrar hur trögtrampad den blir med hydraulisk koppling som det är på dom bmw lådorna.. :roll:

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 02, 2011 12:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Inlägg: 43
Ort: Luleå
för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta? :)

_________________
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 02, 2011 1:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Awpelqvist skrev:
för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta? :)

Var bor du? Och har du nån aning om hur mycket plattan trycker?

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Senast redigerad av jol ons feb 02, 2011 1:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 02, 2011 3:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Inlägg: 43
Ort: Luleå
har ingen aning egentligen men det är en bmw e30 ix tryckplatta (original platta)

jag bor i luleå

_________________
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 02, 2011 9:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Ok kan nog ordna det svarade på ditt pm


edit:
Efter en del krångel att bygga en egen blev det att låna portapower-kolven igen. Okänd diameter så trycket är ovänsentligt, bara man hittar max vid uppsläpp. Lite svårare med digital manometer men exaktare, man får släppa upp långsamt :)
Bild

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 20, 2011 12:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 737
Vad brukar en 765 platta ligga på ?

Med en lätt begagnad 4 puckad lamell och original m30 svänghjul så ligger jag på ca 1 mm mellan tryckplatta och svänghjul. Tycker det känns väldigt lite.

Finns det ingen spec från Sachs på hur det "ska" vara?

MVH Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1063
Någon nere i skåne/blekinge trakten som kan mäta upp min koppling, givitvis mot ersättning

skicka ett PM isf

//Marcus

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2011 8:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Inlägg: 157
Ort: Malmberget
hjälper de att provtrycka\shimsa in (om de är möjligt) en 2 skivig koppling lik denna:

http://www.rhdjapan.com/nismo-super-cop ... -r33-55829

_________________
frallan009@hotmail.com
070-6369893

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2011 8:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
ja,vad ska man svara :) det vet man ju först när man provtryckt den :wink:

/Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2011 2:11 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Inlägg: 141
Ort: Sävar
Hej!
provtryckte min saab turbo tryckplatta fabr. Sachs i dag, tänkt att använda på 02'an tillsammans med en fyrpucksinter.
pressade förbi 770kg tills den sjönk betydligt och öppnade sakta på ventilen
Då peakade tryckplattan på ca. 720kg ( plus att jag hade typ ett 5kg remhjul på plattan som jag pressade emot)
Det verkar som om jag måste schimsa ut den ca 3mm då lamellen är 8mm tjock,
Är det någon som har nått bra tips på lämpliga brickor/schims?

//abris

_________________
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2011 9:13 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Inlägg: 157
Ort: Malmberget
fredde_vit_pv skrev:
ja,vad ska man svara :) det vet man ju först när man provtryckt den :wink:

/Fredde



men de är möjligt att shimsa in en sån alltså!?om de skulle behövas efter en provtryckning

_________________
frallan009@hotmail.com
070-6369893

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2011 5:43 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
helt klart ligger den an mot svänghjulet någonstans och där borde det gå att shimsa!
men det kan ju vara åt andra hållet oxå och då får man ta bort material där istället.
det man får se upp med är om tryckplattan centreras på en svarvad kant på svänghjulet,
då är det ingen höjdare att lägga shims mellan så den hamnar utanför och centreras av enbart skruvarna.

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2011 5:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
troligen vettigare att anpassa svänghjulet för måttet i svarven än att hålla på å mecka med shims.

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010