Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 7:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 21, 2012 5:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
Vill bara skaka liv i denna tråd på nytt nu när jag har provtryckt flera tryckplattor till Lars från Malå och hans B20 :)
Det är 215mm tryckplattor som ska va till "saab turbo" enligt affär (vilken dom är köpta på avslöjar vi inte :whistle: )

Jämför skillnaden i karaktär och tryck på dem.
Röd ring på första plattan var när den monterades med en sinterlamell utan schims och grön är var den borde vara.
Så i detta fall tjänade Lars över 50% i tryck genom att schimsa rätt.

Bild
Bild
Bild

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 21, 2012 7:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
3 olika men likadana tryckplattor? Väldigt varierande resultat isf!
Är sinterlamellen lika tjock som en orginal organisk lamell?
Resultatet var ju 350, 390, 390 kg vid -4mm?
Dock märkligt hur de 3 olika kan ge 310, 360 resp. 500! kg vid -5mm, med den utvikande tryckplattan hade ju kopplingen tagit bättre ju mer lamellen slits isf? ;)

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 21, 2012 7:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
Förmodligen har plattan gått i botten vid -5mm och är stum.

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 21, 2012 8:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Ok, det var väldigt nära 4mm då men, är orginallamellen tunnare?
Rimligt vore ju (om tillverkaren har koll) att orginallamellen är runt 2mm tunnare.
Märkligt dock också att en platta gav 590kg o de andra två 500-510 som mest om det är samma fabrikat, är det Sachs plattor?

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2012 8:43 am 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
på nummer 2 är det nära vid -4mm men med orginallamell på den plattan låg man vid -3mm
dom andra två kanske går stum vid 6-7mm?? men det är ointressant att mäta mer än -5mm beroende på hur plattan ser ut.
Men för att kunna jämföra hur de olika plattorna beter sig valde jag att göra så.

För att ge er hela sanningen så var det 4mm mellan anläggningsytan och svänghjul och lamellen var ca 8mm om jag inte minns helt fel (detta på nr 1).
Om man bara trycker ihop det blir inspänningsmåttet -4mm men någonstans mellan -2,4mm och-2,2mm är optimalt

På platta 2 och 3 är det inte säkert måttet mellan anläggningsyta och svänghjul är lika som nr 1 och då går det inte att jämföra vart i registret man hamnar.

Jag minns inte vilket fabrikat det var, det var inte sachs så mycket vet jag :wink:

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2012 10:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Ok, vore intressant att även ha siffror på en Sachs tryckplatta till Saab 900 turbo den tidiga modellen, har tyvärr sålt den jag hade på min B20.
Jag är dock väldigt skeptisk till sinterlameller överhuvudtaget efter att ha testat det, men du körde väll med nån s.k. Black Magic (eller liknande, låter som kondommärke) lamell? Går den att slira mer med än en vanlig 4-puck sinter?

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 26, 2012 6:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 737
Varför ska man slira på kopplingen annat än vid hård start?

/Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 26, 2012 7:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
rent slira låter ju dumt att göra :) men det kan vara tacksamt för hela transmissionen
om det inte låser upp för snabbt!

/Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 27, 2012 5:48 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 737
Jo det tyckte jag med.

Har man bara ordentligt startar så orkar inte sintern låsa helt utan att det slirar skonsamt!

Mvh Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2012 2:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Inlägg: 254
Ort: Kalmar
provtryckte min igår, 800kg gav den. Vet inte om det räcker till mitt mål


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 20, 2014 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1405
Ort: Västerås
Sachs 215mm till volvo b18-23 ger 355 kg maxtryck, mätte även upp en 215mm från folkraceshopen och den gav 290 kg maxtryck...

Ska köpa en 215mm saab 900t platta från kl o prova vad den ger.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 20, 2014 9:08 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
Det lät väldigt lite med bara 355kg, är du säker att du gjort rätt?
Tror inte jag mätat någon platta under 450kg hur gammal den än varit.

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 21, 2014 7:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1405
Ort: Västerås
Jag använder en kolv/cylinder på 2.8cm

En mätare som går till 250 bar.

1.4 x 1.4 x 3.1416 = ca 6.16 cm2

Bar * area (6.16) * 1.02 = kg
Stämmer det?

Jag har mätt på uppsläpp, alla plattor gav mer vid kompression.

Mätte en bmwplatta som ska palla 370 Nm. Den gav 755 kg max vid uppsläpp.

Volvoplattan från folkraceshoppen slirade hopplöst med 4 puck sinter på en 200 hk sugis med 185or däck...

Edit: det va ju kolvdiametern... cylindern är 2.95cm. Räknar jag på detta blir trycket lite bättre...

1.475*1.475*3.1316=6.835

6.835*72*1.02=501 kg.

Inte så jävla mycke ändå, har du mätt upp en 215mm saab 900t platta från sachs? Ger den runt 700 kg?

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 27, 2014 11:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1405
Ort: Västerås
Sachs 766

Gav som mest 660 kg

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis sep 23, 2014 12:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
knotan skrev:
nu hitta jag ett bromsok med ca 45mm kolv. hur långt graderad mätare behöver jag då :?:

tack för att ni tar er tid å hjälper oss som inte kan räkna själva :thumbright: :doh:


Vad för bil tog du bromsoket ifrån? :)

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010