Guide: Provtryckning av tryckplattor

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

coupe76 skrev:
Vilken av d5ornas platta?
130hk eller 163/205hk
Vet ej, tror den största, de andra heter väl d3 d4 osv nu.
Nä D5orna finns med olika hk antal oxå, 13x nånting hk har betydligt mindre dimensionerad koppling och bottendel (har för mej det var vevstakar/vevaxel?!? Har en bilsport där det står någonstanns) än tex 163/205hk modellerna..
Dänniz 073-8447664
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Skulle provtrycka en 707 tryckplatta ikväll. Detta gick inte så bra då pressen jag skulle använda hade väldigt dålig upplösning, första lilla strecket var på 1000 kg.

Är det någon som har provtryckt en 707 platta och kan ge riktlinjer för vad den ger i maxtryck och hur många mm den trycks in.

MVH // Daniel
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

ja har provat men har glömt vad den gav men ja har en 707a som ligger kan provmäta den när ja är på jobbet nästa gång...

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Hade lite tid över på lunchen så jag svängde ihop en liten skiss på verktyget ifråga. Såg att några hade efterlyst det tidigare i tråden.

- Det är egentligen inte nödvändigt med två o-ringar, men det är trots allt relativt höga tryck så två skadar inte.

- Se till att få ytan på kolven så fin du kan med t ex. en smärgelduk.

- Kikade på swedols hemsida som hade tryckmätare med 1/4" rörgänga, därav gänghålets storlek i skissen.
Vet ej om det är konisk rörgäng på mätarna, därav den planade ytan vid gängan så man kan använda sig av en kopparbricka om det skulle behövas.

- Det fungerar lika bra med vanligt "bondjärn" (S355), men det är goare att svarva i centerless axel, därav valet av material.

Har någon en fundering över ritningen så är det bara skriva.

In här och ladda ned ritningen i .pdf-format (A3).

http://pdfcast.org/pdf/pressverktyg

Mvh Jonathan
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fin ritning, en fråga bara, hur får man o-ringarna att ligga kvar i röret när man trycker i stången, brukar det alltid se ut så på hydraullösningar?
man lägger aldrig o-ringen på kolven eller?
är helt oinsatt i sånt där, men o-ringen ska alltså "sticka ut" ca 0,4mm för att det ska täta bra? :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

förresten bör väll tilläggas att mätaren bör vara graderad till minst 100 bar då 1 bar = 10kg om jag tänker rätt? :P
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

larsat skrev:fin ritning, en fråga bara, hur får man o-ringarna att ligga kvar i röret när man trycker i stången, brukar det alltid se ut så på hydraullösningar?
man lägger aldrig o-ringen på kolven eller?
är helt oinsatt i sånt där, men o-ringen ska alltså "sticka ut" ca 0,4mm för att det ska täta bra? :roll:
Ska det göras på "riktigt" så skall man egentligen använda särskild kolvstyrning+tätning+avskrapare avsedd för detta ändamål.
Samt en hårdförkromad kolvstång som finns att köpa på metervara i olika dimensioner.

Men det duger bra att använda oringar också, tål höga tryck och med tanke på hur sällan ett sånt här verktyg används så kommer dom att hålla länge.

Efter du svarvat spåren så blås ur cylindern från allt spån noggrant, kontrollera så du ej har några vassa kanter och stoppa i o-ringarna i spåren. De kommer att spännas ut och ligga kvar i spåren av sig själva.

Smörj in kolven med olja/fett och stoppa in den i cylindern.
Fyll oljan "bakvägen" annars kommer du få luft i systemet om du först fyller oljan och sedan försöker få i kolven.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

När man anger dimension på stålrör anger man ju dess utvändig diameter + godstjocklek, men på o-ringar är det tvärt om eller är det centrum diametern man anger? för om o-ringen är 35,1mm utv. enligt din ritning o stången man ska ha i, samt röret är 35,7 utvändigt så känns det rent spontant som att det skulle vara svårt att få ringarna spänna ut, när centrummåttet på utrymmet som o-ringen ligger i är 36,9.
Hade ju sett det skulle vara lättare med en o-ring som var runt 36,5 eller större isåfall, men det kanske inte finns.
Eller så töjer sig ringen utåt iaf men om utvändiga måttet på o-ringen är 35,1 & röret 35,7 så borde den ju trilla rakt igenom röret o inte alls vilja ligga kvar....?
jag är som sagt inte så insatt i sådana saker... :P
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

larsat skrev:När man anger dimension på stålrör anger man ju dess utvändig diameter + godstjocklek, men på o-ringar är det tvärt om eller är det centrum diametern man anger? för om o-ringen är 35,1mm utv. enligt din ritning o stången man ska ha i, samt röret är 35,7 utvändigt så känns det rent spontant som att det skulle vara svårt att få ringarna spänna ut, när centrummåttet på utrymmet som o-ringen ligger i är 36,9.
Hade ju sett det skulle vara lättare med en o-ring som var runt 36,5 eller större isåfall, men det kanske inte finns.
Eller så töjer sig ringen utåt iaf men om utvändiga måttet på o-ringen är 35,1 & röret 35,7 så borde den ju trilla rakt igenom röret o inte alls vilja ligga kvar....?
jag är som sagt inte så insatt i sådana saker... :P
Nästan rätt, man anger måttet på o-ringar till innerdiametern av o-ringen.
I en perfekt värld skulle o-ringen ha behövt vara 34,9 för att få exakt inbyggnadsmått, men den där var närmast som standard.

Det är tänkt att man ska klämma o-ringen 0,4mm på radien.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ok då vet man det också! :thumbright:
Har skaffat material till att bygga en sån där som ligger, men har inte haft tid.
Jag såg förresten att ahlsell har en lagom graderad mätare 0-160bar som jag själv kommer köra med, det var samma gänga på den och jag är rätt säker på att gängan inte är konad, så lite gängtejp och en kopparbricka går nog åt, det fanns även G3/8 rörgänga tror jag.
Borde det inte gå bra att göra den i aluminium också? :roll:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

larsat skrev:Ok då vet man det också! :thumbright:
Har skaffat material till att bygga en sån där som ligger, men har inte haft tid.
Jag såg förresten att ahlsell har en lagom graderad mätare 0-160bar som jag själv kommer köra med, det var samma gänga på den och jag är rätt säker på att gängan inte är konad, så lite gängtejp och en kopparbricka går nog åt, det fanns även G3/8 rörgänga tror jag.
Borde det inte gå bra att göra den i aluminium också? :roll:
Nja, ja allt går ju. T6 kvalité skulle säkert gå bra då den är hårdare än "vanlig" alu.
Men dels är det lättare att få tag på stål, sen slipper kolven se ut som en trattkantarell i toppen efter lite användande.

Gör den i stål.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Bild

Där är en bild på mitt verktyg. En av mekarna på jobbet smäckte ihop det på nån timme i utbyte mot fikabröd, klart prisvärt :thumbright:
Jag vände på siffrorna så kolvens diameter är 37,5 mm istället för 35,7 mm. Inte hela världen, istället för att visa 10% så visar den 11%, om jag har räknat rätt vill säga. Manometern är graderad till 250 bar. Jobbar hela helgen så återkommer nästa vecka efter provkörning.

/David
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Sådär, nu har jag provtryckt min tryckplatta. Kopplingskittet är av märket Zoom( :roll: ) och är benämnd som en Street/strip koppling på Summit.

Obelastad höjd: 4,2 mm.
Max tryck: 6,2 mm.
Höjd mellan tryckplatta och svänghjul: 3,5 mm.

Så jag gjorde iordning ett par brickor på 1,5 mm. att schimsa med så då borde jag hamna klockrent, om jag inte gjort en tankevurpa?
Vid 6,2 mm. så tryckte plattan runt 850 kilo, med reservation för operatörs fel :)
Kommer aldrig mer montera en koppling utan att provtrycka och schimsa in den, hade jag gjort det med min så hade den tappat avsevärt mycket "clamping force".

/David
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Har också gjort mig ett verktyg för att provtrycka min tryckplatta nu. Köpte tryckklocka och slang från Swedol för knappt 300 kr.

Tryckplattan är en Sachs 707 och den hade en tryckkraft på hela 1250 kg :shock: över ett span på 2mm. Hamnade nästan mitt i mellan med min lamell vilket gör att jag inte behöver shimsa in något utan kan köra direkt som det är. :)

För att vara lite petig så ska diametern på kolven vara 35,35 mm för att 1 bar = 10kg, eftersom g = 9,82 inte 10. Mätaren kommer visa någon procent för mycket om ni gjort den 35,7 men det är ju ganska oväsentligt.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Komihåg att det är på uppsläpp man ska kolla maxtrycket och inte när man trycker ner den...

Så det går att jämföra, det kan skilja 50-100kg om man mäter när man trycker ned den
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar