Guide: Provtryckning av tryckplattor

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag förstår hur du menar
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Grymt tack till Eric Wiklund som kom förbi o mätte upp min platta :thumbright:
Precis kommit hem efter 12timmars kopplingsmontering på golvet.

Blev 700kg och fick shimsa 1mm på orginal tryckplatta Supra mk3.
Kör då med "beggad" 6puck.
Precis kört några kilometer och testat lite och fan vad den biter, vågar knappt backa för hela drivlinan skakar så det blir lite övning om jag nu tar mig till fällfors! (hittade ett oljeläckage vid bytet)
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Skriv in någonstanns där du kommer ihåg: 700kg @ -2mm
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Bonje
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: ons mar 19, 2008 10:48 pm
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bonje »

Bra idè det här tänkte jag när jag läste tråden! Måste göra det här ordentligt nu när moton slås ihop..
Sagt och gjort så svarvade jag en cylinder med enligt måtten på första sidan.

Tryckplattan är en Sachs -618 (228mm till BMW, Volvo mf.)

Obelastad mätte jag 6,5mm
Fullt tryck 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.

Nu till problemet... Lamellen är en Sachs organisk sportlamell med fjädrat centrum. Art nr: 1862168132
Med sinter lamell är det ju bara att mäta tjockleken på puckarna, men hur ska jag göra nu?
:confused:
Senast redigerad av Bonje den fre sep 18, 2009 6:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537


SÄLJES:

Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
Bonje
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: ons mar 19, 2008 10:48 pm
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bonje »

Jag löste problemet.. Provade helt enkelt att montera tryckplattan på svänghjulet med lamellen på plats. Fjäderplåtarna mellan lamellytorna plattades ihop helt. Då var det enkelt att mäta med ett bladmått.
Totaltjockleken blev 8,9mm på lamellen. :thumbright:

Jag antar att när ni experter chimsar tryckplattorna så lägger ni er någonstans mellan där maxtrycket uppnås och där det sjunker igen.
Chimsar man till exakt där maxtrycket uppnås, då kommer man väl tappa tryck så fort lammen börjar slitas.

I mitt fall behövde jag inte chimsa någonting då jag hamnade precis mitt i mellan... jag har 0,6mm att slita på lamellen innan jag kommer tappa tryck.
Slutsatsen av det här.. Nu kan jag lugnt köra och veta att jag utnytjar kopplingen till max! :thumbright:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537


SÄLJES:

Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av 242 t5 »

Nån som har grejor och kan kolla över min koppling?
Ring eller Pma 070-2591015
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Angeland »

Är det någon som kan ordna en ritning på ett provtrycknings verktyg?
xelerator
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör feb 25, 2006 1:04 am
Ort: sthlm

Inlägg av xelerator »

hej!

Kör med sach 618 tryckplatta och 6p sinterlamell ( 8 mm tjocklek).
Finns en avsats på cirka 0.45mm på svänghjulet original, dvs där tryckplattan monteras, i förhållande till lamellytan på svänghjulet.

funderar lite på hur mycket man ska svarva ner den kanten för att erhålla maximal tryckkraft från tryckplattan i förhållande till lamellens slitning med tiden..

Använder Bonjes värden som finns i något tidigare inlägg som han mätt upp på sin 618 tryckplatta.


Om hans lamell är 8.9 mm tjock borde det betyda att han har
8.9 - 6.5 = 2.4 mm mellan tryckplatta och ytan där lamellen ligger på svänghjulet.

Men då vi har en avfasning på 0.45 mm där tryckplattan skruvas på svänghjulet, har han ett faktiskt avstånd på
0.45 + 2.4 = 2.85 mm mellan svänghjul och tryckplatta.

Enligt hans tryckmätningar har 618 tryckplattan maximal tryckkraft vid
2.55 -> 3.75 mm (10.25-6.5=3.75 , 9.05-6.5=2.55).

Mao borde han ha
2.85 - 2.55 = 0.3 mm att slita på lamellen innan han förlorar maximal tryckkraft?


I mitt fall som kör med sinterlamell på 8mm tjocklek borde jag ha
8 - 6.5 = 1.5 mm
1.5 + 0.45 = 1.95 mm mellan tryckplatta och svänghjul.

Detta betyder att jag inte uppnår maximal tryckkraft överhuvudtaget?

Om man skulle fasa av kanten på svänghjulet så man har tex 2.25 mm istället för 0.45mm borde man då ha
2.25 + 1.5 = 3.75 mm mellan svänghjulet och tryckplattan.

Och då borde man ha
3.75 - 2.55 = 1.2 mm att slita på lamellen innan man förlorade maximal tryckkraft?


Har jag gjort någon tankevurpa nu kanske :roll: ?

BTW, nu räknar jag på att två tryckplattor ska prestera identiskt vilket de inte gör i verkligheten, men om vi antar det i detta fall :hihi:..

mvh
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Jag har två tryckplattor jag gärna skulle vilja få uppmätta. Någon som kan? (mot ersättning)
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

mätte en 763:a idag, max tryck(över 900kg hela svepet) 1,9-3,9mm inpressning.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

var det när du tryckte eller släppte plattan?

Mätningen ska göras så att du trycker ned plattan förbi maxtryck och sen när den peakar upp uppsläppet mäter du
Senast redigerad av Eric Wiklund den fre aug 20, 2010 7:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Ok, missade nog det. :? Får ta å mäta den igen i morgon..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.

Den är av den här typen. Är det något att satsa på?

http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

coupe76 skrev:Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.

Den är av den här typen. Är det något att satsa på?

http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
Vilken av d5ornas platta?
130hk eller 163/205hk?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Vilken av d5ornas platta?
130hk eller 163/205hk
Vet ej, tror den största, de andra heter väl d3 d4 osv nu.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Skriv svar