Guide: Provtryckning av tryckplattor

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av Eric Wiklund »

1. Palla upp tryckplattan så att solfjäderarmarna ej tar i och att den ligger plant, stabilt och centrerad. Detta går bra att göra i både press och stadig pelarborr.

Bild

2. När tryckplattan är obelastad, mät hur långt det är mellan ytan där lamellen ligger till ytan där svänghjulet sitter. tex. ( B=4.3mm)

Bild

3. Tryck förbi där det är maxtryck och släpp sedan tillbaka till där trycket peakar så får du veta hur mycket tryckplattan klarar av (den här plattan trycker ca 550kg).

Bild

4. Håll kvar trycket där det peakar och mät nu på samma sätt som du gjorde när tryckplattan var obelastad tex. ( A=6.2mm).

Bild

5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)

Bild


6. Lägg lamellen och tryckplattan på svänghjulet. Nu ska mellanrummet mellan tryckplatta och svänghjul vara samma som skillnaden mellan fulltbelastad (A=6.2mm) och obelastad (B=4.3mm). (C= 6.2-4.3=1.9mm).
När man fått fram måttet C så kan man alltid schimsa om allt eftersom lamell m.m blir slitet.

Bild

7. Om skillnaden mellan fullt belastad (A) minus obelastad (B) är mer än C (i vårat fall var C=4mm), så lägg brickor i mellan så du kommer så nära måttet C som möjligt. I detta fall la vi brickor som var ca 2mm tjocka och vårat C blev 2.0mm (1.9mm var optimalt). rörigt? :lol:

Bild
Bild

På denna tryckplatta blev resultatet: 550kg vid 1.9mm , 0.10mm konkav

8. Verktyget för att mäta trycket är en cylinder med diametern 35.7, det gör att trycket på mätaren blir 1/10 av verkligt tryck i kg. (10bar=100kg och 100bar =1000kg). Den är gjord av en bromsslang, egensvarvad kolv och cylinder med en vanlig oring och fylld med hydraulolja.

Bild

Den är även praktisk till både koll av ventilfjädrar och bilens vikt.

Är det oklarheter eller nånting fel så kommentera gärna
Senast redigerad av Eric Wiklund den tis jul 03, 2007 9:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Markus skrev:Har alla tryckplattor av samma typ sitt maxtryck på samma avstånd eller skiljer det mycket imellan?
Varje tryckplatta är individuell, tyvärr.
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

ett sånt verktyg måste jag bygga mig!!

en fråga bara blir det tätt imellan kolven och cylindern utan nån typ av kolvring eller vad det Oringen som funkerade som det? I så fall hur fäster ni den? va e det för diameter på kolven? e det någon hundradels milimeter mindre eller går det med 35,7 ?? och är den klockan en vanlig mäta komp klocka eller e det någon spesiell?

Spelar det någon roll hur hög kolven e?
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: hej

Inlägg av Roger Persson »

Hogdalracing skrev:ett sånt verktyg måste jag bygga mig!!

en fråga bara blir det tätt imellan kolven och cylindern utan nån typ av kolvring eller vad det Oringen som funkerade som det? I så fall hur fäster ni den? va e det för diameter på kolven? e det någon hundradels milimeter mindre eller går det med 35,7 ?? och är den klockan en vanlig mäta komp klocka eller e det någon spesiell?

Spelar det någon roll hur hög kolven e?



Stick in ett spår i axeln så kan du lägga oringen där..
Ha nån tiondel i spel mellan lopp o kolv/axeln..

Ytan är hyfsat viktig i loppet..

Klockan är en hydral 100bar klocka..

Man bör ha lämplig slang som tål dom tryckena..

Tar man en 1000 bar klocka kan man mäta 10ton med den..
Om oringen håller iofs.. inte testat.. hehe.. På egen risk.. ;)
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Hmm enligt vad jag räknat så måste man om man vill bygga för att använda en klocka som bara går till 10bar använda sig av 112,87 mm istället för 35,7 när man bygger :shock:


Edit: 111.8 om man ska räkna med ett G på 9,82 eller??

Kan det stämma eller har jag räknat fel??
En dålig dag är en dag det med
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av fredde_vit_pv »

Big Al skrev:Väldigt bra guide!


En liten rättelse
Eric Wiklund skrev:5. Passa på att kolla om tryckplattan är konkav (inge bra)
En konkav tryckplatta behöver inte vara dålig
om man t.ex ha tryckplattan konkav så att den är tjockare i ytterkant så kommer kopplingen att kunna klara av mer nm eftersom man tar bort material i innerkant så trycket blir större per cm^2 i ytterkant och eftersom ju längre ut i ytterkant man har greppet destå bättre kommer kopplingen att greppa (likadant som bromsskivor)
och har man tryckplattan konkav tvärtom (fast mindre än exemplet ovan) så kommer kopplingen att bli mer snäll (märks mest med sinter) eftersom trycket börjar i innerkant och sen hamnar över hela ytan
att inte ha full anliggning med axiellt stum lamell(massiva puckar)
kan kanske funka om man har slö motor och överdimentionerad
tryckplatta! men med en koppling som klarar vad motorn kan ge
och inte så mycket mer(rätt koppling alltså :hihi: ) så brinner den upp
om den inte har full anliggning!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med fredde, ibland så måste man fara och köra lite med sintrarna för att de ska börja fungera då det inte är 100% anläggnings yta när allt är nytt.

vet en kopplig jag hadde den slira redan vid ett bar när den testades första gången, jag skruvade bort den sen tog eric över den som då inte laddade så mycket och effter som han körde med den så ladda han på mer och mer och tilslut så ladda han typ 1.7 bar men då började den nå sin gräns.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av jol »

Vi använde en portapower-kolv när vi mätte.

Bild

Med två likadana tryckplattor fick vi 1.0 och 1.5mm inspänning, så de är olika från platta till platta.

Vi testade lite andra tryckplattor också:

Steg 4 Kennedy 200mm bubblatryckplatta 140bar
Org Alfa 75 2.0 ts 75bar
Org Alfa 33 1.5 45 bar

Steg 4:orna ska leverera 1360kg fjädertryck så en bar = tio kg ungefär, portapower har väl större yta än kolven som sticker upp.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

någon som kan göra ett sådant verktyg på beställning?
har inte möjlighet att fixa en sådan och skulle gärna vilja provtrycka min platta. har bekymmer med att det inte kopplar ifrån, misstänker att det är en in schimsning som behövs.

kan även tänka mig att hyra en för en penning.

mvh
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Och då vore det bra att veta vart du bor!
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor jan 24, 2008 2:17 am
Ort: Ljungby

Inlägg av Mac »

wow, ett sånt verktyg vore perfekt att ha :D :thumbright:
Mac
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Vad brukar ni göra med för urtrampningslager när ni kör saab platta och sinter?
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Har precis varit iväg och tillverkat mig ett sånt verktyg. Provtryckte mina tryckplattor jag hade liggandes.

En platta från saab 9-3 viggen och en från ng900.

Ng900: 750kg @ 4.1mm
Viggen: 850kg @ 5.2mm (också 750kg @ 4mm)

Väldigt intressant att göra detta. Nu när man testat så undrar man vad som var fel i skallen på en när man tänkte att det kanske fungerar att bara smacka ihop det utan mäta. :shock:


Tack vare provtryckningen tjänar jag mer än 100kg inspänningstryck. Hoppas det märks... :thumbright:
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

Borde man inte kunna använda sig av tryckklockan som sitter på hydraulpressen? Den visar väl trycket som kolven pressar ner med?

Jäkligt bra tips att kolla tryckplattorna! Det tackar vi för!

Nu är klockan mycket och jag är trött men borde det inte helt enkelt vara så att för att få reda på eventuellt schimsmått så ska man ta lamellens tjocklek minus max inspänningstryck på tryckplattan.
Om vi tex har en lamell som är 7,9mm och max inspänningstryck inträffade vid 6,1mm nedtryck. Dvs 7,9-6,1 = 1,8mm

Detta är säkert samma sak som beskrivits tidigare men utan att jag fattade vad som stog...
Skriv svar