Sida 7 av 8

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: fre sep 21, 2012 5:32 pm
av Eric Wiklund
Vill bara skaka liv i denna tråd på nytt nu när jag har provtryckt flera tryckplattor till Lars från Malå och hans B20 :)
Det är 215mm tryckplattor som ska va till "saab turbo" enligt affär (vilken dom är köpta på avslöjar vi inte :whistle: )

Jämför skillnaden i karaktär och tryck på dem.
Röd ring på första plattan var när den monterades med en sinterlamell utan schims och grön är var den borde vara.
Så i detta fall tjänade Lars över 50% i tryck genom att schimsa rätt.

Bild
Bild
Bild

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: fre sep 21, 2012 7:01 pm
av larsat
3 olika men likadana tryckplattor? Väldigt varierande resultat isf!
Är sinterlamellen lika tjock som en orginal organisk lamell?
Resultatet var ju 350, 390, 390 kg vid -4mm?
Dock märkligt hur de 3 olika kan ge 310, 360 resp. 500! kg vid -5mm, med den utvikande tryckplattan hade ju kopplingen tagit bättre ju mer lamellen slits isf? ;)

Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: fre sep 21, 2012 7:12 pm
av Eric Wiklund
Förmodligen har plattan gått i botten vid -5mm och är stum.

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: fre sep 21, 2012 8:21 pm
av larsat
Ok, det var väldigt nära 4mm då men, är orginallamellen tunnare?
Rimligt vore ju (om tillverkaren har koll) att orginallamellen är runt 2mm tunnare.
Märkligt dock också att en platta gav 590kg o de andra två 500-510 som mest om det är samma fabrikat, är det Sachs plattor?

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: lör sep 22, 2012 8:43 am
av Eric Wiklund
på nummer 2 är det nära vid -4mm men med orginallamell på den plattan låg man vid -3mm
dom andra två kanske går stum vid 6-7mm?? men det är ointressant att mäta mer än -5mm beroende på hur plattan ser ut.
Men för att kunna jämföra hur de olika plattorna beter sig valde jag att göra så.

För att ge er hela sanningen så var det 4mm mellan anläggningsytan och svänghjul och lamellen var ca 8mm om jag inte minns helt fel (detta på nr 1).
Om man bara trycker ihop det blir inspänningsmåttet -4mm men någonstans mellan -2,4mm och-2,2mm är optimalt

På platta 2 och 3 är det inte säkert måttet mellan anläggningsyta och svänghjul är lika som nr 1 och då går det inte att jämföra vart i registret man hamnar.

Jag minns inte vilket fabrikat det var, det var inte sachs så mycket vet jag :wink:

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: lör sep 22, 2012 10:11 am
av larsat
Ok, vore intressant att även ha siffror på en Sachs tryckplatta till Saab 900 turbo den tidiga modellen, har tyvärr sålt den jag hade på min B20.
Jag är dock väldigt skeptisk till sinterlameller överhuvudtaget efter att ha testat det, men du körde väll med nån s.k. Black Magic (eller liknande, låter som kondommärke) lamell? Går den att slira mer med än en vanlig 4-puck sinter?

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: ons sep 26, 2012 6:15 pm
av erikjakan
Varför ska man slira på kopplingen annat än vid hård start?

/Erik

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: ons sep 26, 2012 7:30 pm
av fredde_vit_pv
rent slira låter ju dumt att göra :) men det kan vara tacksamt för hela transmissionen
om det inte låser upp för snabbt!

/Fredde

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: tor sep 27, 2012 5:48 am
av erikjakan
Jo det tyckte jag med.

Har man bara ordentligt startar så orkar inte sintern låsa helt utan att det slirar skonsamt!

Mvh Erik

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: ons okt 17, 2012 2:26 pm
av Angeland
provtryckte min igår, 800kg gav den. Vet inte om det räcker till mitt mål

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: tis maj 20, 2014 9:04 pm
av NikkO
Sachs 215mm till volvo b18-23 ger 355 kg maxtryck, mätte även upp en 215mm från folkraceshopen och den gav 290 kg maxtryck...

Ska köpa en 215mm saab 900t platta från kl o prova vad den ger.

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: tis maj 20, 2014 9:08 pm
av Eric Wiklund
Det lät väldigt lite med bara 355kg, är du säker att du gjort rätt?
Tror inte jag mätat någon platta under 450kg hur gammal den än varit.

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: ons maj 21, 2014 7:41 am
av NikkO
Jag använder en kolv/cylinder på 2.8cm

En mätare som går till 250 bar.

1.4 x 1.4 x 3.1416 = ca 6.16 cm2

Bar * area (6.16) * 1.02 = kg
Stämmer det?

Jag har mätt på uppsläpp, alla plattor gav mer vid kompression.

Mätte en bmwplatta som ska palla 370 Nm. Den gav 755 kg max vid uppsläpp.

Volvoplattan från folkraceshoppen slirade hopplöst med 4 puck sinter på en 200 hk sugis med 185or däck...

Edit: det va ju kolvdiametern... cylindern är 2.95cm. Räknar jag på detta blir trycket lite bättre...

1.475*1.475*3.1316=6.835

6.835*72*1.02=501 kg.

Inte så jävla mycke ändå, har du mätt upp en 215mm saab 900t platta från sachs? Ger den runt 700 kg?

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Postat: tis maj 27, 2014 11:05 am
av NikkO
Sachs 766

Gav som mest 660 kg

Re:

Postat: tis sep 23, 2014 12:35 pm
av Magistern
knotan skrev:nu hitta jag ett bromsok med ca 45mm kolv. hur långt graderad mätare behöver jag då :?:

tack för att ni tar er tid å hjälper oss som inte kan räkna själva :thumbright: :doh:
Vad för bil tog du bromsoket ifrån? :)