Likhet M45---> M50?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Likhet M45---> M50?

Inlägg av JS »

Håller på att sätta i en b230FT i amazonen, tänkte köra med M45 först, dels för att jag har en liggandes, samt att jag inte har hittat nån Getrag låda till rätt pris! Har en Sprängkåpa (B20-->M45) så den hamnar ju rakställd, om jag bygger om tunneln, balken m.m, passar M50in i samma fästen o.s.v? vill ju inte göra dubbeljobb!
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

låda

Inlägg av Simon Jonsson »

Jag håller på att montera en getrag låda i min 140, och jag körde med m45 före och du måste ju göra om växellådsbalken.
För m50 är väll igentligen "typ" en getrag 265.
Men det går att köpa en adapter till m40 kåpan och då får du den lådan rakt också.

/simon
Bild
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Re: låda

Inlägg av JS »

144turbo skrev:Jag håller på att montera en getrag låda i min 140, och jag körde med m45 före och du måste ju göra om växellådsbalken.
För m50 är väll igentligen "typ" en getrag 265.
Men det går att köpa en adapter till m40 kåpan och då får du den lådan rakt också.

/simon
Tackar för svaret! :D Men jag ska ju bygga egen tunnel nu, om jag bygger den efter M45 spakställ och längden på den lådan är ungefär likadant? Tänkte så när man gör "Hålet" till spaken så att man hamnar i samma sedan!
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Längden är väldigt likt på den fyrväxlade getraglådan, den 5växlade vet jag inte.

En till sak, så köp en bmw låda i stället för m50 lådan . Det är ju samma sak fast dom är mycket vanligare och mycket billigare, köpte min för 800kr och sen köpte jag en adapter till m40 kåpan.

(för visst är m50 lådan = getrag lådan som satt på volvomotorn)

/simon
Bild
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av JS »

144turbo skrev:Längden är väldigt likt på den fyrväxlade getraglådan, den 5växlade vet jag inte.

En till sak, så köp en bmw låda i stället för m50 lådan . Det är ju samma sak fast dom är mycket vanligare och mycket billigare, köpte min för 800kr och sen köpte jag en adapter till m40 kåpan.

(för visst är m50 lådan = getrag lådan som satt på volvomotorn)

/simon
JAg har sett på annonser på vanliga M50,dom som satt i volvo, dom är ju dubbelt så dyra som bmw lådorna! :shock: Men vilken bmw modell köpte du din ifrån?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Är det inte så att lådan som satt på volvo har dogleg placering av ettan och 1:1 på femman?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

m50 er det samme so getrag 262 :wink: m51 er det samme som 265 ;-) getrag 265 cr er det samme som sportsgetrag....dvs 5gear er 1-1 :lol:
kan finnes på bmw 5-6-7-serie :-D HUSK AT DET MÅ VÆRE LØST KLUTCHHUS :!: på bmw m5 med 3.6-3,8liter finnes det en getrag 280,som er bomsterk. ser likedan ut som 265cr..... gearkassen fra gm å crysler som heter t56 passer åsså-6tr gear.kan finnes på opel omega lotus 3000 :lol: 8) :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Tjenare

Hur stor är en Getrag 262, 265 eller 280 jämnfört med en M41. Kan det tänkas att den får plats i en P1800 kardantunnel utan att kapa för mycket?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Måste bearbetas en hel del tyvärr.. men det är nog värt det på sitt sätt. Stabila lådor.

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trur det kan passe med enkle midler...... :D passer i 240 UTEN å kappe i tunnellen...... :twisted: t56 passer innefor dimensjonen til m46 :-D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu gäller det en p1800 som kan återställas till orginalskick, därav försiktigheten med tanke på att man kan få flera hundra tusen för en sådan
Skriv svar