info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

någon som har något bra förslag på man ska ha för låda till min bil då? camaro med turbo small block. Skulle det vara ett bra alternativ att montera m5 eller m3 låda? eller ska man satsa på en t56? Vad tror ni?

Mvh Christian
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Christian L skrev:någon som har något bra förslag på man ska ha för låda till min bil då? camaro med turbo small block. Skulle det vara ett bra alternativ att montera m5 eller m3 låda? eller ska man satsa på en t56? Vad tror ni?

Mvh Christian
jag vet inte vad du änvänder bilen till. Men är det en gatbil med gatdäck skulle jag tro att de flesta låder håller ganska bra.

Däcken blir den svaga länken. Men sätter man på mjukare däck får man nog börja se sej om efter något starkare än t.e.x Munice.

Har du några bilder på bil och motor?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk? Har en T5 worldclass i bilen nu.
Bakaxeln ska såklart också bytas men där finns det ju inte lika mycket att välja på, ford9" känns ganska givet.
Bilen är en iroc -88. Bilder finns väll, kanske skulle styra upp en tråd...
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Christian L skrev:Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk?
Nä inte med 600hk+ ,turbo och klistrade slicks.

Är turbon monterad?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Christian L skrev:japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul :)
Hadde du några bilder? är lite nyfiken då jag själv bygger på v8 :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

boosted_142 skrev:lådorna som sitter i camaros/corvette c5 och c6 (t56) har jag hört att dom klarar en bra bit över 900nm i vrid iaf med ny koppling och det...

supra mkIII lådorna tål också en hel del stryk vad jag hört.

Det finns ju lite olika modeler av t56 lådan.
Jag har snakat lite med en del amerikanska vänner å 1000 nm plus skall inte vara några problem med lite små modifikationer, bla så är ju t56 lådan som sitter i vipern kraftigare med 30 splinsad ingående axel.
Och dom tidiga lådorna har skift gafflar i alu ( kommer inte ihåg någon exakt årsmodel när dom kom med stål gafflar).
Jag har köpt en låda från en 02 firebird ( stål skift gafflar) jag räknar med att den lådan ska räka till turbomatad småblockare med slicks på strippen.

Av GM så är t56 lådorna med 26 splinsad ingående axel och stål skift gafflar ratade till ca 600 nm i 24 timmar ( lite halv lösa siffror, kommer inte ihåg källan)

Mvh R
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Är det någon som har erfarenhet/vet om hur mycket vrid en getrag 262, 265 tål?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

T_Fahlgren skrev:Är det någon som har erfarenhet/vet om hur mycket vrid en getrag 262, 265 tål?
Kilander har väl kört med 265a låda och han har ju bromsat 875hk 1200 nånting newton och har bara kört sönder en låda enligt bilsport och street extreme tror jag han hade reportage, så en hel del och överkomligt pris är det ju på de också! :)
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

flikar in att BMW 525TD har samma låda som M3 e36 förutom lägre utväxling på ettan. Klart billigare alternativ än M3:ans låda..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

Sleeper_86 skrev:flikar in att BMW 525TD har samma låda som M3 e36 förutom lägre utväxling på ettan. Klart billigare alternativ än M3:ans låda..

gäller väll slutet av 92 och framåt tror jag.. tidiga 92:or har inte denna har jag läst någonstans
johan freiman
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.

Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.

Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man kan bespara lådorna från moment-topparna med lite snällare koppling, den så kallade "Black Magic"-lamellen verkar fin men sliter hårdare på svänghjul och tryckplatta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

A-833

Inlägg av MantaTIC »

Kan upplysa om att A-833 lådan fungerar fint att växla med vid höga varvtal om man gör en sk "crash box" modifiering. Dvs man tar bort synkarna och fräser av varannan tand i växel hylsorna och motsvarande på kuggen. Kör en sådan låda på min opel med 230mm koppling och växlar vid 8000rpm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Finnsebbe skrev:Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.

Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.

Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.

sånna koppligar är inte att rekomendera i dragrace :( en M45 tål säkert 1.55 i 60 fot med rätt kopplig en M400 säkert 1.40 om allt lirar i övrigt.
Skriv svar