info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Mitt tycke är att Getrag V160 (233) är en väldigt bra låda för gata och till viss del stripp körning. Utgår man från en ny låda så är den väldigt driftsäker, klarar 60-fots tider kring 1.30 med 15-1600kg bil. 1722whp är max vad jag vet i hk som den klarar av, och en hel del vridmoment! Verkar vara rätt bra lämpad för strippkörning då de funkar att åka 7.91 och 300km/h i slutfart med dessa :) Kostar runt $5500 ny från USA.
jonns
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jul 14, 2009 7:10 pm
Ort: fagersta

Inlägg av jonns »

tractive ska tydligen klara uppått 900nm
står endel på deras sida, http://www.tractive.se/
fördelar svensk reserdelar nära,sekvens låda snabbväxlad,finns både 5 o 6 växlade,,,går troligen att få utväxlingarna som man vill i lådan

nackdalar dyyyr 100 -120k

garagegrannen har en i rallybilen då han tröttnade på att köra sönder golflådor
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re:

Inlägg av Hewran »

jonns skrev:tractive ska tydligen klara uppått 900nm
står endel på deras sida, http://www.tractive.se/
fördelar svensk reserdelar nära,sekvens låda snabbväxlad,finns både 5 o 6 växlade,,,går troligen att få utväxlingarna som man vill i lådan

nackdalar dyyyr 100 -120k

garagegrannen har en i rallybilen då han tröttnade på att köra sönder golflådor

Har snackat lite med dom på tractive för ett tag sen: Citerar mailet.

"När det gäller den bakhjulsdrivna RD-växellådan så är den dimensionerad för rally/rallycross och max 550-650nm i vridmoment(lite beroende på utväxling), utväxlingen i lådan är gjord för ca 260km/h som max.

En 5-växlad RD90 kostar idagsläget 88.000:- + moms , då ingår spakställ och www.ttt-racing.com display 031. Den 6-växlade kostar 10.000:- till.

Vi kommer antagligen i framtiden att utveckla en förstärkt RD-modell för högre vridmoment och högre topphastighet, men det är inget som kommer att hända det närmaste året."
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
B5254T4
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Ort: Trollhättan

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av B5254T4 »

Tänkte väcka liv i denna tråden med några frågor.

Söker en låda som klarar växlingar på höga varv (9-10.000rpm) och samtidigt tålig, vad har man att välja på?

Supralådan ska vara grym men oxå dyr och svår att få tag på när de rasar mitt i säsongen.

Hur är BMW´s 335-låda? Dubbelturbo och 6:a bör ju kräva en bra låda.

Nyare Tremec 6060? Bättre på höga varv då den sitter i nya Mustang?
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av Evinrude »

Lådan i BMW 335 är samma ZF som i 530d har jag för mig, sitter även i M3 e90 om jag inte minns helt fel. Dvs. en riktig jävel till låda som ska tåla mycket mos.
However, Ivars körde sönder synkringarna ganska direkt så dom kan vara klena. Däremot var detta på en diesellåda så kanske (förhoppningsvis) det skiljer något mot bensinlådorna? M3 varvar ju nästan 8500 om inte annat.
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av caterpillar »

http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... vo_240.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kansje nåt info her????
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av ogge »

Evinrude skrev:Lådan i BMW 335 är samma ZF som i 530d har jag för mig, sitter även i M3 e90 om jag inte minns helt fel. Dvs. en riktig jävel till låda som ska tåla mycket mos.
However, Ivars körde sönder synkringarna ganska direkt så dom kan vara klena. Däremot var detta på en diesellåda så kanske (förhoppningsvis) det skiljer något mot bensinlådorna? M3 varvar ju nästan 8500 om inte annat.
tror itne att det var syncarna som var felet utan när den blev omsvetsad.
blir alla möjliga fenomen när det itne är rakt
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av lyyski »

inte direkt nån dragracebil men hadlar iaf om jänkelådor.

Vad för alternativ har jag mot en tex sellholm sekventiell ?

Vill ha möjlighet att växla sekventiellt/eller med paddlar med hjälp av luft eller liknande,

Har letat runt lite på nätet och hittat att de finns några "shiftare" som du kan ha till th400 l¨ådor så den blir "automatsekvetiell" ?

Ja ni förstår säkert var jag är påväg tips på alternativ motages gärna , växellådan är tänkt till en 240 sugmotor bil.

Mvh Joni
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av hauge »

Finns manuella ventilhus till jänkeautomater, så att de blir "manuella". Sen får du fixa lite länkage/vajrar/selenoider för aktivering.
Snyggare skulle vara en modernare automat som har selenoider inne i lådan som växlar när man lägger spänning på dem. Lite logik på det så kan du köra med paddlar. Sen måste man ockå lägga en pwm-signal för systemtrycket, men det borde gå att lägga 5volt direkt på den tåten så att det är fullt tryck hela tiden på en busbil
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av Christofer »

Det är väl tvärt om med linjetrycket att tar man bort strömmen till pmw-solenoiden så blir linjetrycket max. Dvs linjetrycket styrs fortfarande av en regulator med fjäder men solenoiden sänker bara trycket. Om vi tänker en vanlig gm 4l60e tex.
jooeell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av jooeell »

Tjena mittbena

jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av olika 4wd växellådors hållbarhet?
kravet är att det skall vara inline och kardan fram och bak. jag har kollat lite på BMW 525ix men har hört mycket skit om dem
sen föll funderingarna på skyline men där är det väl någon slags aktiv styrning av drivningen...

nu funderar jag på BMW X5 eller X3 där ligger nog max vad en låda få kosta enligt mig också X3 finns som 6växlad vilket lockar lite men kom gärna med förslag

det är tänkt att lådan skall få gifta sig med en Saab T5 motor och ha runt 400-500hk.

Maktrak eller Quafie eller liknande går fet bort då över 100loppor inte ryms i min budget då min pengasjö har dåligt tillflöde

en sak till är att Audi och Subaru lådor går bort då de inte har separat fördelningslåda och försvårar långt bakåtflyttad morot.
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Sv: Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av Brains »

jooeell skrev:Tjena mittbena

jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av olika 4wd växellådors hållbarhet?
kravet är att det skall vara inline och kardan fram och bak. jag har kollat lite på BMW 525ix men har hört mycket skit om dem
sen föll funderingarna på skyline men där är det väl någon slags aktiv styrning av drivningen...

nu funderar jag på BMW X5 eller X3 där ligger nog max vad en låda få kosta enligt mig också X3 finns som 6växlad vilket lockar lite men kom gärna med förslag

det är tänkt att lådan skall få gifta sig med en Saab T5 motor och ha runt 400-500hk.

Maktrak eller Quafie eller liknande går fet bort då över 100loppor inte ryms i min budget då min pengasjö har dåligt tillflöde

en sak till är att Audi och Subaru lådor går bort då de inte har separat fördelningslåda och försvårar långt bakåtflyttad morot.
Skyline r32/33 gtr 5vxl får du för drygt 5-6000 med fördelningslåda.
Pumpen kanske en tusenlapp och sedan full-race egna 4wd ecu.
Enkel att koppla in och fullt programerbar via datorn.
Slutar nog på en 15,000 allt som allt.
Finns även värre lameller till fördelningslådan om originalet inte räcker till. Tror det gick på omkring 6000.

Den 6vxl från r34 gtr brukar man få ge närmare 30,000 för.
jooeell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av jooeell »

ok men måste man inte ha absgivare och sånt för och se hur mycket spinn det är på de olika hjulen till dem lådorna vill egetligen ha så lite elektronik som möjligt men är det enkelt o fixa är det en annan sak hade tänkt försöka slippa modernare abs system o liknande...

går det bygga om styrsystemet för lådorna så man kan ställa med en vridpott hur mycket drivningn man vill ha eller så?
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Sv: Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av Brains »

jooeell skrev:ok men måste man inte ha absgivare och sånt för och se hur mycket spinn det är på de olika hjulen till dem lådorna vill egetligen ha så lite elektronik som möjligt men är det enkelt o fixa är det en annan sak hade tänkt försöka slippa modernare abs system o liknande...

går det bygga om styrsystemet för lådorna så man kan ställa med en vridpott hur mycket drivningn man vill ha eller så?
Kör man med full-race datorn så har den inbyggd g-mätare och jag har för mig att den bara behöver tps signal utöver ström då.
Japp den har vridpott över hur känslig den är med att koppla in fwd. Går även att göra en egen mapp om hur 4wd ska fungera om man är riktigt seriös.
jooeell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm

Re: info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Inlägg av jooeell »

6-7k för styrbox och sen en låda 8k sen diffar o kardaner blev genast ganska dyrt... pumpen i lådan hur styrs den kan man inte bara sätta en vridpott om man inte vill ha alla fansy teknik hehe isåfall är jag helt beredd på att slå till
Skriv svar