Sida 1 av 10

info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Postat: fre okt 20, 2006 2:29 pm
av Jens Gustavsson
tänkte att denna tråd kunde folk med erfarenheter berätta om vilka manuella lådor som fungerar bra till dragrace, fyll på med länkar och egna erfarenheter!



själv hann man provat 4olika modeller på 142 tils man hitta en som både höll och fungerar att växla på höga rpm. första M40 (ingen komentar), sen moppar A-833(höll inte för hög rpm växligar men det kan berott på felaktig kopplig), sen M45 (14 st på 2 sesomger :evil: , höll oftast ca 3 repor) och sist den rätta :) BMW 3.0 ZF 4 växlade som fungerar perfekt till min B20 på ca 400+hk och max 8500rpm (dock så behövs mässigs växligs förare vid elaka växligar.


typ låda! ca hållbarhet, +/-, ca pris , komentar,


BMW getdrag M5 nm? - fast spräng kåpa, beg 3-5K

5-speed ZF gearbox BMW M3 E36 (samma som muppen har)??

supra lådan (1000+hp??) - fast spräng kåpa, pris ??

M400 (överskattad?)

M90 (bättre än vad volvos bakaxlar iallafall :) )

termic M56 ca 450lbs (612nm)

termic tko 600 600lbf (+800nm) 1600$

porche 928 rykten om 1000WHP. ??

munce super T10 och M20 M22.... mm. HD modell ca 700hk. ca16000-2000$

ford T5 med g-forsce dog-ring specad 900hk. ca 1800$

moppar A-833. höll för race 426 HEMI motorer. -värkar va mjuk i synkarna, + billiga.


jerco 4 speed, vrid?? -pris +hållbar



länkar och bra info termic http://www.ttcautomotive.com/English/pr ... tremec.asp

Postat: fre okt 20, 2006 2:39 pm
av marmander
Kanske för tidigt att säga, men tremeclådan verkar väldigt prisvärd och håller än så länge.

Du får den för ca 1850dollar inkl. olja, yoke och skatt! Ska du beställa den till sverige på lagligt vis så får du räkna med 11,50/ dollar (inkl. frakt, tull och moms) Beställde precis en strange 35-splines ford 9" så dom sifforna är uppdaterade!

Som ni säkert vet så har min tunga bil i kombination med ett tungt körsätt lyckats knäcka en hög med drivaxlar och böja en m31-axel. ca 150mil körda i år. En m400 klarade ca 100mil och därefter ca 8 starter med ALS. Getrag m50 höll 3-4starter med ALS.

Det ska tydligen inte vara rekommenderat att växla över 6500rpm, men jag drar min till 7000 och det verkar inte vara några problem med det. Det går bara bättre och bättre att växla ju mer insliten den blir :)

MVH/
Simon

Postat: fre okt 20, 2006 2:41 pm
av Jens Gustavsson
vem säger max 6500rpm tilvärkaren eller?

Postat: fre okt 20, 2006 5:26 pm
av Fredde Holmgren
Jens Gustavsson skrev:vem säger max 6500rpm tilvärkaren eller?
Jo jag har frågat de samma sak i ett mail och de sa 6.500

Postat: fre okt 20, 2006 5:30 pm
av Jens Gustavsson
6500-va tråkigt :cry: men jag skulle säga att det beror mycket på hur lätt/stor lamell man har (svängmassan) med en 200mm så går det nog betydligt mycke bättre än med en raggar 11" :)

fredde har du mer info om din jerco? max vrid,rpm, mm är det dyra reservdelar, tex nya dogringar??

Postat: fre okt 20, 2006 8:04 pm
av marmander
Jens Gustavsson skrev:6500-va tråkigt :cry: men jag skulle säga att det beror mycket på hur lätt/stor lamell man har (svängmassan) med en 200mm så går det nog betydligt mycke bättre än med en raggar 11" :)

fredde har du mer info om din jerco? max vrid,rpm, mm är det dyra reservdelar, tex nya dogringar??
Precis, dom räknar nog med ännu större, den minsta lamellen som fanns att köpa var 11" har jag för mig... man bör kunna räkna med ett visst svängningsmoment (effekt) istället för ett visst varvtal.

Finns ju treskiviga 140mm kolfiberkopplingar annars ;)

Postat: lör okt 21, 2006 10:48 am
av jonnystrand
toyot supra mkiv lådan v160 verkar det gå köpa från japan för ca 20000-25000kr begade så klar då! i svegie verka man få ge ca 35000kr
ny från toyota kåstar den 72000kr 8)

lådan sitter även i Nissan GTR 6 spd, Toyota Supra NA 6 spd,

dom är specade till 490 NM och man bruckar säga att det är svårt att köra sönder dom med gat däck på suprorna för man tappar grepet före nåt går sönder!

dom andvänds i bilar över 1000hk. 402 på 8.906 vet jag då är kört med denna låda

och har utväxling
V160 (3.827,2.360,1.685,1.312,1.000,0.793, Rev 3.280)
May 1993 to May 1996

V161 (3.724,2.246,1.541,1.205,1.000,0.818, Rev 3.192)
June 1996 to July 2002

Postat: lör okt 21, 2006 11:12 am
av caterpillar
der finnes en toyota CRESSIDA låda som er den samme som toyota supra,dok har supra annen utvækslinger i gearingen, men eller er dom like. fantes info om dette i min dator,men ja havarerte min HD....så tyverr ingen info( var en australsk side minnes ja,bereknet på volvo rødblockere, var ombyggings kit å få kjøpt åsså,for klutchkåpan,å for spakstellet. :?

Postat: mån okt 23, 2006 11:23 am
av Jens Gustavsson
någon som har bra erfarenheter av raggar lådor modell super T10 , A-833, M22 mm??

vist var det någon med en cobra och cheva BB som körde fort (street/stripp) med en gammal M22 i södra sverge?

går de här lådorna att få att fungera med en bättresortens koplig?

Postat: mån okt 23, 2006 2:39 pm
av Love
Vill man ha en svensktillverkad låda så finns ju Sellholms egentillverkade låda och dom som han kallar "M45000" och "M47000".

Den egentillverkade lådan är sekventionell 5-växlad,och bör väl tåla ca:700-900nm.Jocke Salin har en så'n låda i dragracingbilen.
Nackdelarna då?det är kanske priset,hittar inget på hemsidan men antar att den kostar närmare hundringen!Och så är ettans växel lite"lång"för att passa ricktigt bra till dragracing,lådan är ju framtagen för rally/rallycross från början och då vill man ha lång etta.

M45000 och M47000 verkar vara vidareutveckling av M45 och M47,specad till 550nm+,ca pris:45000-52000kr

Finns också en till svensktillverkad låda som heter Tractive,finns både till fram och bakhjulsdrivet,i övrigt vet jag inte mycket mer om den tyvärr!
Pris och prestanda bör ligga lika som lådan från Sellholm.

Postat: mån okt 23, 2006 3:06 pm
av Jens Gustavsson
:? är skeptisk till att en M45 går att prepa så den räcker till 900nm??

den är inte baserad på en BMW låda??

Postat: mån okt 23, 2006 5:46 pm
av JoakimR
Ford toploader skal være den beste 4-speed "jänke lådan" har jeg hørt.
Med den grove inn og utgående aksel skal den låle like mye som TKO600.
"Poor mans Jerico"
http://www.4speedtoploaders.com/

Postat: mån okt 23, 2006 7:29 pm
av igmab
Jens Gustavsson skrev::? är skeptisk till att en M45 går att prepa så den räcker till 900nm??

den är inte baserad på en BMW låda??
Det är inte M45'an som är specad för 900Nm, utan Sellholms sekventiella MPG.
M45'an klarar ca.400Nm, medans M45000/47000 klarar ca.550Nm.
M45000/47000 är en nyframtagen H-låda som påminner om M45, men har större drev, riktiga lager och 1" 23 ingående axel (ford).

/Martin

Postat: mån okt 23, 2006 8:48 pm
av pzn
Toyota Supra MK3 har en låda som heter r154 som ska palla en del effekt men har ingen säkert uppgift på hur mycket?

Kostar runt 4000:- och uppåt på skrotar antagligen billigare privat.

En klar fördel med denna låda är att den har lös sprängkåpa!

Postat: tis okt 24, 2006 12:08 am
av Fredde Holmgren
om man tar en m20-22 och svetsar dit dogringar samt en vertical gate spak så trro jag en sån funkar rätt bra, jag körde ju ett tag med en m20 som jag hade moddat me borttagna synkringar och bortfilade kuggar (poor mans dogringar skulle man kunna säga) och de funkade hyfsat. Har inga specs på jericon men nog klara den lätt 1000hk.