Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 7:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 137 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 04, 2010 2:53 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Inlägg: 401
Ort: Stockholm
Mitt tycke är att Getrag V160 (233) är en väldigt bra låda för gata och till viss del stripp körning. Utgår man från en ny låda så är den väldigt driftsäker, klarar 60-fots tider kring 1.30 med 15-1600kg bil. 1722whp är max vad jag vet i hk som den klarar av, och en hel del vridmoment! Verkar vara rätt bra lämpad för strippkörning då de funkar att åka 7.91 och 300km/h i slutfart med dessa :) Kostar runt $5500 ny från USA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 06, 2010 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 14, 2009 7:10 pm
Inlägg: 196
Ort: fagersta
tractive ska tydligen klara uppått 900nm
står endel på deras sida, http://www.tractive.se/
fördelar svensk reserdelar nära,sekvens låda snabbväxlad,finns både 5 o 6 växlade,,,går troligen att få utväxlingarna som man vill i lådan

nackdalar dyyyr 100 -120k

garagegrannen har en i rallybilen då han tröttnade på att köra sönder golflådor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön jan 09, 2011 11:52 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Inlägg: 93
Ort: Frövi
jonns skrev:
tractive ska tydligen klara uppått 900nm
står endel på deras sida, http://www.tractive.se/
fördelar svensk reserdelar nära,sekvens låda snabbväxlad,finns både 5 o 6 växlade,,,går troligen att få utväxlingarna som man vill i lådan

nackdalar dyyyr 100 -120k

garagegrannen har en i rallybilen då han tröttnade på att köra sönder golflådor



Har snackat lite med dom på tractive för ett tag sen: Citerar mailet.

"När det gäller den bakhjulsdrivna RD-växellådan så är den dimensionerad för rally/rallycross och max 550-650nm i vridmoment(lite beroende på utväxling), utväxlingen i lådan är gjord för ca 260km/h som max.

En 5-växlad RD90 kostar idagsläget 88.000:- + moms , då ingår spakställ och www.ttt-racing.com display 031. Den 6-växlade kostar 10.000:- till.

Vi kommer antagligen i framtiden att utveckla en förstärkt RD-modell för högre vridmoment och högre topphastighet, men det är inget som kommer att hända det närmaste året."

_________________
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2011 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Inlägg: 187
Ort: Trollhättan
Tänkte väcka liv i denna tråden med några frågor.

Söker en låda som klarar växlingar på höga varv (9-10.000rpm) och samtidigt tålig, vad har man att välja på?

Supralådan ska vara grym men oxå dyr och svår att få tag på när de rasar mitt i säsongen.

Hur är BMW´s 335-låda? Dubbelturbo och 6:a bör ju kräva en bra låda.

Nyare Tremec 6060? Bättre på höga varv då den sitter i nya Mustang?

_________________
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 22, 2011 11:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Lådan i BMW 335 är samma ZF som i 530d har jag för mig, sitter även i M3 e90 om jag inte minns helt fel. Dvs. en riktig jävel till låda som ska tåla mycket mos.
However, Ivars körde sönder synkringarna ganska direkt så dom kan vara klena. Däremot var detta på en diesellåda så kanske (förhoppningsvis) det skiljer något mot bensinlådorna? M3 varvar ju nästan 8500 om inte annat.

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 24, 2011 1:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3839
Ort: nord-norge, TROMSØ
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... vo_240.htm kansje nåt info her????

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2012 7:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1564
Ort: Salbohed
Evinrude skrev:
Lådan i BMW 335 är samma ZF som i 530d har jag för mig, sitter även i M3 e90 om jag inte minns helt fel. Dvs. en riktig jävel till låda som ska tåla mycket mos.
However, Ivars körde sönder synkringarna ganska direkt så dom kan vara klena. Däremot var detta på en diesellåda så kanske (förhoppningsvis) det skiljer något mot bensinlådorna? M3 varvar ju nästan 8500 om inte annat.


tror itne att det var syncarna som var felet utan när den blev omsvetsad.
blir alla möjliga fenomen när det itne är rakt

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2012 6:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
inte direkt nån dragracebil men hadlar iaf om jänkelådor.

Vad för alternativ har jag mot en tex sellholm sekventiell ?

Vill ha möjlighet att växla sekventiellt/eller med paddlar med hjälp av luft eller liknande,

Har letat runt lite på nätet och hittat att de finns några "shiftare" som du kan ha till th400 l¨ådor så den blir "automatsekvetiell" ?

Ja ni förstår säkert var jag är påväg tips på alternativ motages gärna , växellådan är tänkt till en 240 sugmotor bil.

Mvh Joni

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 08, 2013 6:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 995
Ort: Eslöv
Finns manuella ventilhus till jänkeautomater, så att de blir "manuella". Sen får du fixa lite länkage/vajrar/selenoider för aktivering.
Snyggare skulle vara en modernare automat som har selenoider inne i lådan som växlar när man lägger spänning på dem. Lite logik på det så kan du köra med paddlar. Sen måste man ockå lägga en pwm-signal för systemtrycket, men det borde gå att lägga 5volt direkt på den tåten så att det är fullt tryck hela tiden på en busbil

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 08, 2013 8:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Inlägg: 221
Ort: En annan del av Nyköping
Det är väl tvärt om med linjetrycket att tar man bort strömmen till pmw-solenoiden så blir linjetrycket max. Dvs linjetrycket styrs fortfarande av en regulator med fjäder men solenoiden sänker bara trycket. Om vi tänker en vanlig gm 4l60e tex.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2013 8:38 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm
Inlägg: 6
Tjena mittbena

jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av olika 4wd växellådors hållbarhet?
kravet är att det skall vara inline och kardan fram och bak. jag har kollat lite på BMW 525ix men har hört mycket skit om dem
sen föll funderingarna på skyline men där är det väl någon slags aktiv styrning av drivningen...

nu funderar jag på BMW X5 eller X3 där ligger nog max vad en låda få kosta enligt mig också X3 finns som 6växlad vilket lockar lite men kom gärna med förslag

det är tänkt att lådan skall få gifta sig med en Saab T5 motor och ha runt 400-500hk.

Maktrak eller Quafie eller liknande går fet bort då över 100loppor inte ryms i min budget då min pengasjö har dåligt tillflöde

en sak till är att Audi och Subaru lådor går bort då de inte har separat fördelningslåda och försvårar långt bakåtflyttad morot.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2013 9:49 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm
Inlägg: 48
jooeell skrev:
Tjena mittbena

jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av olika 4wd växellådors hållbarhet?
kravet är att det skall vara inline och kardan fram och bak. jag har kollat lite på BMW 525ix men har hört mycket skit om dem
sen föll funderingarna på skyline men där är det väl någon slags aktiv styrning av drivningen...

nu funderar jag på BMW X5 eller X3 där ligger nog max vad en låda få kosta enligt mig också X3 finns som 6växlad vilket lockar lite men kom gärna med förslag

det är tänkt att lådan skall få gifta sig med en Saab T5 motor och ha runt 400-500hk.

Maktrak eller Quafie eller liknande går fet bort då över 100loppor inte ryms i min budget då min pengasjö har dåligt tillflöde

en sak till är att Audi och Subaru lådor går bort då de inte har separat fördelningslåda och försvårar långt bakåtflyttad morot.


Skyline r32/33 gtr 5vxl får du för drygt 5-6000 med fördelningslåda.
Pumpen kanske en tusenlapp och sedan full-race egna 4wd ecu.
Enkel att koppla in och fullt programerbar via datorn.
Slutar nog på en 15,000 allt som allt.
Finns även värre lameller till fördelningslådan om originalet inte räcker till. Tror det gick på omkring 6000.

Den 6vxl från r34 gtr brukar man få ge närmare 30,000 för.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2013 10:34 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm
Inlägg: 6
ok men måste man inte ha absgivare och sånt för och se hur mycket spinn det är på de olika hjulen till dem lådorna vill egetligen ha så lite elektronik som möjligt men är det enkelt o fixa är det en annan sak hade tänkt försöka slippa modernare abs system o liknande...

går det bygga om styrsystemet för lådorna så man kan ställa med en vridpott hur mycket drivningn man vill ha eller så?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2013 10:57 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm
Inlägg: 48
jooeell skrev:
ok men måste man inte ha absgivare och sånt för och se hur mycket spinn det är på de olika hjulen till dem lådorna vill egetligen ha så lite elektronik som möjligt men är det enkelt o fixa är det en annan sak hade tänkt försöka slippa modernare abs system o liknande...

går det bygga om styrsystemet för lådorna så man kan ställa med en vridpott hur mycket drivningn man vill ha eller så?


Kör man med full-race datorn så har den inbyggd g-mätare och jag har för mig att den bara behöver tps signal utöver ström då.
Japp den har vridpott över hur känslig den är med att koppla in fwd. Går även att göra en egen mapp om hur 4wd ska fungera om man är riktigt seriös.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2013 11:53 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 08, 2012 7:26 pm
Inlägg: 6
6-7k för styrbox och sen en låda 8k sen diffar o kardaner blev genast ganska dyrt... pumpen i lådan hur styrs den kan man inte bara sätta en vridpott om man inte vill ha alla fansy teknik hehe isåfall är jag helt beredd på att slå till


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 137 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010