info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pzn skrev:Toyota Supra MK3 har en låda som heter r154 som ska palla en del effekt men har ingen säkert uppgift på hur mycket?

Kostar runt 4000:- och uppåt på skrotar antagligen billigare privat.

En klar fördel med denna låda är att den har lös sprängkåpa!

är det en sån du hadde till din 240?

det är från den gamlare kantigare supran eller? vilka år fans den ungefär? satt det samma på turbo och sug bilarna?
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Den lådan fanns på supra mk3, och fanns mellan 87-92 tror jag.
Men om det är samma som turbo eller inte vet jag dock inte jag.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sån här t56 skulle ju okså hålla bra, men den lär ju kosta :x

spesad till 800LBF ca 1000+nm

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-56.asp
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Jens Gustavsson skrev:en sån här t56 skulle ju okså hålla bra, men den lär ju kosta :x

spesad till 800LBF ca 1000+nm

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-56.asp

Är den där modellen 4 vxl? Eller byter man bara ut 1-4 och har 5-6 kvar orginal? För dom där lådorna brukar väl ha 5-6 ochså
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Jens Gustavsson skrev:
pzn skrev:Toyota Supra MK3 har en låda som heter r154 som ska palla en del effekt men har ingen säkert uppgift på hur mycket?

Kostar runt 4000:- och uppåt på skrotar antagligen billigare privat.

En klar fördel med denna låda är att den har lös sprängkåpa!

är det en sån du hadde till din 240?

det är från den gamlare kantigare supran eller? vilka år fans den ungefär? satt det samma på turbo och sug bilarna?
Japp det är den jag har till min bil och den sitter på 3.0l turbomotorn som heter 7MGTE. Men tydligen såldes det bara turbo Supror i sverige mellan 87-92?
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

PPF Andreas Arthursson kör med en låda från nyare Camaro (T56), verkar hålla bra. Kostar från ca 11-12000 har jag sett på blocket. Han har väl iaf kör 9.?? sek 248? på klistrat med den.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

lådorna som sitter i camaros/corvette c5 och c6 (t56) har jag hört att dom klarar en bra bit över 900nm i vrid iaf med ny koppling och det...

supra mkIII lådorna tål också en hel del stryk vad jag hört.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Nån som bytt till koniska lager i en M400? Ska det vara några speciella eller funkar det med vanliga koniska rulllager??

Läste i på nått ställe att på en M45 kunde man göra en fuling och borra och gänga ett m8 hål i botten på lådan, och dra i en bult med mässing topp ett par tiondelar från axeln för att förhindra flex..
Nått som stämmer?
Om det gör det borde det väl gå på m400an också eller vad ger sig först i dom och varför?

Mvh Brandt
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hör me Caltex på forumet här, han har bytt till koniska i en m400.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Dom koniska lagren till M400 finns bara hos volvo, som orginal ersättningsdel för dom tidigare kullagren.
Axel Wall
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Jag köpte koniska lager till min M400 på momentum...
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

gamle toyota CRESIDA låda ska være samme som supralåda..... å ska tål masse NM :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Caltex skrev:Jag köpte koniska lager till min M400 på momentum...
Kommer du ihåg märke och nummer på lagren? Originalen är visst Timken.
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Kommer tyvärr inte ihåg det :( , det var ett tag sen jag byggde ihop lådan.
Användarvisningsbild
lepra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons feb 15, 2006 2:02 pm
Ort: götet
Kontakt:

Inlägg av lepra »

moppar a+833 lådan har jag hört att de finns dogbox kit till ? nån som vet vart man kan hitta de ?

har en sån i garaget som jag tänkte modda med lite fräna luft cylindrar, alá ferrari växlingar =) på den gammle åpeln
GROTTKÖPING RACING
Skriv svar