info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

200sx s13/s14 växellåda.

Går enligt ryktet sönder runt 400-500hk

Ja kör nu med 500hk och 560nm och kör den så hårt de går. Fortfarande inte rasat på 500mil så känns rätt driftsäkert.

Har testat med mt et drag med den effekten och höll de med.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

tror största felet när lådorna går sönder är däckstuds och liknande
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

jag har åkt med em m20 förut men vet ej om det var handhavande fel men min ingående axel klätrade ut genom växellådshuset blev ganska trasigt. ett minus är grymt lång etta.

nu åker jag doug nash värkar funka ganska bra tål mycket stryk enda kruxet är att det värkar vara lite svårt att få tag på reservdelar dom har ju några år på nacken

sen är det ett jävla växlande med 5växlar men det går ganska fort endå är grymt lättväxlade känns som att växla med spaken löst
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Ingen som har erfarenhet av en vanlig th400?
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Stämmer rätt bra där, ja har dödat en låda pga wheelhops. Blir enorm påfrestning när de studsar.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Är inte det här en tråd som borde klistras?, är ju jättelångt ner nu innan jag bumpar här :)
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Nu har jag då knäckt T5 world class lådan "sammas som cossi rwd" Den höll inte så länge, 2-3pulls på 3an så började den sjunga ganska rejält och några körningar senare så small den totalt! Börjar nästan misstänka att en t56 är för klent då denna pajade av mycket lugn körning och typ 5sec växlingar med några fullgas mappningar på 3an.

Har ni några bra förslag som inte kostar $4000 innan man har den mont. Har sett att det går att hitta Lenco cs1 or för ca 25k men vet inte om det ens går att köra med en sån på gatan eller om man nöter upp den? Eller är dom tungdrivna så man bör ha några tusen hk för att det ska vara lönt?

Eller kan en Richmond street 5speed funka? Känns som att man inte riktigt skulle kunna lita på en sån?

Siktar väll på ca 700-750hp 1200nm med ny bottendel, nuvarande setup kanske ger 500+ 800nm?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tremec tko 600 ska vara riktigt hållbara, och inte så dyra :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christian L skrev:Nu har jag då knäckt T5 world class lådan "sammas som cossi rwd" Den höll inte så länge, 2-3pulls på 3an så började den sjunga ganska rejält och några körningar senare så small den totalt! Börjar nästan misstänka att en t56 är för klent då denna pajade av mycket lugn körning och typ 5sec växlingar med några fullgas mappningar på 3an.

Har ni några bra förslag som inte kostar $4000 innan man har den mont. Har sett att det går att hitta Lenco cs1 or för ca 25k men vet inte om det ens går att köra med en sån på gatan eller om man nöter upp den? Eller är dom tungdrivna så man bör ha några tusen hk för att det ska vara lönt?

Eller kan en Richmond street 5speed funka? Känns som att man inte riktigt skulle kunna lita på en sån?

Siktar väll på ca 700-750hp 1200nm med ny bottendel, nuvarande setup kanske ger 500+ 800nm?
är en powerglide helt otänkbart? relativt billigt och hålbart :thumbright:

fins inte många manuella gat lådor som trivs med 1200nm i långa loppet :twisted:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Jens Gustavsson skrev:är en powerglide helt otänkbart? relativt billigt och hålbart :thumbright:

fins inte många manuella gat lådor som trivs med 1200nm i långa loppet :twisted:
Har ju svurit att över min döda handikappanpassa :hihi: Någon som kör/ kört lenco eller bara vet om det skulle funka på gatan? Elle får man helt enkelt inte trimma motorn nå mer :thumbdown:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår att det skulle va så :hihi:
men jag tror inte en lenko är nån bra gatbils låda heller, (går inte att växla ned medans den rullar)

en jerco DR4 är nog det ända som har chans att hålla och som är skapligt hålbart vid de vridmomenten och dn kostar inte sjuka pengar heller (ca2800dollar).

kanse en dognash dragrace låda också?? men hur är det med delar och friska lådor där??
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Nog går det väll att växla ner en lenco rullande med manuellt spakställ?? Är det inte bara med tryckluften det gäller?

Jericon är nog en bra låda men nog är den dyr alltid innan man har koppling, spakställ mm. Men man kanske inte har något val.

Och som du säger beg race låder kan ju vara slut redan då man får den.

Du har ingen billig lämplig turbo liggandes till mej? Min är ju nästan liten, är väll förmodligen därför den vrider sönder pga lågvarvsvridet?
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Ang Lenco. var jag hört så går de inte att växla ner med den oavsett (rullande) oavsätt vilken typ av växelmekanism du har luft el handkraft.

Finns inte g-force lådorna längre, blev visst uppköpta av nån. el?? Mysko!
http://www.gforcetransmissions.com/
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

ang g-force så finns dom säkert kvar men dom är ju inte billiga, 4vxl $4000. ett alternativ är ju att köpa förstärkningsprylar till min befintliga t5 från G-force men det verkar som att man måste byta nästan allt, inte bara drevsats. $1700 dog ring sats $565 utgående axel $250 förstärkningsplåtar vxl hus. Har inte hittat vad lådan ska tåla då man gjort dessa mods heller.

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-5.asp

Lista på olika delar
http://www.gforcetransmissions.com/pdfs ... 5.indd.pdf

Men det kanske är det vettigaste alternativet? kan man köra rakskuret eller låter det som att ha 100 soppapumpar i bilen?
Vad exakt innebär dog ring? Är det bara slita utan koppling eller är det bara att den blir lättare att växla vid högra varv?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christian L skrev:ang g-force så finns dom säkert kvar men dom är ju inte billiga, 4vxl $4000. ett alternativ är ju att köpa förstärkningsprylar till min befintliga t5 från G-force men det verkar som att man måste byta nästan allt, inte bara drevsats. $1700 dog ring sats $565 utgående axel $250 förstärkningsplåtar vxl hus. Har inte hittat vad lådan ska tåla då man gjort dessa mods heller.

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-5.asp

Lista på olika delar
http://www.gforcetransmissions.com/pdfs ... 5.indd.pdf

Men det kanske är det vettigaste alternativet? kan man köra rakskuret eller låter det som att ha 100 soppapumpar i bilen?
Vad exakt innebär dog ring? Är det bara slita utan koppling eller är det bara att den blir lättare att växla vid högra varv?
jag har funderat mycket som du på vilken låda jag skulle välja och till slut så kom jag fram till slutsatsen att en sån här kanse är det ända altenativet än fast jag också inte gillar handikapp låda

i samanhanget billig, men den kostade ändå över 3000$ :( men jag hatar att meka drivlina så manuellt var inget altenativ när man snackar v8 turbo vridmoment, jag har ändå trimmat bort så mycket botten vrid jag kan, tex dubbla hx60 och svin vass kam :twisted:

Bild
Skriv svar