Lättat svänghjul

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Lättat svänghjul

Inlägg av mattias »

Det här skulle jag vilja höra mer om.. min "gut feeling" är att lättat svänghjul och lättare drivaxlar/kardan inte ger något när du väl släppt upp kopplingen och växeln ligger i och hela drivlinan är spänd. Den enskilt största kraften då blir friktionen mot underlaget som bestäms av bland annat rullhastigheten, fordonets tyngd (som iof minskas något) och däckmaterialet.

Har man däremot frikopplat blir det stor skillnad i roterande massa i motorn då det bara är kvar egenvikt på svänghjul, veven, stakar och kolvar samt friktion på glidytorna. Det bör bli lättare att anpassa varv efter växel på motorn med lättare svänghjul eftersom den utgör så stor del av vikten bland komponenterna i motorn, och därmed bör man vinna tid vid växling. Men _för_ lättat svänghjul kan innebära obalans vad jag hört..

Finns det en annan syn på saken?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vid dragracing ex. om du varvar 6000 i starten & har bra fäste, trampar av kopplingen så hoppar bilen iväg rätt friskt, och den hoppar bättre ju tyngre roterande massan är... däremot acc borde bli bättre med lättare grejjer eftersom motorn har mindre massa att få rotation på och fordonet väger mindre ju mer man lättar.. det står något typ att 100g lättning på stakar gör att man kan varva 1000 rpm mer i KG katalogen, isåfall borde all lättning man kan göra, säg omslipad och lättad vev kanske bortaget ett kilo, lättat svänghjul borttaget flera kilo, alu kamdrev & remskivor osv, lättade tryckare, alubrickor för ventilerna.. detta borde göra en hel del.. har ingen erfarenhet av en sådan motor nån som har?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

lättning av svänghjul går inte att jämföra med vevstakar och kolvar, kolvar och stakar är bara fördelar med att ha lätta eftersom dom hela tiden ska byta rörelseriktning, alltså stanna-accelerera-stanna-accelerera

medans svänghjul och annat som hela tiden roterer åt samma håll har både för och nackdelar med vikten.

En lätt drivlina ger alltid mera effekt, det är mindre massa som ska sättas i rörelse.
Dom som har kört på en bromsrulle vet hur mycket kraft det går åt för att sätta tunga föremål i rullning, det är MYCKET
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Litemassa blir det...

Inlägg av Peter B »

Lättat svänghjul etc minskar massan motorn ska accelerera, följdaktligen kan bilen accelerera snabbare. Detta märks framförallt på lägre växlar. Men det ger inte mer effekt.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Re: Litemassa blir det...

Inlägg av dannej »

Peter B skrev:Lättat svänghjul etc minskar massan motorn ska accelerera, följdaktligen kan bilen accelerera snabbare. Detta märks framförallt på lägre växlar. Men det ger inte mer effekt.
det ger mera effekt på hjulen :wink:

Är det någon som vet hur mycket lättning av roterande delar gör?
Exempelvis om man kör med lätta fälgar och däck så känner man ju faktiskt skillnad.

Jag skulle vilja påstå att 10kg lättning av den roterande massan motsvarar en lättning av bilen på 50kg, Finns det några räkneformler på detta?
Skriv svar