m400

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
koenvbr
För mycket laddtryck
Inlägg: 291
Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:53 am
Ort: Aarschot (Belgien)

m400

Inlägg av koenvbr »

On amazon forum I've read once that this gearbox is probably the strongest maded by volvo. Some chevy box used the same internals, is this true? Are there any numbers of the maximum torque the m400 could hold?

//Koen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

It can be found in the 164 and P1800 and supposedly it has been good for 650 hp in a "TTR Racing" car (J. Lundin). I don't know how much torque, what kind of clutch, etc.. was involved. You should get away with 500 Nm if the above is true (which is a lot more than the M40).

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

M400 is a really good gearbox, i have one i'n my 164 (263hk 340nm) and it sure likes quick gear shiftings and a lot of abuse :twisted:

The best with this old volvo gearboxes (M40 M45 M400) is that when they are used really hard for a while they actually get better, when the sync-rings are almost worn out you can switch gears really really fast, almost like a dogring gearbox.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

i got a question, i'll ask in english
since the gearbox is from 164 and p1800 does it fit on a b20 in any way? i mean a "sprängkåpa" ;) thats easy to find
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

no, it's much bigger on B30
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

off-topic

Inlägg av Finnsebbe »

det här är totalt off-topic, men ändå. dannej: du nämner att din B30 har 263hkr. talade på vallåkra med en kille som trimmat en B20 till 250hkr och han sade att han även byggt en B30 som om jag minns rätt hade just 263hkr, råkar det vara fråga om samma motor? den motorn hade en KG6 kam.

on-topic. it's quite hard to attach the M400 to the four cylinder engines, it involves aluminium welding and some kind of fixture. the fixture i used consisted of a 50mm shaft and some suitable lathed rings.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Re: off-topic

Inlägg av dannej »

Finnsebbe skrev:det här är totalt off-topic, men ändå. dannej: du nämner att din B30 har 263hkr. talade på vallåkra med en kille som trimmat en B20 till 250hkr och han sade att han även byggt en B30 som om jag minns rätt hade just 263hkr, råkar det vara fråga om samma motor? den motorn hade en KG6 kam.

on-topic. it's quite hard to attach the M400 to the four cylinder engines, it involves aluminium welding and some kind of fixture. the fixture i used consisted of a 50mm shaft and some suitable lathed rings.
Om denna person heter Stefan Lindqvist och sålde grejer på "Swap-meet" så stämmer det alldeles utmärkt.
B20:n sitter i hans gröna amazon som brukar synas på emmaboda i bakhjulsdrift utan överladd, som kör låga 13 tiden.
Användarvisningsbild
koenvbr
För mycket laddtryck
Inlägg: 291
Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:53 am
Ort: Aarschot (Belgien)

Inlägg av koenvbr »

wow, 6 replies :)

Thanks :D


I did a test a while ago for welding a suitable spränkapa, the axle fits into the clutch disc. I must do a test with the clutch fork and releasebearing now. I stumbled uppon a getrag 280 for 450 euros, I do have to replace the rear shaft seal. So thats why the questions, stay with the m400 and use the money for some other "options" :)

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

but the p1800 has a b20 engine right? don't think you'll find one of those on the dumpyard though :evil: and probably worth very much money in that case..
thx for the answer
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Re: off-topic

Inlägg av Finnsebbe »

dannej skrev:Om denna person heter Stefan Lindqvist och sålde grejer på "Swap-meet" så stämmer det alldeles utmärkt.
B20:n sitter i hans gröna amazon som brukar synas på emmaboda i bakhjulsdrift utan överladd, som kör låga 13 tiden.
Jag tror att det är samma person. Han sålde grejer. En kompis till mig köpte en B20 topp, byggd för turbobruk. Den såg mycket, mycket välgjord ut! Kompisen flödestestade sedermera toppen och avgasflödet speciellt lär varit synnerligen bra. Denna Stefan verkar vara mycket skicklig, förbränningsrummen och avgaskanalerna såg ut som om de var frästa med maskin, alltså inte med turbinslip, vet inte hur han gjort dem.

Kan du berätta lite mera specifikationer på din B30? Borrning? Kolvar? Hurdan blir B30:ans karaktär med KG6 kammen?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

finnsebbe> jag skickar pm
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

dannej skrev:finnsebbe> jag skickar pm
Vi vill också veta!

speciellt det om B30:n...
Axel Wall
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Off Topic: Denne Stefan Lindkvist hänger på Amazonklubbens forum

On topic:

There was such a B20-M400 "sprängkåpa" for-sale on the Swedish 140-club's sale-site this spring...

There might be possible to still buy new ingoing axles for M400 so that is possible to use normal B20-M40 clutches (=the ingoing axles used on P1800), I've bought such a one new... :)
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

PS. The B20-M400"sprängkåpa" has wire-clutch
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Ok, If someone is curious "sprängkåpa" is called "Bellhouse" in english
Skriv svar