Tanken finns att forstätta bygga på denna fördömda bil.
Det ända problemet är drivlinan, till frågan:
Tipps, ideér, m.m för att göra den mer hållbar.
Allt mellan himmel och jord.
Tackar för svar!
Drivlinan 325ix - Några frågor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Undvik däckvibrationer! T.ex genom att ha stabila bussningar (helst teflon) i alla hjulupphängningar, sen är stötdämparna också viktiga (helst ganska hårda). Sen är det viktigt att inte ha bättre kopling än vad man behöver så att moment-pikarna när man växlar inte når fram till drivlinan. Sen ska man eftersträva raka knutkors på drivaxlarna på full gas (hårda fjädrar).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Okej, det låter intressant.
Bilen är rätt styv nu, men det är klart att hårdare fjädrar går att sätta dit, samt bussningarna.
Otroligt att kopplingen hängde med i starterna ialla fall. Men om det ska filas mera så kanske man måset updatera den ialla fall. Men som du säger ska man inte ta till för mycket.
Tack!
Bilen är rätt styv nu, men det är klart att hårdare fjädrar går att sätta dit, samt bussningarna.
Otroligt att kopplingen hängde med i starterna ialla fall. Men om det ska filas mera så kanske man måset updatera den ialla fall. Men som du säger ska man inte ta till för mycket.
Tack!
Kolla så att vinklarna för drivaxlarna är raka och fina, ni behöver troligen fjädrar som höjer bilen lite. Troligen är vinkeln fram på drivaxlarna rätt fel.peppe skrev: Bilen är rätt styv nu, men det är klart att hårdare fjädrar går att sätta dit, samt bussningarna.
Det kan ju hända att någon slängt på en "sport-koppling", men sist jag kollade så var det en starkare tryckplatta på iX:en än vanliga 325:or, nämligen samma tryckplatta som på E30 M3.peppe skrev:Otroligt att kopplingen hängde med i starterna ialla fall. Men om det ska filas mera så kanske man måset updatera den ialla fall. Men som du säger ska man inte ta till för mycket.
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Här ser du att man stoppar in härdade brickor på bultarna som drar ihop hardy-skivan:
Här är vad som händer om man inte har smörjt in med molybden-fett och fukt trängt in:
(man ser också hur långt in splinesen går i fördelningslådan)
/Mattias
Här är vad som händer om man inte har smörjt in med molybden-fett och fukt trängt in:
(man ser också hur långt in splinesen går i fördelningslådan)
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.