Drivlinan 325ix - Några frågor.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Drivlinan 325ix - Några frågor.

Inlägg av peppe »

Tanken finns att forstätta bygga på denna fördömda bil.

Det ända problemet är drivlinan, till frågan:

Tipps, ideér, m.m för att göra den mer hållbar.

Allt mellan himmel och jord.

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Undvik däckvibrationer! T.ex genom att ha stabila bussningar (helst teflon) i alla hjulupphängningar, sen är stötdämparna också viktiga (helst ganska hårda). Sen är det viktigt att inte ha bättre kopling än vad man behöver så att moment-pikarna när man växlar inte når fram till drivlinan. Sen ska man eftersträva raka knutkors på drivaxlarna på full gas (hårda fjädrar).
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, det låter intressant.

Bilen är rätt styv nu, men det är klart att hårdare fjädrar går att sätta dit, samt bussningarna.

Otroligt att kopplingen hängde med i starterna ialla fall. Men om det ska filas mera så kanske man måset updatera den ialla fall. Men som du säger ska man inte ta till för mycket.

Tack!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

peppe skrev: Bilen är rätt styv nu, men det är klart att hårdare fjädrar går att sätta dit, samt bussningarna.
Kolla så att vinklarna för drivaxlarna är raka och fina, ni behöver troligen fjädrar som höjer bilen lite. Troligen är vinkeln fram på drivaxlarna rätt fel.
peppe skrev:Otroligt att kopplingen hängde med i starterna ialla fall. Men om det ska filas mera så kanske man måset updatera den ialla fall. Men som du säger ska man inte ta till för mycket.
Det kan ju hända att någon slängt på en "sport-koppling", men sist jag kollade så var det en starkare tryckplatta på iX:en än vanliga 325:or, nämligen samma tryckplatta som på E30 M3.

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej Mattias!

Ja, det kanske blir att grejja om fjädringen på saken.

Dock snackade du om chimsningen för att få in splinsen mer på ena sidan?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Här ser du att man stoppar in härdade brickor på bultarna som drar ihop hardy-skivan:
Bild

Här är vad som händer om man inte har smörjt in med molybden-fett och fukt trängt in:
Bild
(man ser också hur långt in splinesen går i fördelningslådan)

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, toppen bra info!

Får verkligen tacka så mycket.

Inte jobbat något på bilen sedan i Lördags. Fått hjälp att snickra en hemsida under dagarna.

Den kommer nog upp ikväll.
Skriv svar