SPOLE till bakaxeln???

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

beror nog mycke på vem som kör, vet ju t.ex. att jakan bmw'n är byggd enligt reglementet du pratar om och får köra ner till 7,5s eller något sådant.. de regler jag sett på bilsporttävlingarna är att bilen skall vara bes och innan start går igenom en liten koll sedan måste man ha bur om man kör snabbare än 11,99 och sedan hadlar det bara om olika klassindelningar hur mycket bilen är ombyggd vilken motor osv...
tycker iaf att det är en jävligt kul grej, kanske inte så poppulärt att 50 pers år 2002 resp. 100 pers år 2003 blev av med körkorten till eller från emmaboda flygbana men det har ju ingenting med arrangörerna att göra, men visst det ger säkert dåligt rykte hos polis och myndighet..
som ett exempel, nu när dom lagt ner tullinge i stockholm och inte hittar någon ny bana där, finns lika många motorklubbsmedlemmar i sverige som det finns tennisspelare och hur många tennisbanor finns det inte, spelar man tennis är man dessutom med i en tennisklubb, det finns ju massor me folk som är motorintresserade som inte är med i någon klubb, jag t.ex. därmed är det många fler till antalet.... det är fan lustigt att politikerna inte kan tänka om lite...
som ett annat exempel, en polares ex farsa i skåneland bygger hotrod me plastkaross osv. han har tillsammans med några polare försökt köpa en nerlagd flygplats att ha och köra på, den har bara stått still i många år, sen till slut tyckte politikerna att han kanske kunde få köpa den, när det var i princip klart ångrade dom sig & rev hela skiten istället.. dom ville inte ha dit massa "motorligister".......
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Force skrev:Delade bakaxlar utan övre och undre bärarmar är inte heller godkända om bilen går snabbare än 10.0 sekunder och har en vikt överstigande 907 kg t.ex 63-82 Corvette m.fl, och från och med Advanced ET och uppåt är inga individuellt avfjädrade bakaxlar tillåtna alls eftersom dom anses för klena och måste bytas ut mot en stel axel med godkända drivaxlar mm om man nu vill tävla med en sån bil.
Delad bakaxel utan övre och ned bärarmarna hur se en sån ut?
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Jag har bara läst innantill i SBFs regler och vidarebefodrat vad som står där. http://www.sbf.se/pdf/regler/DR_REGLER.PDF
BMW har väl bärarmar i bakvagnen? isåfall får man använda den axeln förutsatt att man har stålringar runt drivaxlarna upp till Advanced ET, från Advanced ET och uppåt är det inte tillåtet med delad bakvagn.
I vissa fall görs undantag om bilen väger under 907 kg.
Allt man behöver veta står i regelboken, vet man klass är det bara att gå in under den och kolla vad som gäller.

Super7
Bl.a Corvette 63-82 delade bakaxel är en sån utan bärarmar mellan klump och nav, den har bara en tvärställd bladfjäder och ett par klena stag som inte är bärande som håller ihop det hela, den bärande delen är längsgående länkarmar från ramen framför hjulhusen till naven där även stötdämparna sitter.
Tyvärr får jag inte bilden jag tänkte visa att funka.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Den vanliga Jaguarbakaxeln är oxå utan bärarm precis som på corvetten.
Det är den övre bärarmen som saknas och istället är det drivaxeln som håller den i styr. Skulle drivaxeln gå av lär det inte vara kul att sitta bakom ratten. :roll:
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Jo Jaguaraxeln har inga övre bärarmar men den har rätt kraftiga nedre som går mellan klumpen och naven vilket inte Corvetten har, och som du säger det skulle inte vara så trevligt om en drivaxel går av för då viker sig hjulet.
Jag skulle definitivt inte bygga med delad bakaxel om jag skulle bygga en dragracingbil, jag tog nog något betydligt kraftigare som en Ford 9 tummare eller liknande istället.
Största fördelen med Ford 9 tums bakaxel är att det finns hur mycket klassade grejjor som helst till den för det är den absolut vanligaste axeln i dragracing, så det är ganska lätt att få tag på drivaxlar i olika längder och med olika splinesning, spolar, utväxlingar mm.
Det finns en till axel som också är ganska skottsäker, det är Dana 60 som satt i Chryslers häftigare muskelbilar som HEMI bilarna, i Pick Uper och en del Vanar, men den är så tung så det är inte så många som använder den nuförtiden men den var rätt vanlig förr.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Nu verkar det som jag hittat en fotohost som jag kan länka bilder till det här forumet ifrån. :D
Här är ett par bilder på en Corvetteaxel från en Corvette 64:a det sitter samma axel i alla Corvetter från 1963-1982.

Sett framifrån

Bild

Sett bakifrån

Bild

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:-D
Senast redigerad av caterpillar den tis nov 09, 2004 12:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

JEG kjører med audi sin diff,dom er org med sperrediff,in å utkoblingbar...burde funke i mange bilsammenheng 8) :lol: :D :-D :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar