ventilerade skivor

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

ventilerade skivor

Inlägg av MB »

Hej! Jag funderar på att sätta på ventilerade bromsskivor från 240 turbo fram på min amazon -65. Kan man få skivor och ok att passa ?

mvh
Brinken
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ju ungefär samma framvagn på amazon & 140 & på 140 går det få att passa..
det man behöver göra är att fräsa ner den lilla klacken på okets insida lite så den inte tar emot, sen ska det i princip vara bult on, just d! man måste borra upp hålen oxå som man fäster dom med..
dessutom finns ventilerade skivor(ok) på dom flesta nyare 240 inte bara turbo.. lätt att hitta på skroten med andra ord!
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

på amazon sitter bultarna ipressade i skivorna och inte i navet som nyare modeller, beträffande bultcirkeln så stämmer den inte mot 240, vad gör jag? borrar jag om skivan, pressar i nya bult och sätter den som den gamla satt eller kan jag pressa i bultar i navet och sätta skivorna som på nyare modeller?
Brinken
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det enklaste vore väll att pressa i bultar i navet men ja vet inte om det går? verkar ju vara rätt mkt jobb hur som hellst.. börja med att se hur du kan fästa oken kanske, brukar gå att göra adapterplattor osådär..
men det låter ju lika enkelt att trycka dit nå ännu fetare skivor om du ska borra om hålen annars kan du ju kanske bygga nå slags adapter ungefär som spacerplattor fast innanför bromsskivorna..?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Jag tog ventilerade skivor till 740 med 14tums hjul, Bromsok ifrån 240 med ventilerade skivor samt volvo Amazon okfästen ifrån årsm. 70 vilka har en annan bultdelning än de äldre. Svarvade sedan ur skivan så att amazonnavet går att sticka ner i skivan utifrån svarvade sedan ur ett volvo 140 nav så att bara bultkransen blev kvar, denna lades sedan innuti bromsskivan. Borrade den nya bultcirkel i amazonnavet med bultkransen som mall denna ligger efteråt kvar på insidan av skivan för att ge bra stöd när man drar hjulbultarna. Bromsoken centrerade efter detta perfekt och var bara att bulta dit.

MVH Jonas

Bild
Senast redigerad av Jonas T den sön jul 18, 2004 10:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

bromsskivor

Inlägg av Magnus »

låter klart intressant med vent skivor på amazon.måste byta mina hursom.skulle va schysst om du kunde fixa en bild. :)
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Här är en halvdålig bild, men det syns nog på ett ungefär hur det är gjort!

Bild

//jonas T
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

Jonas T ,du skrev att ok-fästen från -70 amazon har lika bulthål som 240, från vilka årsmodeller kan dessa fästen passa ?
Provade att pressa ur bef bultar ur navet, och det gick bra men man måste ha tillgång till hydraulpress, fick lägga på ca 4-5 ton/ bult. Bultarna är splainsade och typ kragade där de går igenom navet, så våld är nog uteslutet om man inte värmer bra nog och då ryker nog tätningar od.
Jag var upp på skroten och kollade på skivor, 240:s mått stämmer inte, men däremot 740:s skivor, som Jonas T skrev. Nu när jag fick ur bultarna hela ska jag prova att svarva ur för navet, borra nya hål mellan de hål som är orginal i skivan och pressa i de gamla bultarna, vi får se hur det går.
mvh
Brinken
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

MB: såvitt jag vet så kan okfästen från Amazon med 2-krets bromssytem passa, är inte helt säker på årsmodellerna men troligen från och med vissa 68:or fram till 70.

Lycka till!

Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ingen som testat att slänga på 140 framvagn på en amazon?
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Bild
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

vent.skivor

Inlägg av Magnus »

tackar för bilden!!! :)
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Menar ni de bultar man sätter på hjulen på har ni väl ändå drömt??

Såvitt jag vet har alla Amazoner samma bultcirkel. DOCK var det vanligt på rallyamazoner förr att ta framnav eller-vad-nu-behövs och bakaxel (skivor!!) från P1800 från och med något årtal, för de bytte bultcirkel till 140-bultcirkeln när E-modellen kom om jag inte minns fel!

Kan dock kanske vara lite svårt att hitta en P1800 att ta delar ifrån...
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

JEJR: Vad jag tänkte på var bultavst mellan fästbultar till bromsoken.

//Jonas T
Skriv svar