Sida 1 av 1

Diffad eller svetsad

Postat: ons okt 20, 2004 9:49 pm
av Örjan
Har en Amazon med 240-axel, på vilket sätt vet jag om den är diffad eller svetsad? utan att demontera bakaxel-plåten. Det sitter wattlänk i vägen....

1 Det hasar på ett hjul litegrann när man svänger med fullt rattutslag.

2 När man puttar bilen så känns ingenting vid fullt rattutslag.

3 Ska plocka ned den vid tillfälle.... :roll:

4 :!:

Postat: ons okt 20, 2004 10:10 pm
av larsat
låter som diffat tycker jag :roll:

Postat: tor okt 21, 2004 10:25 am
av Fredde Holmgren
hissa upp och kolla om det går vrida ena hjulet alls medans du håller fast det andra på nåt vis, går det så är det en lamelldiff... dock så vet jag inte hur hårt de brukar vara inspända.

Postat: tor okt 21, 2004 4:25 pm
av Örjan
Okej, när jag bytte däck så rullade de åt samma håll, när jag snurrade på axeln.... :?
ska prova som du sa att hålla fast ena hjulet och snurra på de motsatta om jag orkar. se hur mycket det krävs... :!:
Tanten kommer inte bli glad :roll: :P

Postat: tor okt 21, 2004 6:59 pm
av Örjan
nä, vi slet och drog det gick inte? :evil: Men den kan vara hård spänd :twisted: :twisted: :twisted:
Men varför skulle det sitta en diff på en gamal rally amazon :? :roll:

Jag är åk kåt :lol:

förstärkning av stödlager eller utbyte mot nått bättre??? Amazon av nyare model tror jag att det var :roll:

Postat: ons dec 22, 2004 4:19 pm
av dannej
Om en lamelldiff är välldigt hårt spoännd så beter den sig exakt som en svetsad.

Prova när det är barmark och asvalt, sen kör du med fullt rattutslag i en cirkel, och kollar på innerhjulet, går det välldigt fort så är det antingen svetsdiff elle en för hårt spänd lamelldiff.

Postat: ons dec 22, 2004 4:49 pm
av larsat
om man kan vrida däcket för hand lär den vara skapligt svagt spänd :lol:

Postat: ons dec 22, 2004 10:28 pm
av anton__b
ta en vanlig garagedomkraft och hissa upp bilen i nån sida så ena bakhjulet är i luften och det andra i backen sedan skruvar man lös hjulet som är i luften och gör sig en platta med en fast svetsad mutter i mitten som då har samma bultcirkel och passar där hjulet ska sitta, sen är det bara ta sig en monentnyckel och kolla om diffen släpper! En lammeldiff brukar väl släppa kring 8-15 kilo...

Postat: tor dec 30, 2004 2:04 am
av Örjan
Ska prova det där med momentnyckel innan jag river ner bakvagnen :) Det underlättar om bilen rullar jämt, så man kan flytta på bilen för hand :-D