utväxling vid strippkörning vad skall jag ha

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
martin.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Ort: göteborg
Kontakt:

utväxling vid strippkörning vad skall jag ha

Inlägg av martin.a »

vad skall man välja för att det skall gå så fort som möjligt bilen e en 242 på ca 1200kg effekt runt 500hk med
3.91 i bakaxel 83km på 1. 128km på 2. 174km på 3. 221km på 4
eller med 3.15 104km på 1.160km på 2.217km på 3 vilket bör funka bäst mvh martin
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

for bra ax bør man nok ha 3,73-4,10.... :? men det har litt å si om gearboxen er lang eller kort på ettan..... :twisted: å dom utvekslingene vil holle betre for dine 500+hk,selv om 1031 akseln INTE er skottseker.
3.15 er BARE for fart på motorveg :!: :!: den vil heller INTE holle for hk.

tips: turtall / utveksling X 0.12 = km/T
7000 / 3,15 X 0,12 =266.66 km/T
dette gjelder for HJULDIAMETER ca 2000mm,fx 165x15,185x70x14 osv :wink: :o RIKTIG GOD JUL!!! FRA TROMSØ
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
martin.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av martin.a »

fler som har teori helst erfarenhet
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har litt erfaring der da... :wink: helt sikker på at du trenger 3,73-4,10 til BRA axelreaksjon :!: :!: å til bra tider på strippen :D den enkle formelen er faktisk helt ok......har hadd 273 km på en volvo 242 tic. der er ikke medregnet julets slirande på asfalten i disse hastighetene,luftmotstand,å felvisningar på klokkan.som er ca 7% :shock: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
martin.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av martin.a »

har du haft 273km/h i slutfart?
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

273 kmh i en 1200 kg bil kräver runt 1000 hk .. :wink:

(dvs inte helt standard TIC, eller mkt lättare bil..)
Older and YZer ....
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

inte på strippen da.......men på veg :D men ska du ha bra ax på strippen trenger du 3,73-4,10...... de fleste (sikkert 95%) audi har 4,111 ,som diffutveksling....uansett om det er Quattro eller ikke. dom er ikke noen sinke då.....! :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
martin.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av martin.a »

ok kör nog vidare på 3,91 då.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det är en svår fråga men en utväxling där bilen går ca 20-40km/t fortare än teoretisk toppfart vid max rpm vid mållinjen på 402m, det är lämpligt för en 500hk turbomotor.
T.ex V8 automat går snabbaste tiden om den övervarvar just före mål.

Skillnaden med en turbobil med manuell låda är att med för många växlar på för kort tid så får man växla hela tiden så turbon ligger alltid lite efter. Bättre att låta motorn och turbon jobba lite längre på varje växel!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Japp... jag kör helt fel utväxling, 3.73 och 27" däck, 205km/h vid 8000 på 3:an men det gick ändå köra 10.54-217... svårt som fan att beräkna vad man ska ha för utväxling för att få optimalt men prova först med de grejer du har.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
martin.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av martin.a »

tack så mycket för bra svar provar som det e nu mvh martin
Skriv svar