Vilken låda? Vilket jobb?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vilken låda? Vilket jobb?

Inlägg av C Upp »

Okej, jag vill ha lite fina svar (igen, stoppa mig om jag frågar för mkt).
Har en B20 Turbo som ska fixas upp med insprut och borr och finkolvar osv. Och jag hoppas att M40lådan kommer rasa av effekten jag får ut. (Har inget effektmål, bara mer)
Tänkte först montera en M45-låda. Hela den lådan ska visst passa på B20 fast man får vrida spakstället. Inget jobbigt jobb direkt. Men hur är det med koppling osv? Om jag tar lådan från en 240 TiC t.ex. Kan jag använda kopplingen därifrån? Eller hur gör jag för att få en fin, stark koppling till lådan? Hur mkt effekt kan M45-lådan ta om man inte kör alltför snällt. (Några snabba starter då och då vid race t.ex).
Eller vad finns det mer för lådor som går att få att passa som håller för mer utan för mkt bearbetning? Vore ju fint om man slipper svetsa en ny kåpa av två gamla t.ex. (För mkt finjobb=Mer chans att jag gör dåligt jobb och skiten skiter sig)

Tacksam för svar. Ska söka vidare.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Två saker till:
Jag letar efter ett billigt fungerande alternativ. Inget dyrt för det har jag aldrig råd med. (Billigt till en gräns såklart, inte 50 spänn så funkar det ibland utan en stabil konstruktion utan att ruinera mig).

Och jag kan inte så himla mkt om växellådor eller kopplingar, så förklara som om jag vore 22 år men uppvuxen i stan och aldrig kommit i kontakt med motorer förrän för 2 år sen typ. (That's me!)

Tackar
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hur mycket effekt mellan tummen och pekfingret?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Vet inte vad jag ska säga. 82 standard, gissar på 120-130 nu kanske. Säg 200 vore väl kul. Beror på hur mkt jag orkar lägga ner. Men nåt som håller för 250 vore värt att lägga pengarna på i alla fall. Ifall man blir rik liksom.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Håller inte gammla goda M45:an för dem effekterna? :P
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jo den håller, simon (144turbo) körde med en sådan och han hade nog betydligt mycket mer effekt än 200hk
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det jag antog, farsan åkte en sådan i Aman sin förr i tiden, dock sugmotor men på rätt mycket klös, dom höll. :!: ( ett tag ialla fall )
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Okej, då kör jag på M45. Hur är det med koppling o sånt?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Upp till 300 ärliga hästar funkar m45 + saab turbo tryckplatta + dahlems sinter lammel med gott resultat
Bild
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tackar
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tack för den infon ;-)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Det finns två typer av M45 lådor (grov splines (10) eller fin splines "många fler")
Jag har en 4pucks sinter lamell (sachs racing) för 215mm tryckplatta begad med finsplines:at centrum passande de något nyare M45 lådorna. Nypris ca 2200kr. Jag betalade 1200kr för den begad av proffessorn och har kört mkt lite sen dess så du kör minst en sommar på den innan byte av puckar. Vill ha 500kr för den.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Shit, jag förstod inte mkt där. Kan för lite om kopplingar...
Okej, vilken tryckplatta är det jag behöver till den? Låter väldigt intressant måste jag säga.
Nån som vet vilken årsmodell och framåt som är de "nya" M45-lådorna så jag vet vad jag letar efter...

Dum fråga: Var får jag tag på en 215mm tryckplatta till den då? Vad letar jag efter?

Ge mig en vecka att tänka lite på saken så har du nog en affär i alla fall mrAbarth

Och jag måste verkligen lära mig mer om kopplingar...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

215mm kan man köpa från en scania 900 t16 eller vad de heter, de passar bolt on på volvosvänghjul.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Kan man ha sån tur att det finns Saab 900 T16 tryckplattor att köpa på nåt enkelt ställe som Mekonomen eller Micro eller vadsomhelst? Eller är det att jaga beggade som gäller? Skroten?
Skriv svar