Slicks DOT eller inte?
Slicks DOT eller inte?
tjenare antar denna tråd hamnar här?
ska ha däck till mina 10" plåtfälgar.. dom behöver inte gå genom bes, så ja förstår inte varför man skulle välja DOT märkta istället för vanliga slicks? är det nån skillnad på greppet, det är ju knappt nå mönster... och hur är de med vattenplaning osånt som man kanske kan råka ut för... nån skillnad mellan dessa däck?
alla tips ang detta tackar man för
ska ha däck till mina 10" plåtfälgar.. dom behöver inte gå genom bes, så ja förstår inte varför man skulle välja DOT märkta istället för vanliga slicks? är det nån skillnad på greppet, det är ju knappt nå mönster... och hur är de med vattenplaning osånt som man kanske kan råka ut för... nån skillnad mellan dessa däck?
alla tips ang detta tackar man för
utökar frågan lite, ingen som har något att säga?
de bakdäck som får plats på fälgarna är följande:
26.0/10.0-15 (finns även som C- Sport Compact Manual Transmission)
28.0/9.0-15
28.0/10.5-15 (finns även som C och CL- Sport Compact Automatic Transmission och S- Stiff Sidewall och W vad nu det står för)
29.5/9.0-15 (finns även som ST-For Manual Transmissions)
29.5/10.5-15 (finns även som W?)
30.0/9.0-15 (finns även som ST & R-Radial Construction)
31.0/10.5-15W (finns även som W?)
33.0/10.5-15W (finns även som W?)
som jag förstått är det första nummret i märkningen däckets ytterdiameter?
vad för skillnad är det mellan det minsta och det största däcket förutom olika utväxlingar? ger större däck bättre fäste?
de bakdäck som får plats på fälgarna är följande:
26.0/10.0-15 (finns även som C- Sport Compact Manual Transmission)
28.0/9.0-15
28.0/10.5-15 (finns även som C och CL- Sport Compact Automatic Transmission och S- Stiff Sidewall och W vad nu det står för)
29.5/9.0-15 (finns även som ST-For Manual Transmissions)
29.5/10.5-15 (finns även som W?)
30.0/9.0-15 (finns även som ST & R-Radial Construction)
31.0/10.5-15W (finns även som W?)
33.0/10.5-15W (finns även som W?)
som jag förstått är det första nummret i märkningen däckets ytterdiameter?
vad för skillnad är det mellan det minsta och det största däcket förutom olika utväxlingar? ger större däck bättre fäste?
anledningen till att välja dot är väl att du får köra på bilsports event och även blackrace...
En del streetrace har också dot som krav, har för mej att DOT har hårdare däcksidor och är iomd stabilare efter vägen.
Första siffrorna är däckets ytterdiameter..
Större däck ger givetvis bättre fäste med tanke på att det blir mer yta som ligger mot backen...
En del streetrace har också dot som krav, har för mej att DOT har hårdare däcksidor och är iomd stabilare efter vägen.
Första siffrorna är däckets ytterdiameter..
Större däck ger givetvis bättre fäste med tanke på att det blir mer yta som ligger mot backen...
får man inte delta i bilsport event om man har drag däck?
min bil kommer genom ombyggnad hamna i max street klassen, den ska ju besiktas med vanliga fälgar och däck, men jag kommer använda fälgar bak som ger felaktig spårvidd vid race, går den inte genom bilsports besiktning då och därmed alltså körförbud eller vad?!
för jag vet en som hade för breda däck fram på bilsports bes (FWD klassen) stack utanför skärmkanterna, och han fick köra i maxstreet då istället...
mig kvittar det ju eftersom jag ändå hamnar där, vill bara ha tidkort!
hur är reglerna vid blackrace? måste det vara DOT märkt då?
nån som kan bekräfta att DOT märkta har hårdare däcksidor? för isåfall blir de nog sådana..
finns ju tydligen vissa däck med extraförstärkta sidor oxå.. ger detta några negativa egenskaper?
läste något om att dessa däck inte tål landsvägskörning, stämmer det?
hur mycket mer fäste ger 33tums däck jämfört med 26? 15%?
min bil kommer genom ombyggnad hamna i max street klassen, den ska ju besiktas med vanliga fälgar och däck, men jag kommer använda fälgar bak som ger felaktig spårvidd vid race, går den inte genom bilsports besiktning då och därmed alltså körförbud eller vad?!
för jag vet en som hade för breda däck fram på bilsports bes (FWD klassen) stack utanför skärmkanterna, och han fick köra i maxstreet då istället...
mig kvittar det ju eftersom jag ändå hamnar där, vill bara ha tidkort!
hur är reglerna vid blackrace? måste det vara DOT märkt då?
nån som kan bekräfta att DOT märkta har hårdare däcksidor? för isåfall blir de nog sådana..
finns ju tydligen vissa däck med extraförstärkta sidor oxå.. ger detta några negativa egenskaper?
läste något om att dessa däck inte tål landsvägskörning, stämmer det?
hur mycket mer fäste ger 33tums däck jämfört med 26? 15%?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Bilsports EDPS evenemang kräver DOT-märkta däck, blackrace kräver DOT-märkta däck, M/T's nya DR-serie har hårdare däcksidor
http://www.mickeythompsontires.com/stri ... adial.html
Hur mycket ett högre däck ger i grepp tror jag inte är så lätt att ange i procent bara sådär...
http://www.mickeythompsontires.com/stri ... adial.html
Hur mycket ett högre däck ger i grepp tror jag inte är så lätt att ange i procent bara sådär...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjenare! Som phredde säger så är Dot -däck mkt styvare i sida. Detta beror på att de har samma konstruktion som dina framdäck m.a.o. är däcket uppbyggt i olika skickt (t.ex. nylon/stålväv) som bygger en tjock vägg av varierande material i däckets "längsled" =radialdäck. Ett slicks är uppbyggt på ett helt annat sätt, oftast med tunn nylonväv och gummi.... Ett slicks kan man helt enkelt ta en vanlig vass kniv och sticka genom däcksidan och bara "dra" varvet runt utan ansträngning- vips har man en lös slitbana .. Men däremot om du försöker samma sak med ett radialdäck, sommer du förmodligen endast att få ett stickhål och inget mer...
Ska man vara seriös, ska man ALLTID ha samma typ av däck runt om, för att få ett så säkert beteénde på bilen som möjligt.
D.v.s. Radial däck fram= dragradialer bak (DOT). "steel/nylon"
Frontrunners fram= slicks bak ("nylon")
Sen finns det även förstärkta däck (lätta lastbilar) med fler lager t.ex C-däck= 3st lager.
Tunga Lastbilar och t.ex. truckar kan ha upp till 6-8st lager.. OSV.
Ska man vara seriös, ska man ALLTID ha samma typ av däck runt om, för att få ett så säkert beteénde på bilen som möjligt.
D.v.s. Radial däck fram= dragradialer bak (DOT). "steel/nylon"
Frontrunners fram= slicks bak ("nylon")
Sen finns det även förstärkta däck (lätta lastbilar) med fler lager t.ex C-däck= 3st lager.
Tunga Lastbilar och t.ex. truckar kan ha upp till 6-8st lager.. OSV.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
ok dom radialdäcken verkar vara dyra, har iofs inte kollat priset, men nya däck verkar lite sisådär dyrt..
DOT märkta måste man ju ha isåfall.. alternativet är 255 eller 275mm vanliga sommardäck.. om man har 10" plåtfälgar = 254mm breda hur bred ska slitbanan vara på vanliga gatdäck? om det ska vara samma passar ju 255mm bäst? kan även få tag i 295 däck men känns för brett? ska bygga om hjulhusen så det spelar ingen roll hur breda dom är så sett..
sedan låg frontrunners på 1500kr st nya och de verkar lite väl dyrt, hur högt tryck kan man ha i vanliga 175mm bildäck, hörde att man kunde ha uppåt 6 bar?! har man lite mer än normalt så borde man väll minska friktionen? kollade även på MC däck men dom tålde bara 300kg/st vilket iofs är rätt ok men då ska de tydligen slitas fort och så kostade dom lika mycke som frontrunners
DOT märkta måste man ju ha isåfall.. alternativet är 255 eller 275mm vanliga sommardäck.. om man har 10" plåtfälgar = 254mm breda hur bred ska slitbanan vara på vanliga gatdäck? om det ska vara samma passar ju 255mm bäst? kan även få tag i 295 däck men känns för brett? ska bygga om hjulhusen så det spelar ingen roll hur breda dom är så sett..
sedan låg frontrunners på 1500kr st nya och de verkar lite väl dyrt, hur högt tryck kan man ha i vanliga 175mm bildäck, hörde att man kunde ha uppåt 6 bar?! har man lite mer än normalt så borde man väll minska friktionen? kollade även på MC däck men dom tålde bara 300kg/st vilket iofs är rätt ok men då ska de tydligen slitas fort och så kostade dom lika mycke som frontrunners
Slitbanan på ett vanligt bildäck är MKT smalare än vad betäckningen på däcket är. 255 är i smalaste laget på en 10". Skulle gissa att det är typ 50-60 profil du menar. Isf. har nog 295:an nära 10" slitbana (gatdäck). "gissar"..larsat skrev:ok dom radialdäcken verkar vara dyra, har iofs inte kollat priset, men nya däck verkar lite sisådär dyrt..
DOT märkta måste man ju ha isåfall.. alternativet är 255 eller 275mm vanliga sommardäck.. om man har 10" plåtfälgar = 254mm breda hur bred ska slitbanan vara på vanliga gatdäck? om det ska vara samma passar ju 255mm bäst? kan även få tag i 295 däck men känns för brett? ska bygga om hjulhusen så det spelar ingen roll hur breda dom är så sett..
sedan låg frontrunners på 1500kr st nya och de verkar lite väl dyrt, hur högt tryck kan man ha i vanliga 175mm bildäck, hörde att man kunde ha uppåt 6 bar?! har man lite mer än normalt så borde man väll minska friktionen? kollade även på MC däck men dom tålde bara 300kg/st vilket iofs är rätt ok men då ska de tydligen slitas fort och så kostade dom lika mycke som frontrunners
Ett dragradialdäck märkt 275/50 kan ha från 8-10" (oftast 8,5-9") slitbana.
Men när det gäller slicks märks de i tum och de menar slitbanans bredd +/- 0,2"..
Jag har jobbat som däckmontör på två däcksverkstäder och den som säger att man kan pumpa upp ett vanligt 175/70x15 däck till 6bar "och köra med det"!!!- vet INTE var han pratar om. När man pumpar fast ett däck, så pumpar man i 4,5bar under ett kort ögonblick och sedan släpper man ut lufter ner till önskat tryck "ca 2bar". Kör man med omsvetsade (breddade) fälgar är detta moment ruggigt kritiskt- det har hänt flera olyckor då fälgar delat sig i svetsen och fälgbanan fastnat i taket alt. skadat montören kraftigt.
SÅ, vad jag menar med detta är att 4,5bar ÄR väldigt mkt för ett vanligt bildäck, men vid korta monteringsmoment är det ok. Vad som händer vid t.ex. 6bar är att stommen kolapsar Det kanske går bra att bara pumpa upp det, men att köra med 6bar är idioti!!
Vet av en kille här i Umeå, som skulle åka fort med sin "gröna"jänkare på strippen. Han lånade två amazonfälgar och krängde dit två smala begade radial däck i bra skick, och pumpade dom ca 3bar "så de skulle gå lätt". Det slutade med två framhjuls punkteringar!!!!!! Gick bra denna gång med kanske inte nästa. ... Supersnik är inte alltid bäst..
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
ok ok nu har man lärt sig lite mer, hur fungerar det med att köra med DOT märkta slicks på gatan då? dom som finns som passar är 26x10,5-15 & 27x10,5-15
hur blir det med 295/50-15 däck på 10" fälgar då tror ni? lär ju inte bli så kallat "tyskstuk" iaf där fälgen är dubbelt så bred som däcket något negativt med detta? smalaste däcken jag hittar är 175/65-15 till fram, är ju 4,5" breda fälgar där.. jag hörde bara talas om 6 bar tyckte det lät väldigt mycket, självklart minskar ju inte friktionen linjärt med ökat lufttryck, så borde räcka med några hektos extra lufttryck!
hur fungerar nudå detta med friktionen, är det nån vits med att ha 295mm sommardäck och diffad axel eller kommer de slira mer pga minskat tryck, beror väll iofs på hur bra axelupphängning man har väglag m.m. m.m. DOT slicks verkar bra iaf om man nu har råd.. och om man kan köra dom på gatan lite.. till & från race;)
hur blir det med 295/50-15 däck på 10" fälgar då tror ni? lär ju inte bli så kallat "tyskstuk" iaf där fälgen är dubbelt så bred som däcket något negativt med detta? smalaste däcken jag hittar är 175/65-15 till fram, är ju 4,5" breda fälgar där.. jag hörde bara talas om 6 bar tyckte det lät väldigt mycket, självklart minskar ju inte friktionen linjärt med ökat lufttryck, så borde räcka med några hektos extra lufttryck!
hur fungerar nudå detta med friktionen, är det nån vits med att ha 295mm sommardäck och diffad axel eller kommer de slira mer pga minskat tryck, beror väll iofs på hur bra axelupphängning man har väglag m.m. m.m. DOT slicks verkar bra iaf om man nu har råd.. och om man kan köra dom på gatan lite.. till & från race;)
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
bilen känns som en banan vid omkörningar med dot-slicksen vill jag lova
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
hehehe.. banan...
jag skulle vilja jämföra dragradialerna (DOT- mönstrade gatslicks) med det mjukaste och sladdrigaste standard däck du kan hitta- men det funkar skapligt trafiksäkert på gata iaf. Ska du fara ut och "köra inspirerat" på typ en krokig väg i hög hastighet, är dragradialen fullständigt värdelös- Visst, det går alldeles utmärkt att ligga i bredställ i 120km/h, men det är inget jag rekomenderar. Däremot, om du ska ut på stan och köra lite rödljusracing är dragradialerna helt överlägsna ett BRETT vanligt däck! Du har inga problem att hänga med 4wd imprezor mm (kanske inte Leif ) i starten . Jag har testat vid flera tillfällen att köra med MT ET drag slicks på stan, Vilket var MKT intressant . Snacka om att man var överlägsen ALLA andra bilar i acc.. M.a.o. två rupp på gasen så var man 50meter före Det är fruktansvärt kul kan jag intyga. MEN det blir andra bulla när man ska försöka att bromsa ner farten HJÄLP!!!
Snacka om att bilen ormar sig och det finns en sak bilen INTE gör det är att gå rakt fram!! Det var nästan lika intressant att göra en omkörning med slick som att bromsa. då är det bara att börja ratta!! Kör man med slicks är det endast en sak som man kan räkna med: Bilen kommer att kännas som om du har marsmellows istället för bakvagnsbussningar..
edit: Dragradialer är ett riktigt bra köp eftersom de går att använda på gatan, rödljusbus och tävling..
jag skulle vilja jämföra dragradialerna (DOT- mönstrade gatslicks) med det mjukaste och sladdrigaste standard däck du kan hitta- men det funkar skapligt trafiksäkert på gata iaf. Ska du fara ut och "köra inspirerat" på typ en krokig väg i hög hastighet, är dragradialen fullständigt värdelös- Visst, det går alldeles utmärkt att ligga i bredställ i 120km/h, men det är inget jag rekomenderar. Däremot, om du ska ut på stan och köra lite rödljusracing är dragradialerna helt överlägsna ett BRETT vanligt däck! Du har inga problem att hänga med 4wd imprezor mm (kanske inte Leif ) i starten . Jag har testat vid flera tillfällen att köra med MT ET drag slicks på stan, Vilket var MKT intressant . Snacka om att man var överlägsen ALLA andra bilar i acc.. M.a.o. två rupp på gasen så var man 50meter före Det är fruktansvärt kul kan jag intyga. MEN det blir andra bulla när man ska försöka att bromsa ner farten HJÄLP!!!
Snacka om att bilen ormar sig och det finns en sak bilen INTE gör det är att gå rakt fram!! Det var nästan lika intressant att göra en omkörning med slick som att bromsa. då är det bara att börja ratta!! Kör man med slicks är det endast en sak som man kan räkna med: Bilen kommer att kännas som om du har marsmellows istället för bakvagnsbussningar..
edit: Dragradialer är ett riktigt bra köp eftersom de går att använda på gatan, rödljusbus och tävling..
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.