Nåt för folk med M45?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

igmab skrev:
Brandt skrev:Det jag menade var ju bara hur själva locket funkar..enkelt förklarat...
Kulissen rör sig som vanligt. Locket gör alltså om den "H"-mönstrade växelspaksrörelsen till framåt/bakåt-rörelse.

/Martin
Så långt är jag med :wink:
På det locket jag såg till bilar med vajer styrning, var det en rund platta (ca 80mm i dia), som det var utfäst ett spår runt (som en spiral, med lite upphöjningar), och fjädrar och dyl.
Så varje gång man tryckte spaken framåt, snurrade plattan med "spiralen", och växlade upp. Och när man drog spaken bakåt växlade man ner..

Men på M45 locket, var det 1:an framåt, 2:an bakåt osv??
Hade fattat som man växlade upp genom att bara trycka spaken framåt och sen bakåt för att växla ner...

Mvh Brandt
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Brandt skrev: Men på M45 locket, var det 1:an framåt, 2:an bakåt osv?
Hur växlar du då ner? Eller rättare sagt, om du ligger på 2:an... åt vilket håll ska du dra spaken om du ska till 3:an? Eller till 1:an igen?

Framåt är uppåt, Bakåt är neråt... Annars har jag ingen aning om hur det skulle gå till...
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

C Upp skrev:
Brandt skrev: Men på M45 locket, var det 1:an framåt, 2:an bakåt osv?
Hur växlar du då ner? Eller rättare sagt, om du ligger på 2:an... åt vilket håll ska du dra spaken om du ska till 3:an? Eller till 1:an igen?

Framåt är uppåt, Bakåt är neråt... Annars har jag ingen aning om hur det skulle gå till...
Läste lite för snabbt och uppfattade det så... Tänkte aldrig så långt som du skrev..

Mvh brandt
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Förstod det... ursäkta om jag lät "besservissig", men jag försökte förstå hur du tänkte och så blev det som det blev...
Mange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 21, 2006 3:05 pm
Ort: Ängelholm/Lycksele

Re: Nåt för folk med M45?

Inlägg av Mange »

C Upp skrev:Sökte runt på nätet och hittade den här konstiga konstruktionen till salu.
http://www.motorsportshop.nu/html/produ ... 04&Modell=
Den gör visst om en vanlig M45-låda till en sekvenciell. Kostar 12500:-, men det vore ju coolt om det funkar... Känner inte till motorsportshop.nu så jag vet inte hur bra de är... Om nån vet vad det är i satsen så kan ni väl berätta. Känns ju inte som att det bara är en cool växelspak för 12000 spänn liksom som de kallar sekvenciell för att det ser så ut.

Finns även en version till M47an för dom som är såna.
Satsen till 45:an kostade 7000 spänn sist jag kollade. Fortfarande dyrt, men nästan halva priset
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

vem är det som äger pv finns det mera bilder på den. :lol:
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Re: Nåt för folk med M45?

Inlägg av Benny Steen »

Dags för trådlyft 10 år senare :-)
Tänkte berätta att jag har köpte lådan i våras som Micke hade i sin PV (samma exemplar) Den har legat i ett förråd sedan Micke sålde den. Men nu är den på väg tillbaka till sin tävlingsmiljön. Den hamnar i min Alfa 75 som jag kör banracing med i Alfa Romeo klubbens tävlingserie.
Jag lät vattenskära en aluadapter och har monterat den mot Alfa 8vTS motor.

Bild

Bild

Dubbla växelspakar ... växellådan sitter baktill orginal på dessa bilar.
Bild

går läsa mera på:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1434447#1434447
Skriv svar