Nåt för folk med M45?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Nåt för folk med M45?

Inlägg av C Upp »

Sökte runt på nätet och hittade den här konstiga konstruktionen till salu.
http://www.motorsportshop.nu/html/produ ... 04&Modell=
Den gör visst om en vanlig M45-låda till en sekvenciell. Kostar 12500:-, men det vore ju coolt om det funkar... Känner inte till motorsportshop.nu så jag vet inte hur bra de är... Om nån vet vad det är i satsen så kan ni väl berätta. Känns ju inte som att det bara är en cool växelspak för 12000 spänn liksom som de kallar sekvenciell för att det ser så ut.

Finns även en version till M47an för dom som är såna.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

halvdyrt om man inte kör rally kanske..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
gruppavolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 19, 2004 12:11 am
Ort: Västervik

Inlägg av gruppavolvo »

Det finns en kille i västervik som tilverkar egna såna lock och dom funkar bättre än dom där,hans kostar ca lika mycket!!Har sett ett sånt lock sitter en jävla massa grejer i, och dom funkar helt kanon ASBALLT!!
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Fan, jag vill ha en, men jag tänker inte lägga ut 13 papp direkt. Skulle väl kunna lägga 2-3 tusen liksom om det håller och så...

Hmm, undrar hur det funkar
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Är inte den där likadan som "Dogbox" satsen som Sellholm säljer ?
eller är jag ute o cyklar :D
isf finns de mycke sonna till salu på http://www.resultatservice.com
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Lät som typ samma när jag kollade sellholms hemsida. Stod inget pris där, men jag mailade o frågade.
Troligen för dyrt, men det är kul att veta att det finns ifall bilen går svinbra när alla mina planerade modifikationer till motor och kaross är gjorda (om bilen håller så länge). Om inte alla pengar redan är spenderade vid det laget, vilket de lär vara.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Sekventiell M45

Inlägg av igmab »

Nej, den är inte likadan som Sellholms.
Den modell som "Motorsportshop" har vet jag inget om, men däremot den som Sellholm har.
Den dogboxsats som sellholm säljer har inget med sekventiell växling att göra. Det är en drevsats. Däremot säljer dom ett egentillverkat lock till M-45'an som gör att man kan växla sekventiellt. Mycket riktigt finns det också ett lock ifrån Västervik. Vi har jobbat med båda modellerna på diverse kundbilar, men vår uppfattning är att sellholms lock är betydligt gedignare, men också betydligt mycket dyrare. :(

/Martin
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

gruppavolvo skrev:Det finns en kille i västervik som tilverkar egna såna lock och dom funkar bättre än dom där,hans kostar ca lika mycket!!Har sett ett sånt lock sitter en jävla massa grejer i, och dom funkar helt kanon ASBALLT!!
Så här ser en sådan låda ut.. Jag köpte en sådan sats till min M45 SF-dogbox- Funkar ruggigt bra!!! MEN!!! MEN, man bör ha en dogbox låda annars är det ingen vits anser jag. Jag lät en kille på pharmacia programera en justerbar box som bröt tändningen när man ryckte i spaken. :D Totalkostnad 25.500kr. MEN- DET VAR DET LÄTT VÄRT- klart fränaste tillbehöret man kan skaffa till en racebil!!!!!! :-D

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

Grym pv!
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om jag ska vara riktigt ärlig så måste en växelspak för 12000 vara bland det minst kostnadseffektiva man kan köpa, en M45 org är väldigt lättväxlad.


för den slanten kan man bygga en tolv sekunders gat bil. en standard bil med en sådant spakstäl kanse går 0.15 sek fortare än orginal i bästa fall (19sek).
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Kul att nån hittade den här tråden... Den är ju nästan ett år gammmal :?

Jag håller med Jens numer ang detta. 12000:- för en växelspak (i stort sett) är ju helt galet... Men jag tycker dock fortfarande att den är cool, och den ger mig en hel del "vill ha"-känsla. Fast med Dogbox-låda då.

Men jag skulle ALDRIG lägga dom pengarna där.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Ingen som vet hur den funkar? Har sett nått liknade till bilar med vajer växling och det var väldigt mycket grejer i iaf :wink:
Skulle var kul och se en skiss eller ritning..

Mvh Brandt
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

kan säga att "Bröderna pyjamas" inte lyckast med att kopiera sellholms locket! så funkar inte än så länge och dom ger inte bort ritningarna kan jag lova ! så förmodligen är det väldigt svårt att få det att lira riktigt bra för hemmapularen! trots att man har Nc-styrda maskiner!!
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Rally-amazon skrev:kan säga att "Bröderna pyjamas" inte lyckast med att kopiera sellholms locket! så funkar inte än så länge och dom ger inte bort ritningarna kan jag lova ! så förmodligen är det väldigt svårt att få det att lira riktigt bra för hemmapularen! trots att man har Nc-styrda maskiner!!
Det jag menade var ju bara hur själva locket funkar..enkelt förklarat...
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Brandt skrev:Det jag menade var ju bara hur själva locket funkar..enkelt förklarat...
Kulissen rör sig som vanligt. Locket gör alltså om den "H"-mönstrade växelspaksrörelsen till framåt/bakåt-rörelse.

/Martin
Skriv svar