Montering av 140 axel på Pv

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Mr Loudness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
Ort: Gävle

Montering av 140 axel på Pv

Inlägg av Mr Loudness »

Hej denna fråga har säkert dykt upp på detta forum ett flertal gånger men jag är ny här så jag känner inte till alla inlägg och ber om ursäkt om det upprör någon med dubbel inlägg.

Jo jag har en 140 lamelldiff axel som jag tänkte montera på en Pv.
Och undra vad den bästa lösningen är? Ska jag svarva upp befintliga gummi bussningar och kapa ren 140 axeln? Och göra en så lika uppfästnings som möjligt som sitter på pv:n? Eller ska jag använda 140 stagen? Eller finns det någon som har bilder eller andra förslag?
Jag vill inte lägga ner för mycket tid på detta. Så 4 link är inte intressant, och jag ska inte köra på "strippen"
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tjena! 140 axeln är något grövre an pvns så gummit i överfallen passar direkt på axelröret,men du får göra någon styrning i sidled på överfallen.
med 140 axeln mister du infästningen på klumpen,den ska man nog inte svetsa i (bulta fast nåt med skruvarna för kåpan istället kanske?)
har själv kapat i golvet och svetsat nya övre fästen på axelrören.
bilen blev mindre "nervös" att köra särskilt på gatan,orginalstagen(dom övre)är nog lite för korta.

fredde
Mr Loudness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
Ort: Gävle

Inlägg av Mr Loudness »

Hmm ja det kanske är en lösning, vad bra att man inte behövde svara upp bussningarna. Sen får man sätta "ringar" så infästningen ligger still.
För jag hade en liten fundering att sätta ett stag i nedre delen på 140 axel och sendan fästa andra delen i karossen. sen borde man kunna använda lång bult eller "gängstav" på det viset skulle man kunna "tilta" klumpen...
Det blir en fattaimanna 4 link.... Jag har pratat med en polare att göra ett nytt "lock" till klumpen i 5 mm stål som man skulle kunna borra 2 hål i så skulle det motsvara orginal axel. men som sagt jag vill göra så lite som möjligt...
Mr Loudness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
Ort: Gävle

Inlägg av Mr Loudness »

Hej hur går det att svetsa i axeln när du svetsade dit övre fästen på axelrören? Vad körde du med? Pinne eller mig?
Skriv svar