Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 2:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 24, 2004 12:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Inlägg: 15
Ort: göteborg
vad skall man välja för att det skall gå så fort som möjligt bilen e en 242 på ca 1200kg effekt runt 500hk med
3.91 i bakaxel 83km på 1. 128km på 2. 174km på 3. 221km på 4
eller med 3.15 104km på 1.160km på 2.217km på 3 vilket bör funka bäst mvh martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 24, 2004 1:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
for bra ax bør man nok ha 3,73-4,10.... :? men det har litt å si om gearboxen er lang eller kort på ettan..... :twisted: å dom utvekslingene vil holle betre for dine 500+hk,selv om 1031 akseln INTE er skottseker.
3.15 er BARE for fart på motorveg :!: :!: den vil heller INTE holle for hk.

tips: turtall / utveksling X 0.12 = km/T
7000 / 3,15 X 0,12 =266.66 km/T
dette gjelder for HJULDIAMETER ca 2000mm,fx 165x15,185x70x14 osv :wink: :o RIKTIG GOD JUL!!! FRA TROMSØ

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 24, 2004 2:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Inlägg: 15
Ort: göteborg
fler som har teori helst erfarenhet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 24, 2004 10:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
har litt erfaring der da... :wink: helt sikker på at du trenger 3,73-4,10 til BRA axelreaksjon :!: :!: å til bra tider på strippen :D den enkle formelen er faktisk helt ok......har hadd 273 km på en volvo 242 tic. der er ikke medregnet julets slirande på asfalten i disse hastighetene,luftmotstand,å felvisningar på klokkan.som er ca 7% :shock: :!:

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 24, 2004 11:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Inlägg: 15
Ort: göteborg
har du haft 273km/h i slutfart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 9:51 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Inlägg: 396
Ort: Kumla/Örebro
273 kmh i en 1200 kg bil kräver runt 1000 hk .. :wink:

(dvs inte helt standard TIC, eller mkt lättare bil..)

_________________
Older and YZer ....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 11:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
inte på strippen da.......men på veg :D men ska du ha bra ax på strippen trenger du 3,73-4,10...... de fleste (sikkert 95%) audi har 4,111 ,som diffutveksling....uansett om det er Quattro eller ikke. dom er ikke noen sinke då.....! :wink:

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 12:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Inlägg: 15
Ort: göteborg
ok kör nog vidare på 3,91 då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 3:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20583
Ort: Tomterna/sävar
Det är en svår fråga men en utväxling där bilen går ca 20-40km/t fortare än teoretisk toppfart vid max rpm vid mållinjen på 402m, det är lämpligt för en 500hk turbomotor.
T.ex V8 automat går snabbaste tiden om den övervarvar just före mål.

Skillnaden med en turbobil med manuell låda är att med för många växlar på för kort tid så får man växla hela tiden så turbon ligger alltid lite efter. Bättre att låta motorn och turbon jobba lite längre på varje växel!

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 7:32 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Japp... jag kör helt fel utväxling, 3.73 och 27" däck, 205km/h vid 8000 på 3:an men det gick ändå köra 10.54-217... svårt som fan att beräkna vad man ska ha för utväxling för att få optimalt men prova först med de grejer du har.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 12:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 31, 2004 7:40 pm
Inlägg: 15
Ort: göteborg
tack så mycket för bra svar provar som det e nu mvh martin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010