M45/M47 i amazon
M45/M47 i amazon
Tja!
Nu banan ska det byggas dubbelturbo (2st T3or) i min amazon (b20)...tänkte trycka genom enkel strombergare eller dubbla su, men nu är frågan om växellådsval och installationen. Vad jag förstått så innebär M45an en ganska lätt installation som bara inkluderar en spakställsvridning. asså om lådan e snedställd. Och m45an håller bra sägs det oxå... hur blir det med kardan???? men jag har funderat på m47an oxå, pga högre toppfart och lägre varv vid motorvägskörning =)...håller den lika bra som m45an eller??? är installationen svår? för isåfall skiter jag i den och kör med m45an...har hört att man måste korta kardan och sånt...sen funderar jag på kopplingen, är det saab turbons tryckplatta och lamell som gäller eller? mods? måste jag ha 240 -75ans sprängkåpa? vad blir lättast??
tacksam för svar
mvh
Henke
Nu banan ska det byggas dubbelturbo (2st T3or) i min amazon (b20)...tänkte trycka genom enkel strombergare eller dubbla su, men nu är frågan om växellådsval och installationen. Vad jag förstått så innebär M45an en ganska lätt installation som bara inkluderar en spakställsvridning. asså om lådan e snedställd. Och m45an håller bra sägs det oxå... hur blir det med kardan???? men jag har funderat på m47an oxå, pga högre toppfart och lägre varv vid motorvägskörning =)...håller den lika bra som m45an eller??? är installationen svår? för isåfall skiter jag i den och kör med m45an...har hört att man måste korta kardan och sånt...sen funderar jag på kopplingen, är det saab turbons tryckplatta och lamell som gäller eller? mods? måste jag ha 240 -75ans sprängkåpa? vad blir lättast??
tacksam för svar
mvh
Henke
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Re: M45/M47 i amazon
M47 är inte lika kraftig som M45. M45 eller M46 skulle jag satsa på.140ttic skrev:Tja!
Nu banan ska det byggas dubbelturbo (2st T3or) i min amazon (b20)...tänkte trycka genom enkel strombergare eller dubbla su, men nu är frågan om växellådsval och installationen. Vad jag förstått så innebär M45an en ganska lätt installation som bara inkluderar en spakställsvridning. asså om lådan e snedställd. Och m45an håller bra sägs det oxå... hur blir det med kardan???? men jag har funderat på m47an oxå, pga högre toppfart och lägre varv vid motorvägskörning =)...håller den lika bra som m45an eller??? är installationen svår? för isåfall skiter jag i den och kör med m45an...har hört att man måste korta kardan och sånt...sen funderar jag på kopplingen, är det saab turbons tryckplatta och lamell som gäller eller? mods? måste jag ha 240 -75ans sprängkåpa? vad blir lättast??
tacksam för svar
mvh
Henke
Axel Wall
Acceptera att M45/M46:an är snedställd och vrid spakstället istället för att försöka hitta 240 -75:ans sprängkåpa (lär ju vara lagom sällsynt). Saab 900 turbo tryckplatta och 4-puckad sinter från Dalhems blir bra koppling.
Men 2 x T3 ?
Bättre att du fixar en modernare turbo. Då har du bara ett problem att bry dig om.
Men 2 x T3 ?
Bättre att du fixar en modernare turbo. Då har du bara ett problem att bry dig om.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
låter bra det...då får det bli M45...men kardan då? den behöver inte modifieras alls för att passa på m45an då? har försökt letat runt efter bilder och hur man går till väga för att vrida spakstället rätt, ej hittat nåt. någon som har eller kan fixa?mattias skrev:Acceptera att M45/M46:an är snedställd och vrid spakstället istället för att försöka hitta 240 -75:ans sprängkåpa (lär ju vara lagom sällsynt). Saab 900 turbo tryckplatta och 4-puckad sinter från Dalhems blir bra koppling.
Men 2 x T3 ?
Bättre att du fixar en modernare turbo. Då har du bara ett problem att bry dig om.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
- Ort: Gävle
Hej du skulle ju annars kunna försöka få tag i en getrag låda för den tål mer effekt än vad kan kan kräma ur en b20. Dom kostar ca 500-1000kr för en 4 växlad(givetvis beroende på skick). Jag ska själv köra med en 5 växlad. Å sen får du göra en adapter kåpa av bmw spängkåpan å en 75:a 240 sprängkåpa.
tack för tipset, men ekonomin i första hand. sen vill man ju helst inte installera nåt tyskt skit i en VOLVO. det blir liksom fel då =) och för mkt jobb..Mr Loudness skrev:Hej du skulle ju annars kunna försöka få tag i en getrag låda för den tål mer effekt än vad kan kan kräma ur en b20. Dom kostar ca 500-1000kr för en 4 växlad(givetvis beroende på skick). Jag ska själv köra med en 5 växlad. Å sen får du göra en adapter kåpa av bmw spängkåpan å en 75:a 240 sprängkåpa.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå