M45/M47 i amazon

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

M45/M47 i amazon

Inlägg av henkeboi »

Tja!
Nu banan ska det byggas dubbelturbo (2st T3or) i min amazon (b20)...tänkte trycka genom enkel strombergare eller dubbla su, men nu är frågan om växellådsval och installationen. Vad jag förstått så innebär M45an en ganska lätt installation som bara inkluderar en spakställsvridning. asså om lådan e snedställd. Och m45an håller bra sägs det oxå... hur blir det med kardan???? men jag har funderat på m47an oxå, pga högre toppfart och lägre varv vid motorvägskörning =)...håller den lika bra som m45an eller??? är installationen svår? för isåfall skiter jag i den och kör med m45an...har hört att man måste korta kardan och sånt...sen funderar jag på kopplingen, är det saab turbons tryckplatta och lamell som gäller eller? mods? måste jag ha 240 -75ans sprängkåpa? vad blir lättast??

tacksam för svar

mvh

Henke
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: M45/M47 i amazon

Inlägg av Axel »

140ttic skrev:Tja!
Nu banan ska det byggas dubbelturbo (2st T3or) i min amazon (b20)...tänkte trycka genom enkel strombergare eller dubbla su, men nu är frågan om växellådsval och installationen. Vad jag förstått så innebär M45an en ganska lätt installation som bara inkluderar en spakställsvridning. asså om lådan e snedställd. Och m45an håller bra sägs det oxå... hur blir det med kardan???? men jag har funderat på m47an oxå, pga högre toppfart och lägre varv vid motorvägskörning =)...håller den lika bra som m45an eller??? är installationen svår? för isåfall skiter jag i den och kör med m45an...har hört att man måste korta kardan och sånt...sen funderar jag på kopplingen, är det saab turbons tryckplatta och lamell som gäller eller? mods? måste jag ha 240 -75ans sprängkåpa? vad blir lättast??

tacksam för svar

mvh

Henke
M47 är inte lika kraftig som M45. M45 eller M46 skulle jag satsa på.
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Acceptera att M45/M46:an är snedställd och vrid spakstället istället för att försöka hitta 240 -75:ans sprängkåpa (lär ju vara lagom sällsynt). Saab 900 turbo tryckplatta och 4-puckad sinter från Dalhems blir bra koppling.

Men 2 x T3 ?
Bättre att du fixar en modernare turbo. Då har du bara ett problem att bry dig om.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

mattias skrev:Acceptera att M45/M46:an är snedställd och vrid spakstället istället för att försöka hitta 240 -75:ans sprängkåpa (lär ju vara lagom sällsynt). Saab 900 turbo tryckplatta och 4-puckad sinter från Dalhems blir bra koppling.

Men 2 x T3 ?
Bättre att du fixar en modernare turbo. Då har du bara ett problem att bry dig om.
låter bra det...då får det bli M45...men kardan då? den behöver inte modifieras alls för att passa på m45an då? har försökt letat runt efter bilder och hur man går till väga för att vrida spakstället rätt, ej hittat nåt. någon som har eller kan fixa?
Mr Loudness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
Ort: Gävle

Inlägg av Mr Loudness »

Hej du skulle ju annars kunna försöka få tag i en getrag låda för den tål mer effekt än vad kan kan kräma ur en b20. Dom kostar ca 500-1000kr för en 4 växlad(givetvis beroende på skick). Jag ska själv köra med en 5 växlad. Å sen får du göra en adapter kåpa av bmw spängkåpan å en 75:a 240 sprängkåpa.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Mr Loudness skrev:Hej du skulle ju annars kunna försöka få tag i en getrag låda för den tål mer effekt än vad kan kan kräma ur en b20. Dom kostar ca 500-1000kr för en 4 växlad(givetvis beroende på skick). Jag ska själv köra med en 5 växlad. Å sen får du göra en adapter kåpa av bmw spängkåpan å en 75:a 240 sprängkåpa.
tack för tipset, men ekonomin i första hand. sen vill man ju helst inte installera nåt tyskt skit i en VOLVO. det blir liksom fel då =) och för mkt jobb.. :wink:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

140ttic skrev: sen vill man ju helst inte installera nåt tyskt skit i en VOLVO. det blir liksom fel då =) och för mkt jobb.. :wink:

Du vet väl att tändningen kommer från BOSCH??
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

JE Jr skrev:
140ttic skrev: sen vill man ju helst inte installera nåt tyskt skit i en VOLVO. det blir liksom fel då =) och för mkt jobb.. :wink:

Du vet väl att tändningen kommer från BOSCH??
tändningen verkar funka fint. men som sagt blir för dyrt me getrag. :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de är ju mer än tändningen som är från bosch och tändningen är ju inge vidare iofs men de var ett otroligt dumt inlägg fast ja har redan klagat så :D
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av svanke »

Standard priset på en 240 -75 kåpa är 500:- , det fick jag ge för min iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

gav 500kr tillsammans med en nyrenoverad M45a, är mest nu på senare tid som folk börjar ta riktiga ockerpriser för de grejjerna.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ett sniktips! om man borrar ut styrpinnehålen 2mm och flyttar ner lådan 1mm så förspänns drevsatsen så den inte kuggar om på 3:an så lätt.
har funkat för mig med knappt märkbar lamelldraggning!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja såg en för 800 på motormarknad.. inte alls värt de! kör snedställt eller getrag!.. intressant detta med att flytta lådan, har du borrat nya hål excentriskt & satt i styrstift med större diameter på den sidan & orginal på andra?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

nä, har bara tryckt ner å dragit fast.borde kanske varit seriösare .
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

passar 240 -75ans sprängkåpa på M47?
Skriv svar