cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänkte skapa en tråd om denna kombination så vi kan lära oss av varandra hur man gör en sån lösning kanse både en enklare för gata och en för fullt ut racing.


ska fixa lite bilder och info framöver, ni som gjort detta förut skriv gärna nåra rader om ni gjort och på vilka bilar de sitter på :thumbright:




en bra början är KL-racings adapter iallafall som är komplett med centrerigs pinnar och allt, 2000kr är ett bra pris då det är många timmar i en sån, fins både för rak och sneställd motor :thumbright:

Bild

men det som vållar större problem är hur man får ihop volvos vev mot chevas converter (bilder kommer på olika lösningar) ska man åka snabbare än 10 sec krävs också sfi flex platta.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

man får göra ny bulcirkel i cheva flexplatta och montera den på en hemmagjord adapter som har volvons bultcirkel.
cheva har 6 bultar och volvo 8 så man kan inte sätta dom bredvid varandra utan att ett hål går i volvo cirkeln.

Mycket jobb men fungerar fin fint om man stiftar det noga
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant :thumbright:du har ingen bild på bara adaptern tommy? hur har du gjort med startmotorn, det är ju större dim på start kransen.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jun 06, 2008 2:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är ett exempel på en adapter mellan volvos flexplatta och chevas converter så man kan prova v8 convertrar utan att behöva bygga om fäst öronen.

den sitter på söderlunds mattsvart pv i sävar

Bild

Bild

detta är en cheva SFI godkänd flexplatta till cheva 350 med lilla startkransen. men som jag lite dåligt försöker fota så stämmer inte bult mönstret ens i närheten men det kanse går att fixa med en sån tommy luhs adapter.

en tanke är också att det kanse är lättare att bygga en adapter mot en 6 bultad B20 vevaxel? ska kolla på det sen men det blir svårare att hitta stakar till den veven, men den är ännu fetare än den 8 bultade :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har dåligt med bilder på adaptern, men skall ta mer när den kommer från balancering.

Här är baksidan:)
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

några till
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Obs att såfort man gör nån ändring i en SFI godkänd flexplatta/svänghjul så upphör godkännandet......

Vet att Hunchbackteamet gängat in koniska pluggar som även limmats i chevamönstret på svänghjulet och därefter tagit upp volvos mönster. Och efter detta fått det SFI godkänt igen.

Alternativet är att tillverka en adapter men det är svårt att få till om man inte också ändrar bultmönstret.

När jag åkte automat så använde jag volvos flexplatta som borrats om för att passa mot turbinen och en distans som bultades med svänghjulsbultarna som centrerade in mot veven och ut mot turbinen..... givetvis inget sfi på det såklart
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag fick pm av Lidenfors här på forumet och nåra tips som jag lägger inhär :thumbright:
intresant att olje pums dim som centrerar kåpan är av samma dim :thumbright:



samma diameter på lådans bultmönster för oljepumoen som sprängkåpan från volvos automatlåda Bara att borra om o skruva på.

Bild



Jag har kapat av orginal sprängkåpan som är ihopgjuten med lådan och skruvat på volvos sprängkåpa.
Bild

En ombyggd 8" turbin med en svarvad tapp som styrar in i vevaxeln på motors samt anpassade distanser för rätt spel mot lådan.
Bild
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

automatlåda

Inlägg av Lidenfors »

För mer info eller frågor kontakta mig gärna ...
mlidenfors@hotmail.com
eller PM

mer info om min bil som detta sitter i finns på garaget.org
användarnamn Liden
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Lr några timmar vid svetsen. B234-th350

Bild

Bild

Bild

Bild

Dock får man bara plats med max 11" turbin..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:thumbright: å er inte det peråke som ønsker å se dette!
han med volvodragstern 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
LarC

Inlägg av LarC »

Hur gör ni för att slinka förbi i besiktningen. Går det ens att göra en flexplatta till volvon som är sfi godkänd. Eller är detta som svetsdiff, man bara åker dit på det den dagen det går sönder?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

någon som kört med pg bakom en volvo turbo?

kommer inte på någon direkt just nu.

hur funkar det då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

finnen i svarta pvn med 16v motor som kört 8.56 Kari elr va han nu heter!vilda hjullyft!har för mig att han ha en PG!
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja just det var inte han med i en street and strip för nått år sen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar