Sida 1 av 5

cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)

Postat: fre jun 06, 2008 12:06 pm
av Jens Gustavsson
tänkte skapa en tråd om denna kombination så vi kan lära oss av varandra hur man gör en sån lösning kanse både en enklare för gata och en för fullt ut racing.


ska fixa lite bilder och info framöver, ni som gjort detta förut skriv gärna nåra rader om ni gjort och på vilka bilar de sitter på :thumbright:




en bra början är KL-racings adapter iallafall som är komplett med centrerigs pinnar och allt, 2000kr är ett bra pris då det är många timmar i en sån, fins både för rak och sneställd motor :thumbright:

Bild

men det som vållar större problem är hur man får ihop volvos vev mot chevas converter (bilder kommer på olika lösningar) ska man åka snabbare än 10 sec krävs också sfi flex platta.

Postat: fre jun 06, 2008 12:33 pm
av Tommy Luhr
man får göra ny bulcirkel i cheva flexplatta och montera den på en hemmagjord adapter som har volvons bultcirkel.
cheva har 6 bultar och volvo 8 så man kan inte sätta dom bredvid varandra utan att ett hål går i volvo cirkeln.

Mycket jobb men fungerar fin fint om man stiftar det noga
Bild

Postat: fre jun 06, 2008 12:50 pm
av Jens Gustavsson
intresant :thumbright:du har ingen bild på bara adaptern tommy? hur har du gjort med startmotorn, det är ju större dim på start kransen.

Postat: fre jun 06, 2008 2:09 pm
av Jens Gustavsson
här är ett exempel på en adapter mellan volvos flexplatta och chevas converter så man kan prova v8 convertrar utan att behöva bygga om fäst öronen.

den sitter på söderlunds mattsvart pv i sävar

Bild

Bild

detta är en cheva SFI godkänd flexplatta till cheva 350 med lilla startkransen. men som jag lite dåligt försöker fota så stämmer inte bult mönstret ens i närheten men det kanse går att fixa med en sån tommy luhs adapter.

en tanke är också att det kanse är lättare att bygga en adapter mot en 6 bultad B20 vevaxel? ska kolla på det sen men det blir svårare att hitta stakar till den veven, men den är ännu fetare än den 8 bultade :thumbright:
Bild

Postat: fre jun 06, 2008 2:48 pm
av Tommy Luhr
jag har dåligt med bilder på adaptern, men skall ta mer när den kommer från balancering.

Här är baksidan:)
Bild

Postat: fre jun 06, 2008 2:52 pm
av Tommy Luhr
några till
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: fre jun 06, 2008 8:29 pm
av Robert Ågren
Obs att såfort man gör nån ändring i en SFI godkänd flexplatta/svänghjul så upphör godkännandet......

Vet att Hunchbackteamet gängat in koniska pluggar som även limmats i chevamönstret på svänghjulet och därefter tagit upp volvos mönster. Och efter detta fått det SFI godkänt igen.

Alternativet är att tillverka en adapter men det är svårt att få till om man inte också ändrar bultmönstret.

När jag åkte automat så använde jag volvos flexplatta som borrats om för att passa mot turbinen och en distans som bultades med svänghjulsbultarna som centrerade in mot veven och ut mot turbinen..... givetvis inget sfi på det såklart

Postat: sön jun 22, 2008 4:16 pm
av Jens Gustavsson
jag fick pm av Lidenfors här på forumet och nåra tips som jag lägger inhär :thumbright:
intresant att olje pums dim som centrerar kåpan är av samma dim :thumbright:



samma diameter på lådans bultmönster för oljepumoen som sprängkåpan från volvos automatlåda Bara att borra om o skruva på.

Bild



Jag har kapat av orginal sprängkåpan som är ihopgjuten med lådan och skruvat på volvos sprängkåpa.
Bild

En ombyggd 8" turbin med en svarvad tapp som styrar in i vevaxeln på motors samt anpassade distanser för rätt spel mot lådan.
Bild

automatlåda

Postat: sön jun 22, 2008 5:56 pm
av Lidenfors
För mer info eller frågor kontakta mig gärna ...
mlidenfors@hotmail.com
eller PM

mer info om min bil som detta sitter i finns på garaget.org
användarnamn Liden

Postat: tor aug 07, 2008 7:46 pm
av Mickexpress
Lr några timmar vid svetsen. B234-th350

Bild

Bild

Bild

Bild

Dock får man bara plats med max 11" turbin..

Postat: tor aug 07, 2008 10:46 pm
av caterpillar
:thumbright: å er inte det peråke som ønsker å se dette!
han med volvodragstern 8)

Postat: lör sep 27, 2008 9:42 pm
av LarC
Hur gör ni för att slinka förbi i besiktningen. Går det ens att göra en flexplatta till volvon som är sfi godkänd. Eller är detta som svetsdiff, man bara åker dit på det den dagen det går sönder?

Postat: sön okt 19, 2008 7:43 pm
av Tommy Luhr
någon som kört med pg bakom en volvo turbo?

kommer inte på någon direkt just nu.

hur funkar det då?

Postat: sön okt 19, 2008 7:46 pm
av Perkele70
finnen i svarta pvn med 16v motor som kört 8.56 Kari elr va han nu heter!vilda hjullyft!har för mig att han ha en PG!

Postat: sön okt 19, 2008 11:34 pm
av Tommy Luhr
ja just det var inte han med i en street and strip för nått år sen?