Kopplingar

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
peterrk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jun 26, 2006 2:48 pm
Ort: Tromsø

Inlägg av peterrk »

Skal legge inn en bestilling fra kennedy.
Noen som trenger deler?
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Hur mäter man splines storleken?
Är det så enkelt som att mäta ytter eller innerkant på 'klackarna'?
Sitter å tittar på tilton kopplingar men vet inte vilken splines storlek jag har =)
Är en mitsubishi så de kanske är 7/8 X 20 (27/32 X 20) eller troligen 1 X 23 (1 1/32 X 23) (taget från kennedyeng.com)
Senast redigerad av tobiasw den lör aug 23, 2008 9:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

vad för vrid klarar saab tryckplattan då??
stog ju att den klarar 300hk???
kvittar det vilken saab turbo tp man tar ?? det finns ju en del modeller typ
9000 , 900 mm
mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

hade vart bra med ett snabbt svar råkade rasa kopplingen i går (orginal förövrigt) så det hade vart bra med ett recept till volvo 940 8)
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du ska ha plattan till saab 99/900 turbo gamla modellen alltså
och rätt inshimsad med sinterlamell ska den klara 300 hk och kanske ännu mer de beror nog lite på hur bra grejjerna lirar ihop oxå
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

Är det någon som har provtryckt en sachs 765 tryckplatta? Har strul med min koppling och skulle vilja testa den och ha ett värde att jämföra med för att se om tryckplattan är ok.
mrgasser
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tor aug 17, 2006 2:07 am
Ort: Köping

Inlägg av mrgasser »

Hej!

Jag sökte på "M400 AND tryckplatta" och "B30 AND tryckplatta" innan jag skrev det här.

Som en lite notis i tråden så provtryckte jag två B30 240mm plattor i helgen, resultatet var ~ 680kg på bägge.
Ingen av dessa var dock ny.

Tänkte bara dela med mig av kunskapen! :)

mvh
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar

Impala -64

164 -69
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:

M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm

Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm

618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

mattias skrev:Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:

M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm

Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm

618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
Menar du med konkav? att slitytan skall vara 0.4mm högre än fästpunkterna till tryckplattan?
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

nä, själva anliggningsytan för lamellen är konkav.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Toxic
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?



Mvh T
Vad händer nu ?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.

Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hehe lugna eric :) ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon? :doh:

lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)

sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.

inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
Toxic
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

Eric Wiklund skrev:
Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.

Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????
Ber om ursäkt för otydligheten men killen efter dig tycks ha fattat rätt väl... Satt lite i nattmössan när inlägget skrevs, så blev lite hit o dit.



larsat skrev:hehe lugna eric :) ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon? :doh:

lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)

sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.

inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
Så en 712platta är användbart?, en sådan har jag nämneligen.
Tanken var ett plant svänghjul(eller om det var ett nedsvarvat pottsvänghjul som var 240mm) 712plattan tillsammans med någon värre lamell i värstafall sinter, vill helst behålla körbarheten även om det sägs gå bra med sinter så hör man många som säger tvärtom med...


Målet är att det ska tåla 400hk, låter det som ett vettigt upplägg?
Ett alternativ jag ser är att stumsvetsa mitt dubbelmasse och använda det om det går.


Mvh T
Vad händer nu ?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.

Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?

Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.

Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar