Kopplingar
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Kopplingar
Tryckplatta:
• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.
• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.
• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.
• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.
• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)
volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg
Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
En vanlig lamell tror jag är 7.5mm
Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor
Koppling för B20:
Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.
Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:
• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)
• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.
• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr
Växellåda:
• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.
• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar
• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.
• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..
(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )
• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.
• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.
• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.
• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.
• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)
volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg
Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
En vanlig lamell tror jag är 7.5mm
Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor
Koppling för B20:
Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.
Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:
• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)
• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.
• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr
Växellåda:
• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.
• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar
• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.
• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..
(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )
Senast redigerad av Eric Wiklund den lör nov 12, 2005 1:54 pm, redigerad totalt 9 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
En liten varning bara för sasch 654 motorsport plattan som tyvär inte håller med sinter lammel.(dock bra tryck ca 1000kg)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön okt 09, 2005 11:09 am
- Ort: Vännäsby
- Kontakt:
Turbo koppling
Jag kör b20turbo med m45låda efter. Vet ingen effekt men dryga 200 är det iaf. Borde inte en 240 turbo orginal koppling hålla bra och passa bra ?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
- Ort: karlshamn
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Passar inte.stifmeister skrev:passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...
MVH Henric
Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång.
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.
Axel Wall
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
- Ort: karlshamn
okej, festligt... tack för tipsetAxel skrev:Passar inte.stifmeister skrev:passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...
MVH Henric
Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång.
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?
MVH Henric
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Ja. Ja.stifmeister skrev:
okej, festligt... tack för tipset
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?
MVH Henric
du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.
Axel Wall
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
- Ort: karlshamn
jag va ute och mätte lite innan på svänghjuletJa. Ja.
du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... och det är väl inte så bra?
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Man svarvar givetvis plant innanför hålen.stifmeister skrev:jag va ute och mätte lite innan på svänghjuletJa. Ja.
du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... och det är väl inte så bra?
Axel Wall
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå