Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 3:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kopplingar
InläggPostat: tis jan 18, 2005 7:37 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
Tryckplatta:

• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.

• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.

• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.

• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.

• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)

volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg

Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek

4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg

En vanlig lamell tror jag är 7.5mm

Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor

Koppling för B20:

Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.

Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:

• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)

• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.

• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr


Växellåda:

• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.

• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar

• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.

• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..




(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )


Senast redigerad av Eric Wiklund lör nov 12, 2005 1:54 pm, redigerad totalt 9 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 7:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
En liten varning bara för sasch 654 motorsport plattan som tyvär inte håller med sinter lammel.(dock bra tryck ca 1000kg)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 8:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2650
Ort: Umeå
Rac-kopplingen, går den att köra med vanlig organisk lamell eller måste man har speciallamellerna till den ? har en liggandes men volvo har ju slutat sälja både den tryckplattan och lammellerna med asbest i.
minns då att den var trögtrampad som attan iaf.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Turbo koppling
InläggPostat: mån nov 14, 2005 4:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön okt 09, 2005 11:09 am
Inlägg: 20
Ort: Vännäsby
Jag kör b20turbo med m45låda efter. Vet ingen effekt men dryga 200 är det iaf. Borde inte en 240 turbo orginal koppling hålla bra och passa bra ?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 16, 2006 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Inlägg: 537
Ort: Luleå
är det någon som har artikel.nr. till den 4-puckade sintern som passar till saab tryckplattan?

eller vad ska man köra med till en 300hk b21:a med antingen m47/6/5
sitter i m47 nu.

_________________
Johannes Selberg
Ford F100


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 18, 2006 5:56 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
Inlägg: 12
Ort: karlshamn
passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 18, 2006 7:30 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
stifmeister skrev:
passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric


Passar inte.

Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång. :)
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 18, 2006 11:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
Inlägg: 12
Ort: karlshamn
Axel skrev:
stifmeister skrev:
passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric


Passar inte.

Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång. :)
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.


okej, festligt... tack för tipset
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?

MVH Henric


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 18, 2006 3:53 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
stifmeister skrev:

okej, festligt... tack för tipset
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?

MVH Henric


Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 19, 2006 2:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 17, 2006 2:34 pm
Inlägg: 12
Ort: karlshamn
Citera:
Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.


jag va ute och mätte lite innan på svänghjulet
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... :? och det är väl inte så bra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 19, 2006 3:04 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
stifmeister skrev:
Citera:
Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.


jag va ute och mätte lite innan på svänghjulet
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... :? och det är väl inte så bra?


Man svarvar givetvis plant innanför hålen.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 28, 2006 5:47 pm 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Inlägg: 764
Ort: Umeå / Skärgården
Angående sprängkåpa och låda från 240 nyare än 76 passar bulthålen mot motorn på b20?
Det ända är att lådan lutar lite??

Går det inte att använda 240 turbolamell samt saab plattan?
/ecke

_________________
BMW E28 Just turboshit

RoadKill


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 28, 2006 8:06 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2125
Ort: yttertavle/umeå
går bra om det är samma dia,fast den är nog inte argare än orginallamellen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 28, 2006 8:25 pm 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Inlägg: 764
Ort: Umeå / Skärgården
Okej--
Men ang spränkåpan då? Passar bultdelningen från 240 på b20 men lådan blir sne har jag förstått det rätt då?

_________________
BMW E28 Just turboshit

RoadKill


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 28, 2006 8:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2125
Ort: yttertavle/umeå
jupp,kan va lite annars med kopplingwiren men är inte säker!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010