Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 25, 2017 10:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2009 10:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Inlägg: 466
Ort: Västerås
Eric Wiklund skrev:
nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.

Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?

Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.

Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.



Någon s**b tryckplatta blir det inte, men ett plant svänghjul stiftat för min 712 platta tillsammans med en bmw lamell(fortfarande i värsta fall sinter).

Pratade med säljaren till lådan och det som behövdes då var att byta lagret för ingående axel från lådan till ett som hade rätt diameter för axeln, då detta skiljer m90 och 260´n åt.

Låter någolunda vettigt?
Hålla för 400hk eller är det bara sinter som gäller då?

Sen om motorn så är det en b230 turbo-96 om det är intressant.
Edit: missade visst vrid vs effekt vs varv frågan...
Vridmomentet har jag inte tänkt på mycket med men kopplingen ska ju hålla, effektmässigt är målet 400hk+, men vill ha kvar en normal körbarhet.
Så vrid och effekt kommer ligga sent i registret.
Men nog om det, blir nästan lite mycket motor för transmissions delen nu :hihi:

Mvh T

_________________
Vad händer nu ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2009 11:58 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2124
Ort: yttertavle/umeå
om axelntappen är mindre på lådan som ska dit så kan du trycka fast
en bussning på axeln istället för att leta speciallager :wink: .

en i stort sett std motor kräver säkert 2 bar ladd för att lämna 400hp,
den kräver dubbelt så mycket av kopplingen som en vass grundmotor
som inte ens behöver 1 bar ladd för att lämna 400hp(nästan iallafall :) )

en gissning är att du behöver 1100-1500kg inspänningstryck på en 215mm
tryckplatta med organisk lamell.
om du sen byter till sinter med den plattan är inte kopplingen nått problem
men räkna inte med nån lång livslängd på transmissionen!

/Fredde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2009 6:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Inlägg: 466
Ort: Västerås
Motorn är inte direkt org men jag förstår vad och hur du menar.
712plattan är 240mm därav även en 240mm lamell, därför är svänghjulet ett problem, det blir väldigt tajt, det jag har funderat på är antingen ett plant alt omsvarvat volvo svänghjul eller att svetsa mitt dubbelmasse, frågan är om det får plats, sägs vara tajt med 240mm.


Varför ska jag inte räkna med någon lång livslängd på transmissionen?
Målet är att det ska fungera som att det ska räcka med att byta lamellen när den är sliten... som en normal koppling lådan ska väl ändå tåla 400hk? har ju inga planer på att ha fullt vrid vid 2000 rpm direkt.


Mvh T

_________________
Vad händer nu ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 12:52 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 23, 2009 12:01 pm
Inlägg: 66
Ort: Råneå
vad tror du händer vid full effekt och du sliter nästa växel om kopplingen verkligen tar fast??? risken är ju stor att nånting förvandlas till korkskruv då!!!!


Toxic skrev:
Motorn är inte direkt org men jag förstår vad och hur du menar.
712plattan är 240mm därav även en 240mm lamell, därför är svänghjulet ett problem, det blir väldigt tajt, det jag har funderat på är antingen ett plant alt omsvarvat volvo svänghjul eller att svetsa mitt dubbelmasse, frågan är om det får plats, sägs vara tajt med 240mm.


Varför ska jag inte räkna med någon lång livslängd på transmissionen?
Målet är att det ska fungera som att det ska räcka med att byta lamellen när den är sliten... som en normal koppling lådan ska väl ändå tåla 400hk? har ju inga planer på att ha fullt vrid vid 2000 rpm direkt.


Mvh T

_________________
kör hårt, livet är kort!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 03, 2010 11:23 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor mar 08, 2007 7:07 pm
Inlägg: 9
Ort: Mellannorrland
Toxic!

Hittade du någon organisk BMW lamell till getraglådan för ditt rödblock? Många har ju antingen svetsat dubbelmassesvänghjulet eller som jag själv, svarvat om det djupa svänghjulet till + 240 mm. och -712 plattan. Jag står själv inför växellådsbyte till getrag 265 men har inte ens börjat.

KG trimmning har en organisk lamell 240 mm till Volvo Getrag B 30 med 10 splines, LM-132 men jag har läst om att någon påstod att det finns 2 varianter av splines, tum- mått och mm. Jag vet inte om det stämmer.

Annars ska ju -712 plattan med organisk lamell hålla för 525 Nm och bör räcka med marginal för dina 400 hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 02, 2010 2:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Inlägg: 66
Ort: Luleå, Sweden
Någon som har tips på vad man kan ha som förstärkt alternativ till d24? 22splines låda, typ 250-300nm ska det palla så inga farliga grejer, men det kommer ju på lågt varv

_________________
Väl mött,
Viktor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2010 6:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 396
Ort: lycksele
tjo passar på och lägga in en fråga.
rev lös kopplingen från min 230 (ur en 90as 740tic)
och på tryckplattan stå det AP och HE5979 E14G3 någon som vet om det är en typ org tryckplatta eller något annat? och någon som vet om det är någon skillnad på grepp/livslängd på olika sinterlameller tex en klracing och en sachs med samma mått dvs om det är olika material i puckarna eller nått sånt..
/chrille


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2010 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am
Inlägg: 152
Jag har provat några tryckplattor.

Sachs 763: 1090 kg
Sachs 765: 1390 kg
Tilton 184 mm 3 skivig, G: 1340 kg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2010 9:33 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Inlägg: 81
Ort: S-tälje
ottoturbo skrev:
Jag har provat några tryckplattor.

Sachs 763: 1090 kg
Sachs 765: 1390 kg
Tilton 184 mm 3 skivig, G: 1340 kg


Lustigt att du fick 1090kg på 763an.

Se översta inlägget här, och då verkar han mätt under tryckfasen vilket ger ett högre värde.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=60


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2010 9:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
Du ska mäta när du släpper upp den för att det är det verkliga värdet.
Och om det ska gå att mäta måste alla mäta på samma sätt.

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2010 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am
Inlägg: 152
Varför skal den ge mindre värde når man släpper upp? Det är en fjäder.

Och selv lika plattor kan ge olika värde.


Från kgtrimning:
Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2010 12:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am
Inlägg: 152
Man får lägre kraft när man "legger på" tryckplattan, jag tog fel.
Nu mätade jag efter jag tryckte den helt ihop. Så slapp jag upp tills trycket stannade och mäte intervallet.

765: 1220kg, 8-9 mm
763: 865kg, 16-19 mm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2010 8:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2124
Ort: yttertavle/umeå
ottoturbo skrev:
Man får lägre kraft när man "legger på" tryckplattan, jag tog fel.
Nu mätade jag efter jag tryckte den helt ihop. Så slapp jag upp tills trycket stannade och mäte intervallet.

765: 1220kg, 8-9 mm
763: 865kg, 16-19 mm


8-9mm och 16-19mm från vart?
kolla istället hur mycket intryckt från fullt utsläppt!
borde bli mellan 1 och 4mm,annars blir det väldigt fel om tex
själva plåtchassiet gett med sig nån mm (inte ovanligt)

/F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2010 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am
Inlägg: 152
Från anleggsflate på tryckplattan. På Sachs 765 som används på plant svänghjul betyder det att man vil ha lamell som är mellan 8 och 9 mm tjock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tor apr 28, 2011 2:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 621
Ort: Eksjö
Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.[/quote]


hur mycket vrid pallar den kombinationen ca?

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010