Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 2:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: ons jun 01, 2011 9:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 28, 2010 7:08 pm
Inlägg: 98
Ort: Frövi
Hur gör ni för att testa tryckplattorna? Antar det går åt någon form av press, men sen då?

Hittade tråden nu... Letade för slarvigt

_________________
Bmw E30 S50B30 Turbo
845whp/923nm


http://www.garaget.org/?car=231360

Skam den som ger sig!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån jul 04, 2011 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Inlägg: 466
Ort: Västerås
Stålfälg skrev:
Toxic!

Hittade du någon organisk BMW lamell till getraglådan för ditt rödblock? Många har ju antingen svetsat dubbelmassesvänghjulet eller som jag själv, svarvat om det djupa svänghjulet till + 240 mm. och -712 plattan. Jag står själv inför växellådsbyte till getrag 265 men har inte ens börjat.

KG trimmning har en organisk lamell 240 mm till Volvo Getrag B 30 med 10 splines, LM-132 men jag har läst om att någon påstod att det finns 2 varianter av splines, tum- mått och mm. Jag vet inte om det stämmer.

Annars ska ju -712 plattan med organisk lamell hålla för 525 Nm och bör räcka med marginal för dina 400 hk.


Lyfter mina inlägg här, sist resulterade kopplingsletandet i att jag sålde bort lådan och så småningom även bilen :P
712 plattan med förstärkt organisk lamell mot dubbelmassesvänghjul höll, det gjorde även m90, bromsade ur 374hk och 510nm i motorn. Nu ska jag byta låda på nya 240´n och har köpt en getrag 260. Har mätt utrymmet lite och en 240mm koppling blir omöjligt att få plats med. Denna gången är kraven lite högre på vad den ska palla men denna gången är sinter ett självklart val. Har planer på 500hk i motorn på denna. b230- 96 block.
Så "kraven" då.
Svänghjul för 228mm koppling, inte allt för tungt.
4 puckad sinter
618 tryckplatta kanske?
Mvh T

_________________
Vad händer nu ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: ons sep 21, 2011 6:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 05, 2011 4:13 pm
Inlägg: 37
Är det art.nr 05-622024609 från Mekonomen som gäller för den SAAB tryckplattan man brukar använda till Volvo? Står så i början och tänkte bara kolla om nån men kan bekräfta det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tor nov 24, 2011 10:27 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Fick mig en funderare.. Jag har monterat saab tp med sinter på både min och min kompis bil och använt oss utav ett nytt std uttrampningslager. Och då har de antingen blivit så att man fått spänna vajern så att kopplingspedalen tagit stopp typ halvvägs ner, lr så att man fått fräsa ut lite ur sprängkåpan.

Är det nån som har nån enkel lösning på detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tor nov 24, 2011 10:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Inlägg: 214
Ort: Falköping
har du chimsat tryckplattan 1mm?
om du ej schimsar tryckplattan och sinterlamellen är 1 mm tjockare så måste du trampa ner kopplingen längre innan den frikopplar

_________________
Old kadett never die They just get faster


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tor nov 24, 2011 8:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
Benghaan det finns flera olika urtrampningslager till volvos äldre lådor m40, m45/46/47 det låter som du har fel modell?
Jag har själv kört med saab tryckplatta utan problem med en M45a, men jag kan inte säga vilket urtrampningslager jag hade, jag hade flera stycken liggandes o tog det som verkade lagom långt, annars kan man ju förlänga det med en distans om det är för kort?

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: ons nov 30, 2011 4:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Det var lite av de larsat skrev som jag sökte! Tack tack :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tis dec 20, 2011 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
tänkte kolla lite mer er som är mer insatt i detta med kopplingar.
har faktiskt inte satt in mig i detta för behovet har inte funnits

kör idag me omsvarvat m47 svänghjul för -712plattan samt 4 puckad sinter, 240mm koppling
shimsad 0,5mm har jag för mig men nu räcker inte detta till längre, slirar till lite ibland när max vrid kmr.
Bänkade ut 555nm på hjulen i min volvo.

vad för alternativ finns det ist för min -712 platta som passar på mitt svarvade m47 svänghjul?

Växellådan är en M90

//Marcus

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: lör dec 24, 2011 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
finns nog ingen kraftig bultonlösning.
alternativet du har är en 765 platta å sen svarva om m47 hjulet igen, men då brukar man åka på att slipa ur svepet i lådan lite då det tar i den fetare kopplinbgen (verkar bara behövas i bland)

då klarar du dej upp till mer vrid än du lär få ut ur din b230 iallafall .

uppåt 1000nm på bakhjulen klarar en 765 med 4-puck och normaltung bil. och det blir svårt att slå högre med en b230 tror jag :hihi:

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: lör dec 24, 2011 2:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
jo har ju också haft en tanke på 765 plattan, men jag vill vara lite lat nu i vinter o slippa svarva om svänhjulet och stifta om det.
förhoppningsvis till våren skall de bänkas ut iaf 100nm till på hjulen,

såg att bakaxel delar hade lite olika tryckplattor: http://www.bakaxel.se/tryckplattor.html#tryckplattor
skall svänga iväg ett mejl till han.
tycker det borde finnas nån annan än just 712 plattan som passar mitt omsvarvade svänhjul

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: mån dec 26, 2011 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
Fick svar av Jonas på bakaxel delar och tydligen skall deras Act tryckplatta 240mm passa
speccad till *992nm*, givitvis så skall inspänningstryck mätas o shimsas in

så det lutar åt en sådan tryckplatta

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: sön feb 19, 2012 1:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:05 pm
Inlägg: 24
Hej! ingen som provat att modifiera en tryckplatta, tex med dubbla tallricksfjädrar eller liknande?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tis mar 06, 2012 11:30 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis mar 06, 2012 11:07 am
Inlägg: 1
Vad rekommenderas för tryckplatta till en -97'ans T5 med runt 450nm ?

Har tittat lite på Sachs eller ACT 240mm plattor. Funkar dom med orginal lamell? Vill inte åka sinter i bruksbilen....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: tis mar 06, 2012 5:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Någon som kört med omsvetsad zf med potthjul och 712 tryckplatta?

Blir det för stort tro?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kopplingar
InläggPostat: fre mar 30, 2012 8:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör aug 06, 2011 7:48 pm
Inlägg: 44
Ort: vännäs
hittade en lista på hur mycket nm. sachs motorsport tryckplattorna tål.
specad med både organisk och sinter lamell.

http://www.dli-teknik.se/kataloger/Moto ... pplung.pdf


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010