Sida 1 av 8

Kopplingar

Postat: tis jan 18, 2005 7:37 pm
av Eric Wiklund
Tryckplatta:

• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.

• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.

• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.

• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.

• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)

volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg

Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek

4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg

En vanlig lamell tror jag är 7.5mm

Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor

Koppling för B20:

Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.

Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:

• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)

• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.

• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr


Växellåda:

• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.

• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar

• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.

• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..




(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )

Postat: mån nov 07, 2005 7:49 pm
av Jens Gustavsson
En liten varning bara för sasch 654 motorsport plattan som tyvär inte håller med sinter lammel.(dock bra tryck ca 1000kg)

Postat: mån nov 07, 2005 8:53 pm
av Ersviken
Rac-kopplingen, går den att köra med vanlig organisk lamell eller måste man har speciallamellerna till den ? har en liggandes men volvo har ju slutat sälja både den tryckplattan och lammellerna med asbest i.
minns då att den var trögtrampad som attan iaf.

Turbo koppling

Postat: mån nov 14, 2005 4:10 pm
av mjukisdjur
Jag kör b20turbo med m45låda efter. Vet ingen effekt men dryga 200 är det iaf. Borde inte en 240 turbo orginal koppling hålla bra och passa bra ?

Postat: sön apr 16, 2006 3:30 pm
av 142 TiXeR
är det någon som har artikel.nr. till den 4-puckade sintern som passar till saab tryckplattan?

eller vad ska man köra med till en 300hk b21:a med antingen m47/6/5
sitter i m47 nu.

Postat: tis apr 18, 2006 5:56 am
av stifmeister
passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric

Postat: tis apr 18, 2006 7:30 am
av Axel
stifmeister skrev:passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric
Passar inte.

Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång. :)
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.

Postat: tis apr 18, 2006 11:06 am
av stifmeister
Axel skrev:
stifmeister skrev:passar dessa tryckplattor även det djupa svänghjulet till b230 med LH 2.4?
eller vad ska man använda för tryckplatta till det?
behöver nämligen en värre till min...

MVH Henric
Passar inte.

Man kan svarva om det försänkta svänghjulet så att den plana tryckplattan passar. Man blir av med ca 4 kg på samma gång. :)
Borra bara fästbultarna till tryckplattan rakt igenom svänghjulet, det är samma bultmönster på plant och försänkt svänghjul.
okej, festligt... tack för tipset
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?

MVH Henric

Postat: tis apr 18, 2006 3:53 pm
av Axel
stifmeister skrev:
okej, festligt... tack för tipset
är det samma bultmönster på saab tryckplattan som volvos me då?
ska jag svarva av hela försänkningen då så det blir en helt plan yta?

MVH Henric
Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.

Postat: ons apr 19, 2006 2:32 pm
av stifmeister
Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.
jag va ute och mätte lite innan på svänghjulet
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... :? och det är väl inte så bra?

Postat: ons apr 19, 2006 3:04 pm
av Axel
stifmeister skrev:
Ja. Ja.

du får flytta stiften till tryckplattan också.. jag brukar limma dom med loctite cylindrisk fastsättning, det håller bra.
jag va ute och mätte lite innan på svänghjulet
ska man svarva det helt plant så svarvar man av nästan hälften av "hålen" som svänghjulsgivaren läser i... :? och det är väl inte så bra?
Man svarvar givetvis plant innanför hålen.

Postat: sön maj 28, 2006 5:47 pm
av Ecke
Angående sprängkåpa och låda från 240 nyare än 76 passar bulthålen mot motorn på b20?
Det ända är att lådan lutar lite??

Går det inte att använda 240 turbolamell samt saab plattan?
/ecke

Postat: sön maj 28, 2006 8:06 pm
av fredde_vit_pv
går bra om det är samma dia,fast den är nog inte argare än orginallamellen

Postat: sön maj 28, 2006 8:25 pm
av Ecke
Okej--
Men ang spränkåpan då? Passar bultdelningen från 240 på b20 men lådan blir sne har jag förstått det rätt då?

Postat: sön maj 28, 2006 8:53 pm
av fredde_vit_pv
jupp,kan va lite annars med kopplingwiren men är inte säker!