Kopplingar
Postat: tis jan 18, 2005 7:37 pm
Tryckplatta:
• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.
• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.
• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.
• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.
• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)
volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg
Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
En vanlig lamell tror jag är 7.5mm
Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor
Koppling för B20:
Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.
Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:
• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)
• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.
• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr
Växellåda:
• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.
• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar
• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.
• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..
(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )
• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.
• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.
• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.
• För att växellåds kudden ska passa måste ett nytt hål borras i växellådsbalken.
• Vi har även testat provtrycka vissa tryckplattor och här under finns värdena på dessa. (Siffrorna i kg är inte helt kalibrerade men borde stämma)
volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg
Lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått (Ex. Boströms tryckplatta)
"dessa mått gäller bara den tryckplattan och helt plant svänghjul"
Då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
En vanlig lamell tror jag är 7.5mm
Så 130kg eller 25% borta är lätt hänt om man inte orkar testa!!!
Tänk på att det INTE går att gämföra olika tryckplattor
Koppling för B20:
Vid högre uttag än 150hk bör koppling och växellåda bytas.
Den mest beprövade av oss i Sävar Turbo upp till 300hk är:
• Växellåda: M45 växellåda 10splines (från vilken bil?? årsmodell?)
• Tryckplatta: Saab 900turbo tryckplatta från -93 eller äldre 215mm (vanlig turbo eller T16 platta kvittar) och ska tydligen ha art nr 05-622024609 på mekonomen. ca 1500kr.
• Lamell: 215mm 4 puckad Sinter lamell från Dalhems (nån som har artikelnummret?) ca 1500kr
Växellåda:
• För att få en M45a att passa på en 142 så krävs lite modifiering.
• Man måste till att börja med köra med lutande växellåda (om man inte har en sprängkåpa från en M45-B20 240 årsmodell 1976).
Glöm inte att fylla på lite extra olja i och med att den lutar
• Man måste även bygga om spakstället som annars tar i karossen. Ska fixa nån bild senare.
• Även kardantunneln måste modifieras för att spakstället ska passa, antingen bankar man ut tunneln lite eller så kapar man och bygger en ny
(detta på förarsidan just där spakstället sitter) gäller endast 140 äldre än 1972. Kardanen passar rakt av..
(Detta inlägg är under utveckling och består av sånt som diskuteras på forumet /Eric )