Kopplingar

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Toxic
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

Eric Wiklund skrev:nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.

Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?

Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.

Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.

Någon s**b tryckplatta blir det inte, men ett plant svänghjul stiftat för min 712 platta tillsammans med en bmw lamell(fortfarande i värsta fall sinter).

Pratade med säljaren till lådan och det som behövdes då var att byta lagret för ingående axel från lådan till ett som hade rätt diameter för axeln, då detta skiljer m90 och 260´n åt.

Låter någolunda vettigt?
Hålla för 400hk eller är det bara sinter som gäller då?

Sen om motorn så är det en b230 turbo-96 om det är intressant.
Edit: missade visst vrid vs effekt vs varv frågan...
Vridmomentet har jag inte tänkt på mycket med men kopplingen ska ju hålla, effektmässigt är målet 400hk+, men vill ha kvar en normal körbarhet.
Så vrid och effekt kommer ligga sent i registret.
Men nog om det, blir nästan lite mycket motor för transmissions delen nu :hihi:

Mvh T
Vad händer nu ?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

om axelntappen är mindre på lådan som ska dit så kan du trycka fast
en bussning på axeln istället för att leta speciallager :wink: .

en i stort sett std motor kräver säkert 2 bar ladd för att lämna 400hp,
den kräver dubbelt så mycket av kopplingen som en vass grundmotor
som inte ens behöver 1 bar ladd för att lämna 400hp(nästan iallafall :) )

en gissning är att du behöver 1100-1500kg inspänningstryck på en 215mm
tryckplatta med organisk lamell.
om du sen byter till sinter med den plattan är inte kopplingen nått problem
men räkna inte med nån lång livslängd på transmissionen!

/Fredde
Toxic
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: sön okt 12, 2008 7:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

Motorn är inte direkt org men jag förstår vad och hur du menar.
712plattan är 240mm därav även en 240mm lamell, därför är svänghjulet ett problem, det blir väldigt tajt, det jag har funderat på är antingen ett plant alt omsvarvat volvo svänghjul eller att svetsa mitt dubbelmasse, frågan är om det får plats, sägs vara tajt med 240mm.


Varför ska jag inte räkna med någon lång livslängd på transmissionen?
Målet är att det ska fungera som att det ska räcka med att byta lamellen när den är sliten... som en normal koppling lådan ska väl ändå tåla 400hk? har ju inga planer på att ha fullt vrid vid 2000 rpm direkt.


Mvh T
Vad händer nu ?
A_kristoffersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: sön aug 23, 2009 12:01 pm
Ort: Råneå

Inlägg av A_kristoffersson »

vad tror du händer vid full effekt och du sliter nästa växel om kopplingen verkligen tar fast??? risken är ju stor att nånting förvandlas till korkskruv då!!!!

Toxic skrev:Motorn är inte direkt org men jag förstår vad och hur du menar.
712plattan är 240mm därav även en 240mm lamell, därför är svänghjulet ett problem, det blir väldigt tajt, det jag har funderat på är antingen ett plant alt omsvarvat volvo svänghjul eller att svetsa mitt dubbelmasse, frågan är om det får plats, sägs vara tajt med 240mm.


Varför ska jag inte räkna med någon lång livslängd på transmissionen?
Målet är att det ska fungera som att det ska räcka med att byta lamellen när den är sliten... som en normal koppling lådan ska väl ändå tåla 400hk? har ju inga planer på att ha fullt vrid vid 2000 rpm direkt.


Mvh T
kör hårt, livet är kort!!!
Stålfälg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 08, 2007 7:07 pm
Ort: Mellannorrland

Inlägg av Stålfälg »

Toxic!

Hittade du någon organisk BMW lamell till getraglådan för ditt rödblock? Många har ju antingen svetsat dubbelmassesvänghjulet eller som jag själv, svarvat om det djupa svänghjulet till + 240 mm. och -712 plattan. Jag står själv inför växellådsbyte till getrag 265 men har inte ens börjat.

KG trimmning har en organisk lamell 240 mm till Volvo Getrag B 30 med 10 splines, LM-132 men jag har läst om att någon påstod att det finns 2 varianter av splines, tum- mått och mm. Jag vet inte om det stämmer.

Annars ska ju -712 plattan med organisk lamell hålla för 525 Nm och bör räcka med marginal för dina 400 hk.
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

Någon som har tips på vad man kan ha som förstärkt alternativ till d24? 22splines låda, typ 250-300nm ska det palla så inga farliga grejer, men det kommer ju på lågt varv
Väl mött,
Viktor
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Inlägg av »

tjo passar på och lägga in en fråga.
rev lös kopplingen från min 230 (ur en 90as 740tic)
och på tryckplattan stå det AP och HE5979 E14G3 någon som vet om det är en typ org tryckplatta eller något annat? och någon som vet om det är någon skillnad på grepp/livslängd på olika sinterlameller tex en klracing och en sachs med samma mått dvs om det är olika material i puckarna eller nått sånt..
/chrille
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Jag har provat några tryckplattor.

Sachs 763: 1090 kg
Sachs 765: 1390 kg
Tilton 184 mm 3 skivig, G: 1340 kg
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Inlägg av David L »

ottoturbo skrev:Jag har provat några tryckplattor.

Sachs 763: 1090 kg
Sachs 765: 1390 kg
Tilton 184 mm 3 skivig, G: 1340 kg
Lustigt att du fick 1090kg på 763an.

Se översta inlägget här, och då verkar han mätt under tryckfasen vilket ger ett högre värde.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=60
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Du ska mäta när du släpper upp den för att det är det verkliga värdet.
Och om det ska gå att mäta måste alla mäta på samma sätt.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Varför skal den ge mindre värde når man släpper upp? Det är en fjäder.

Och selv lika plattor kan ge olika värde.


Från kgtrimning:
Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Man får lägre kraft när man "legger på" tryckplattan, jag tog fel.
Nu mätade jag efter jag tryckte den helt ihop. Så slapp jag upp tills trycket stannade och mäte intervallet.

765: 1220kg, 8-9 mm
763: 865kg, 16-19 mm
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ottoturbo skrev:Man får lägre kraft när man "legger på" tryckplattan, jag tog fel.
Nu mätade jag efter jag tryckte den helt ihop. Så slapp jag upp tills trycket stannade och mäte intervallet.

765: 1220kg, 8-9 mm
763: 865kg, 16-19 mm
8-9mm och 16-19mm från vart?
kolla istället hur mycket intryckt från fullt utsläppt!
borde bli mellan 1 och 4mm,annars blir det väldigt fel om tex
själva plåtchassiet gett med sig nån mm (inte ovanligt)

/F
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Från anleggsflate på tryckplattan. På Sachs 765 som används på plant svänghjul betyder det att man vil ha lamell som är mellan 8 och 9 mm tjock.
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re:

Inlägg av Rasmus Annander »

Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.[/quote]


hur mycket vrid pallar den kombinationen ca?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Skriv svar