Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764 Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Inlägg
av Ecke » sön maj 28, 2006 10:12 pm
Tryckplatta:
• För att få ut max tryck på tryckplattan är det viktigt att man schimsar in den rätt.
• Detta gör man genom att lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul.
• Av erfarenhet vet vi att det är ca 0.5-1.0mm på Dalhems sinter. Men man måste mäta för att få veta exakt.
Kan någon beskriva hur man Måttar det Kanske dum fråga? men frågar man inget får man inget svar eller kan man kolla själv men har inte grejjerna framför mig än vore bra att veta i förväg.
Sen Angående uttrampningslager passar b20:ins på saab plattan?
//Ecke
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764 Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Inlägg
av Ecke » sön jun 04, 2006 4:01 pm
ingen som har ngt svar
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711 Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:
Inlägg
av Eric Wiklund » sön jun 04, 2006 4:27 pm
hur man mäter hur mycket som ska schimsas?
du måste provtrycka den och se vid vilket mått du har maxtryck....
japp du kan använda b20 urtrampningslager
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370 Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg
Inlägg
av runevaden » mån jul 31, 2006 7:41 pm
hur prov trycker ni tryckplattorna???
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273 Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå
Inlägg
av fredde_vit_pv » mån jul 31, 2006 7:57 pm
har börjat att skriva en artikel med bilder har inte tagit mig tid än!
hoppas det blir sämre väder!
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370 Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg
Inlägg
av runevaden » mån jul 31, 2006 9:48 pm
okej najs
.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347 Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm
Inlägg
av Bjoern_ » ons aug 23, 2006 9:44 pm
runevaden skrev: hur prov trycker ni tryckplattorna???
hehe de skulle jag också vilja veta
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711 Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:
Inlägg
av Eric Wiklund » ons aug 23, 2006 9:59 pm
ni får skylla på mig
jag har inte lagt ut artikeln ännu...ska försöka sätta mig nån kväll nu framöver och fixa den....
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347 Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm
Inlägg
av Bjoern_ » ons aug 23, 2006 10:30 pm
Eric Wiklund skrev: ni får skylla på mig
jag har inte lagt ut artikeln ännu...ska försöka sätta mig nån kväll nu framöver och fixa den....
Du ingen fara... den kommer väl när den kommer
MVH
Björn
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370 Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg
Inlägg
av runevaden » ons aug 30, 2006 3:54 pm
när kommer artilklen har en platta som ska provas!
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711 Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:
Inlägg
av Eric Wiklund » ons aug 30, 2006 4:12 pm
gjorde klart bilderna till den igår.
Bara för fredde att läsa igenom den och godkänna allt som står där
sen lägger jag ut den
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347 Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm
Inlägg
av Bjoern_ » ons aug 30, 2006 4:54 pm
Eric Wiklund skrev: gjorde klart bilderna till den igår.
Bara för fredde att läsa igenom den och godkänna allt som står där
sen lägger jag ut den
Pöööörfekt!
Performance
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74 Blev medlem: lör sep 17, 2005 2:44 pm
Ort: Oslo
Inlägg
av Performance » sön jan 07, 2007 11:01 pm
Har sökt runt utan att hitta nåt egentligt svar så jag frågar istället.
Plana svänhjulet, Dahlhems sinter och Saab tryckplattan, funkar det att para ihop en B230 med en M90 låda?
Vet att det behövs annat lamellcentrum för att det ska passa mot M90 men det jag är mest fundersam på är om lamellens läge hamnar för långt in mot vevaxeln? M90 har ju standard som bekant det mycket tjockare dm-svänghjulet.
Som jag tolkar det som står i den här tråden så är det M45,46 och 47 som diskuteras?
Nån som provat? Eller i värsta fall som har förslag på en annan hyffsat stadig och billig koppling till M90?
Förare Team Egon Racing
Performance
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74 Blev medlem: lör sep 17, 2005 2:44 pm
Ort: Oslo
Inlägg
av Performance » sön jan 14, 2007 9:02 pm
Ingen som kan komma med ett förslag på koppling eller vet om Saabplatta+plant svänghjul funkar med M90?
Förare Team Egon Racing
Luddfig
För mycket laddtryck
Inlägg: 100 Blev medlem: tor dec 22, 2005 8:44 pm
Ort: Nyköping/oxbacken
Inlägg
av Luddfig » sön sep 02, 2007 11:20 am
m47+saabtryckplatta+ sinter
någon som har artikelnummret till den sinter jag ska ha? har kollat på dalhems men hittar den ej!
MVH//Ludde