Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 11:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 12:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
ip98 skrev:
Passar Saab 900-T16 (årsmodell 90-93) 228mm tryckplattan rakt på Volvo plant svänghjulet?

nej den ska vara 215mm isåfall..

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 12:57 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån nov 13, 2006 6:14 pm
Inlägg: 3
Ok. Passar B30 tryckplattan på B20 8-bult. plant svänghjul? B30 tryckplattan+228mm sinter ska palla ganska mycket?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 1:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Nej, inte bult on. B20 svänghjul har bara mönster för 215mm tryckplatta. Men det går att borra om vad jag förstått.

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 7:39 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån nov 13, 2006 6:14 pm
Inlägg: 3
Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 10:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
ip98 skrev:
Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?


det kan ingen svara på, ALLA tryckplattor är unika
men dom brukar ligga inom ett visst spann
du kan köpa 10st sachs plattor och alla trycker olika :doh:

_________________
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 28, 2008 9:27 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Inlägg: 463
Ort: tibro
vad händer med 654 tryckplattan om man kör med sinter? står ju i början av tråden att den inte håller?

_________________
johan freiman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 01, 2008 9:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Inlägg: 290
Ort: Ronneby
De stål"bleck" som håller själva tryckplattan, alltså den runda breda ringen som trycker mot lamellen, har en benägenhet att spricka. Och ringen åker mot ena sidan av huset med kraftiga vibrationer som följd. Har sett detta hända 3 ggr , hade själv en ny sån som rasade efter en säsong. Ingen av dessa 3 kördes med sinter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 01, 2008 9:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 24, 2008 2:17 am
Inlägg: 48
Ort: Ljungby
Vad är skillnaden på en organisk lamell och en vanlig?

_________________
Mac


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 01, 2008 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
organisk lamell är en vanlig :)

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 01, 2008 10:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 24, 2008 2:17 am
Inlägg: 48
Ort: Ljungby
larsat skrev:
organisk lamell är en vanlig :)


ahaaa :lol: det stod nämligen bara organiska på kg så jag funderade på skillnaden.

_________________
Mac


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 14, 2008 7:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Inlägg: 269
Ort: Umeå/skärgården
mattias skrev:
http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
$72 blir ju ingenting med dagens dollarkurs (5.95SEK).
Jag skulle kunna tänka mig att handla några lameller därifrån åt dom som bor nära Umeå.


mattias skrev:
Dom som har seriöst intresse, skicka PM eller e-mail till mig. Jag behöver veta lamellstorlek, typ av centrum och diameter.


Tänkte kolla intresset för att sambeställa kopplingar i umeå med omnejd från det stora dollarlandet i väst, då man kanske kan komma lite billigare undan inför stundande säsong :thumbright: . Seriöst intresserade kan skicka understruken information till mig så ser vi om sambeställning blir av .


Senast redigerad av Urban Lindström mån mar 31, 2008 4:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 14, 2008 11:40 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9657
Ort: Sävar
Det gick bra förra beställningen, men jag hjälper er inte den här gången - har inte tid att samordna och risken är att jag är borta när ni ska ha dom (är i utlandet stor del av April).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 13, 2008 9:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Inlägg: 82
Har suttit och läst lite på tråden här, tänkte bara göra ett litet inlägg på en koppling som ja knåpat ihop... Har dock inte provkört den då bilen inte är klar än.

-Plant svänghjul från 240 (215mm), b21/23.
-Tryckplatta från volvo´s M90 (940ltt), (240mm)
-4-puckad (240mm) sinter från dalhems med löst centrum.
-Har både 10 och 22-splines centrum.

Någon som har en aning om hur långt den kan tänkas räcka?

Mvh Crille


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 14, 2008 3:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 14, 2008 7:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2125
Ort: yttertavle/umeå
larsat skrev:
tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..


håller med om att det blir mycket kanske!
kopplingen känner inte av hur många hk man har som enda parameter
tex en koppling som orkar hålla fast till 320hk vid 5000rpm bör ju klara
640hk vid 10000rpm! men då blir det svårt att växla med volvos växellådor :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010