Sida 4 av 8

Postat: ons dec 26, 2007 12:28 pm
av larsat
ip98 skrev:Passar Saab 900-T16 (årsmodell 90-93) 228mm tryckplattan rakt på Volvo plant svänghjulet?
nej den ska vara 215mm isåfall..

Postat: ons dec 26, 2007 12:57 pm
av ip98
Ok. Passar B30 tryckplattan på B20 8-bult. plant svänghjul? B30 tryckplattan+228mm sinter ska palla ganska mycket?

Postat: ons dec 26, 2007 1:16 pm
av C Upp
Nej, inte bult on. B20 svänghjul har bara mönster för 215mm tryckplatta. Men det går att borra om vad jag förstått.

Postat: mån jan 14, 2008 7:39 am
av ip98
Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?

Postat: mån jan 14, 2008 10:27 am
av Eric Wiklund
ip98 skrev:Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?
det kan ingen svara på, ALLA tryckplattor är unika
men dom brukar ligga inom ett visst spann
du kan köpa 10st sachs plattor och alla trycker olika :doh:

Postat: mån jan 28, 2008 9:27 am
av freiman
vad händer med 654 tryckplattan om man kör med sinter? står ju i början av tråden att den inte håller?

Postat: fre feb 01, 2008 9:17 pm
av Lindqvist Racing
De stål"bleck" som håller själva tryckplattan, alltså den runda breda ringen som trycker mot lamellen, har en benägenhet att spricka. Och ringen åker mot ena sidan av huset med kraftiga vibrationer som följd. Har sett detta hända 3 ggr , hade själv en ny sån som rasade efter en säsong. Ingen av dessa 3 kördes med sinter.

Postat: fre feb 01, 2008 9:38 pm
av Mac
Vad är skillnaden på en organisk lamell och en vanlig?

Postat: fre feb 01, 2008 10:04 pm
av larsat
organisk lamell är en vanlig :)

Postat: fre feb 01, 2008 10:11 pm
av Mac
larsat skrev:organisk lamell är en vanlig :)
ahaaa :lol: det stod nämligen bara organiska på kg så jag funderade på skillnaden.

Postat: tor feb 14, 2008 7:21 pm
av Urban Lindström
mattias skrev: http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
$72 blir ju ingenting med dagens dollarkurs (5.95SEK).
Jag skulle kunna tänka mig att handla några lameller därifrån åt dom som bor nära Umeå.
mattias skrev:Dom som har seriöst intresse, skicka PM eller e-mail till mig. Jag behöver veta lamellstorlek, typ av centrum och diameter.
Tänkte kolla intresset för att sambeställa kopplingar i umeå med omnejd från det stora dollarlandet i väst, då man kanske kan komma lite billigare undan inför stundande säsong :thumbright: . Seriöst intresserade kan skicka understruken information till mig så ser vi om sambeställning blir av .

Postat: tor feb 14, 2008 11:40 pm
av mattias
Det gick bra förra beställningen, men jag hjälper er inte den här gången - har inte tid att samordna och risken är att jag är borta när ni ska ha dom (är i utlandet stor del av April).

Postat: tor mar 13, 2008 9:38 pm
av Turbo_Lover
Har suttit och läst lite på tråden här, tänkte bara göra ett litet inlägg på en koppling som ja knåpat ihop... Har dock inte provkört den då bilen inte är klar än.

-Plant svänghjul från 240 (215mm), b21/23.
-Tryckplatta från volvo´s M90 (940ltt), (240mm)
-4-puckad (240mm) sinter från dalhems med löst centrum.
-Har både 10 och 22-splines centrum.

Någon som har en aning om hur långt den kan tänkas räcka?

Mvh Crille

Postat: fre mar 14, 2008 3:24 pm
av larsat
tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..

Postat: fre mar 14, 2008 7:12 pm
av fredde_vit_pv
larsat skrev:tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..
håller med om att det blir mycket kanske!
kopplingen känner inte av hur många hk man har som enda parameter
tex en koppling som orkar hålla fast till 320hk vid 5000rpm bör ju klara
640hk vid 10000rpm! men då blir det svårt att växla med volvos växellådor :wink: