Sida 5 av 8

Postat: lör apr 05, 2008 11:03 pm
av peterrk
Skal legge inn en bestilling fra kennedy.
Noen som trenger deler?

Postat: ons jul 02, 2008 10:41 am
av tobiasw
Hur mäter man splines storleken?
Är det så enkelt som att mäta ytter eller innerkant på 'klackarna'?
Sitter å tittar på tilton kopplingar men vet inte vilken splines storlek jag har =)
Är en mitsubishi så de kanske är 7/8 X 20 (27/32 X 20) eller troligen 1 X 23 (1 1/32 X 23) (taget från kennedyeng.com)

Postat: sön jul 13, 2008 9:02 am
av wyzer
vad för vrid klarar saab tryckplattan då??
stog ju att den klarar 300hk???
kvittar det vilken saab turbo tp man tar ?? det finns ju en del modeller typ
9000 , 900 mm
mvh

Postat: sön jul 13, 2008 9:17 am
av wyzer
hade vart bra med ett snabbt svar råkade rasa kopplingen i går (orginal förövrigt) så det hade vart bra med ett recept till volvo 940 8)

Postat: mån jul 14, 2008 8:45 am
av larsat
du ska ha plattan till saab 99/900 turbo gamla modellen alltså
och rätt inshimsad med sinterlamell ska den klara 300 hk och kanske ännu mer de beror nog lite på hur bra grejjerna lirar ihop oxå

Postat: mån aug 25, 2008 9:54 pm
av M3 JONAS
Är det någon som har provtryckt en sachs 765 tryckplatta? Har strul med min koppling och skulle vilja testa den och ha ett värde att jämföra med för att se om tryckplattan är ok.

Postat: mån sep 29, 2008 8:06 pm
av mrgasser
Hej!

Jag sökte på "M400 AND tryckplatta" och "B30 AND tryckplatta" innan jag skrev det här.

Som en lite notis i tråden så provtryckte jag två B30 240mm plattor i helgen, resultatet var ~ 680kg på bägge.
Ingen av dessa var dock ny.

Tänkte bara dela med mig av kunskapen! :)

mvh

Postat: fre nov 21, 2008 2:52 pm
av mattias
Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:

M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm

Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm

618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.

Postat: sön dec 07, 2008 11:13 am
av Dannelator
mattias skrev:Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:

M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm

Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm

618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
Menar du med konkav? att slitytan skall vara 0.4mm högre än fästpunkterna till tryckplattan?

Postat: sön dec 07, 2008 11:26 am
av Eric Wiklund
nä, själva anliggningsytan för lamellen är konkav.

Postat: mån feb 02, 2009 9:03 pm
av Toxic
Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?



Mvh T

Postat: tis feb 03, 2009 11:12 am
av Eric Wiklund
Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.

Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????

Postat: tis feb 03, 2009 11:47 am
av larsat
hehe lugna eric :) ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon? :doh:

lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)

sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.

inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.

Postat: tis feb 03, 2009 3:35 pm
av Toxic
Eric Wiklund skrev:
Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.

Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????
Ber om ursäkt för otydligheten men killen efter dig tycks ha fattat rätt väl... Satt lite i nattmössan när inlägget skrevs, så blev lite hit o dit.



larsat skrev:hehe lugna eric :) ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon? :doh:

lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)

sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.

inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
Så en 712platta är användbart?, en sådan har jag nämneligen.
Tanken var ett plant svänghjul(eller om det var ett nedsvarvat pottsvänghjul som var 240mm) 712plattan tillsammans med någon värre lamell i värstafall sinter, vill helst behålla körbarheten även om det sägs gå bra med sinter så hör man många som säger tvärtom med...


Målet är att det ska tåla 400hk, låter det som ett vettigt upplägg?
Ett alternativ jag ser är att stumsvetsa mitt dubbelmasse och använda det om det går.


Mvh T

Postat: tis feb 03, 2009 4:38 pm
av Eric Wiklund
nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.

Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?

Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.

Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.