Sida 7 av 8

Re: Kopplingar

Postat: ons jun 01, 2011 9:57 pm
av JonasH88
Hur gör ni för att testa tryckplattorna? Antar det går åt någon form av press, men sen då?

Hittade tråden nu... Letade för slarvigt

Re:

Postat: mån jul 04, 2011 10:41 pm
av Toxic
Stålfälg skrev:Toxic!

Hittade du någon organisk BMW lamell till getraglådan för ditt rödblock? Många har ju antingen svetsat dubbelmassesvänghjulet eller som jag själv, svarvat om det djupa svänghjulet till + 240 mm. och -712 plattan. Jag står själv inför växellådsbyte till getrag 265 men har inte ens börjat.

KG trimmning har en organisk lamell 240 mm till Volvo Getrag B 30 med 10 splines, LM-132 men jag har läst om att någon påstod att det finns 2 varianter av splines, tum- mått och mm. Jag vet inte om det stämmer.

Annars ska ju -712 plattan med organisk lamell hålla för 525 Nm och bör räcka med marginal för dina 400 hk.
Lyfter mina inlägg här, sist resulterade kopplingsletandet i att jag sålde bort lådan och så småningom även bilen :P
712 plattan med förstärkt organisk lamell mot dubbelmassesvänghjul höll, det gjorde även m90, bromsade ur 374hk och 510nm i motorn. Nu ska jag byta låda på nya 240´n och har köpt en getrag 260. Har mätt utrymmet lite och en 240mm koppling blir omöjligt att få plats med. Denna gången är kraven lite högre på vad den ska palla men denna gången är sinter ett självklart val. Har planer på 500hk i motorn på denna. b230- 96 block.
Så "kraven" då.
Svänghjul för 228mm koppling, inte allt för tungt.
4 puckad sinter
618 tryckplatta kanske?
Mvh T

Re: Kopplingar

Postat: ons sep 21, 2011 6:17 pm
av Olofsson
Är det art.nr 05-622024609 från Mekonomen som gäller för den SAAB tryckplattan man brukar använda till Volvo? Står så i början och tänkte bara kolla om nån men kan bekräfta det?

Re: Kopplingar

Postat: tor nov 24, 2011 10:27 am
av Benghaan
Fick mig en funderare.. Jag har monterat saab tp med sinter på både min och min kompis bil och använt oss utav ett nytt std uttrampningslager. Och då har de antingen blivit så att man fått spänna vajern så att kopplingspedalen tagit stopp typ halvvägs ner, lr så att man fått fräsa ut lite ur sprängkåpan.

Är det nån som har nån enkel lösning på detta?

Re: Kopplingar

Postat: tor nov 24, 2011 10:46 am
av nitroz
har du chimsat tryckplattan 1mm?
om du ej schimsar tryckplattan och sinterlamellen är 1 mm tjockare så måste du trampa ner kopplingen längre innan den frikopplar

Re: Kopplingar

Postat: tor nov 24, 2011 8:00 pm
av larsat
Benghaan det finns flera olika urtrampningslager till volvos äldre lådor m40, m45/46/47 det låter som du har fel modell?
Jag har själv kört med saab tryckplatta utan problem med en M45a, men jag kan inte säga vilket urtrampningslager jag hade, jag hade flera stycken liggandes o tog det som verkade lagom långt, annars kan man ju förlänga det med en distans om det är för kort?

Re: Kopplingar

Postat: ons nov 30, 2011 4:56 pm
av Benghaan
Det var lite av de larsat skrev som jag sökte! Tack tack :)

Re: Kopplingar

Postat: tis dec 20, 2011 8:43 pm
av ahberg
tänkte kolla lite mer er som är mer insatt i detta med kopplingar.
har faktiskt inte satt in mig i detta för behovet har inte funnits

kör idag me omsvarvat m47 svänghjul för -712plattan samt 4 puckad sinter, 240mm koppling
shimsad 0,5mm har jag för mig men nu räcker inte detta till längre, slirar till lite ibland när max vrid kmr.
Bänkade ut 555nm på hjulen i min volvo.

vad för alternativ finns det ist för min -712 platta som passar på mitt svarvade m47 svänghjul?

Växellådan är en M90

//Marcus

Re: Kopplingar

Postat: lör dec 24, 2011 12:43 pm
av knotan
finns nog ingen kraftig bultonlösning.
alternativet du har är en 765 platta å sen svarva om m47 hjulet igen, men då brukar man åka på att slipa ur svepet i lådan lite då det tar i den fetare kopplinbgen (verkar bara behövas i bland)

då klarar du dej upp till mer vrid än du lär få ut ur din b230 iallafall .

uppåt 1000nm på bakhjulen klarar en 765 med 4-puck och normaltung bil. och det blir svårt att slå högre med en b230 tror jag :hihi:

Re: Kopplingar

Postat: lör dec 24, 2011 2:00 pm
av ahberg
jo har ju också haft en tanke på 765 plattan, men jag vill vara lite lat nu i vinter o slippa svarva om svänhjulet och stifta om det.
förhoppningsvis till våren skall de bänkas ut iaf 100nm till på hjulen,

såg att bakaxel delar hade lite olika tryckplattor: http://www.bakaxel.se/tryckplattor.html#tryckplattor" onclick="window.open(this.href);return false;
skall svänga iväg ett mejl till han.
tycker det borde finnas nån annan än just 712 plattan som passar mitt omsvarvade svänhjul

Re: Kopplingar

Postat: mån dec 26, 2011 3:26 pm
av ahberg
Fick svar av Jonas på bakaxel delar och tydligen skall deras Act tryckplatta 240mm passa
speccad till *992nm*, givitvis så skall inspänningstryck mätas o shimsas in

så det lutar åt en sådan tryckplatta

Re: Kopplingar

Postat: sön feb 19, 2012 1:22 pm
av Houk
Hej! ingen som provat att modifiera en tryckplatta, tex med dubbla tallricksfjädrar eller liknande?

Re: Kopplingar

Postat: tis mar 06, 2012 11:30 am
av gluffis
Vad rekommenderas för tryckplatta till en -97'ans T5 med runt 450nm ?

Har tittat lite på Sachs eller ACT 240mm plattor. Funkar dom med orginal lamell? Vill inte åka sinter i bruksbilen....

Re: Kopplingar

Postat: tis mar 06, 2012 5:53 pm
av lyyski
Någon som kört med omsvetsad zf med potthjul och 712 tryckplatta?

Blir det för stort tro?

Re: Kopplingar

Postat: fre mar 30, 2012 8:16 pm
av Luvan
hittade en lista på hur mycket nm. sachs motorsport tryckplattorna tål.
specad med både organisk och sinter lamell.

http://www.dli-teknik.se/kataloger/Moto ... pplung.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;