vilka kardaner passar???

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Viktor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 17, 2005 10:34 am
Ort: Varberg

vilka kardaner passar???

Inlägg av Viktor »

har letat med ljus ock lykta efter stödlager gummi till min 164 -69 men utan resultat

Funderar nu på att byta till en ny kardan där stödlagret går att få tag i, men vilken har hört att vissa 240 passar.

Eller finns det någon som kan fixa stödlagergummi till 69:an
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Biltema har gummi till 72 iaf... men det kanske inte är samma?
Axel Wall
Viktor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 17, 2005 10:34 am
Ort: Varberg

Inlägg av Viktor »

nej det är ett litet till 69:an
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Det där minns jag var ett probl till 69:orna (Mindre stödlagerhållare) Har du kollat med Veteranprodukter i Fristad?

Eller

http://www.gcp.se

MVH Jonas
Viktor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 17, 2005 10:34 am
Ort: Varberg

Inlägg av Viktor »

har ringt GCP ,CVI automotive och veteranbilsprodukter inget napp nånstans.
Ska gå in till volvo idag och skaffa ett artikel nummer och ringa GCP igen och se ifall det ger något

Annars är jag intresserad av att köpa beg av någon
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

min erfarenhet är att GCP har mycket bättre koll än volvo när det gäller veterandelar...
Axel Wall
Viktor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 17, 2005 10:34 am
Ort: Varberg

Inlägg av Viktor »

enda lösningen på det här blir att bygga om lite i kardan tunnlen för få plats med det större gummit ,tyvärr

Helt lr näst intilll omöjligt att få tag i gummi till 69:an enligt 164 klubben (ringde dom idag)
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Japp.. Har själv byt en gång på min -69. Och de är "som man skulle kunna säga" de lilla gummit på utsidan tillsamanns med de störe lagret på insidan. DÄRTILL att axeln är av den smalare typen men med de större knutkorsen, och satt ju bara på 164 -69 tyvärr. Jag själv fick använda de gamla gummit för jag fick aldrig tag på rätt gummi, de var sån tur inte så nött så de håller än iaf. Ska man då byta till de större gummi får du bygga om lite under bilen för att få dit den större hållaren.
De råd jag skulle kunna ge dig är att söka efter en komplett kardanaxel till en -69 och kanske har sån tur att gummit följer med. Eller så en bil som går att skrota ner. Blir ju kanske dyrare men förhoppningsvis går ju sälja lite delar en sån gång. Sen ska man visst kunna hitta sånt gummi på vissa engelska bilar, vet inte riktigt vilka. Men om man bara hittar vilka enelska bilar som hade samma gummi, går de beställa från england.
Om du ska använda axeln från 240 så sitter de såna på de flesta äldre typ -78 och bakåt men då med lilla korset.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Viktor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 17, 2005 10:34 am
Ort: Varberg

Inlägg av Viktor »

Okej det låter ju bra!!
E det någon som vet vilka bilar det gäller?

Om man bara tar reda på vilka engelska bilar det handlar om skulle man inte då kunna beställa genom en återförsäljare här i sverige??

MVH

Viktor
Skriv svar