M400 race

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

M400 race

Inlägg av Madrace »

M400 och även M410 är ju rätt svårväxlad mellan 1 till 2 när man drar ur bilen. Även om man har ett spännstag till motorn som gör så den inte vrider sig så mycket vid accleration. Finns de något enkelt sätt att kunna växla snabbt eller får man helt enkelt köpa värre låda?
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

caltex här på forumet kör m400 med hemgjord skiftgaffel i stål och den tycker jag inte verkar långsam att växla.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

på de bilar jag kört med M400 så känns de bar mkt smidigare till 2an än både m46 och m90, dock äre väl svårt att jämföra dem mot getraglåderna
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

phredde okej.

erssa dem du har provat..har de varit på standard bil eller med mos? Har de problemet själv och har även någon film med andra som får samma långa glapp innan de får in 2 på 164. Detta med allt ifrån ca 170-350hk
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Ställ frågan på Amazonklubbens forum, under trimmad motor.

JLundin som hänger där körde M400 i sin Midnight Blower Amazon, och jag har inte hört honom säga något sådant om lådan?

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/index.php
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag har M400 i 164:an och det är ingen som helst skillnad mot ev vanlig M40, går att växla brutalt fort om man bara sliter allt vad man orkar i spaken.

Visserligen så är syncringarna dåliga, men alla dessa gamla lådor tycker jag funkar bra mycket bättre med rejälv slitna sycringar, då går det att smälla i växlarna.

jag har faktiskt lyckats knaäcka en 144:a på mitten (den ena längsgående balken) pga mycket växlande utan att använda kopplingen, alltså slita i växlarna. 8)
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Ja inte brukar jag vara den som växlar trögt. Medpassagerare har undrat flera ggr hur jag kan växla så snabbt och att kopplingen överhuvudtaget hinner med. Vilket den på vissa bilar (inte volvo) inte gjort med kraschad låda som följd.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar